autor: Piotr Lewandowski
Peryferia i dodatki. Trzej królowie nadchodzą
Spis treści
Peryferia i dodatki
2,5-calowy dysk twardy w konsoli jest wymienny i zaoferuje pojemność 20 GB (40 GB opcjonalnie). Nośnikiem danych pozostała płyta DVD o maksymalnej pojemności 9 GB (dual-layer). Czytnik pracuje z prędkością 12x i pozwala na odczyt szeregu formatów, w tym wszelakich nośników R/RW oraz WMA CD, MP3 CD i JPEG Photo CD. Tutaj SONY ze swoim blu-ray’em wygrywa z łatwością. Choć spekuluje się, że wraz z upływem czasu, pojawi się Xbox 360 w wersji z napędem HD-DVD. Co z graczami którzy kupią pierwszą, zwykłą wersję konsoli? Tego na razie nie wiadomo. Jeśli chodzi o dźwięk, wystarczy powiedzieć, że jest on dostarczany w formacie Dolby 5.1. Odpowiada za to 32-bitowy przetwornik z 256 kanałami audio. Każda gra na nową konsolę Microsoftu ma oferować dźwięk wielokanałowy.
Xbox 360 wyposażono we wbudowaną kartę sieciową oraz wsparcie dla WiFi w standardzie 802.11. Dostęp do rozgrywki online’owej jest domeną Microsoftu. Ogromna popularność usługi Xbox Live sprawia, że przeskok na nową platformę dla użytkowników pierwszej konsoli ma być całkowicie bezbolesny. Specjaliści od marketingu już przygotowują szereg nowych usług, do których dostęp ma zależeć tylko od grubości portfela gracza.
Do konsoli można podłączyć cztery bezprzewodowe kontrolery pracujące w standardzie wireless. Karty pamięci oferują pojemność 64 MB. Jest to wystarczająca ilość miejsca na zapisy stanów gier, zważywszy na możliwość wykorzystania do tego samego celu dysku twardego. Dodatkowo urządzenie wyposażono w cztery wejścia USB, pod które można podłączyć najróżniejsze peryferia. W tej chwili główna uwaga obserwatorów została skupiona na kamerze/aparacie cyfrowym. Microsoft pozazdrościł SONY sukcesu z grami EyeToy i śmiało wkracza na rynek tego typu produkcji. Nie zaszkodzi zaznaczyć, że oferta Gatesa z łatwością pokona jakością wszystkie tytuły konkurencyjne.
Gry i inne możliwości
Wszystkie gry na Xboxa 360 będą wyświetlane w formacie 16:9 z wygładzaniem krawędzi. Obsługiwane są rozdzielczości 480i, 480p, 720p oraz 1080i. Do pełnego ekscytowania się jakością produkcji zalecany jest odbiornik telewizyjny zgodny z HDTV (wysoka rozdzielczość). Zważywszy cenę takiego TV, szczególnie w naszym kraju, dla przeciętnego Kowalskiego jest to duża niedogodność.
Z gier już zapowiedzianych na 360 koniecznie trzeba zwrócić uwagę na kontynuacje hitów z pierwszego Xboxa. Są to między innymi „pewniaki” w postaci Halo 3, Project Gotham Racing 3 czy Dead or Alive 4. Nabywca konsoli otrzyma również największe przeboje przygotowywane na rynek PC. Mowa o między innymi Quake 4, Prey, Sprinter Cell 4 oraz Unreal Tournament 2007. Prace nad najróżniejszymi tytułami idą pełną parą. Tuż po premierze konsoli nabywca z pewnością dostanie do wyboru wiele ciekawych produkcji.
Poważnym minusem konsoli Microsoftu jest ograniczona kompatybilność wsteczna. O ile udawanie użytego w Xbox’ie procesora przez trzy rdzenie w Xbox’ie 360 nie nastręcza większego problemu, to kłopoty nastąpiły przy próbach emulowania układu graficznego. Xenos nie potrafi stać się pochodną GeForce’a 3 (układ graficzny pierwszego Xbox’a) i wyświetla zbyt wiele błędów w generowanym obrazie. Microsoft postanowił, że stopniowo będą udostępniane specjalne patche umożliwiające granie w tytuły z pierwszej platformy. Tak więc, o pełnej zgodności konsoli z jej starszą wersją można spokojnie zapomnieć.