The Elder Scrolls III: Morrowind – „produkt bardzo interesujący, ale jednocześnie bardzo niedopracowany”. 10 najlepszych gier 2002 roku

Dariusz Matusiak

33

The Elder Scrolls III: Morrowind – „produkt bardzo interesujący, ale jednocześnie bardzo niedopracowany”

Data premiery: 2 maja

Producent: Bethesda Game Studios

Gatunek: RPG akcji

Platformy: PC Windows, Xbox

Takiej dozy realizmu w przedstawianiu świata nie widziano chyba w żadnej grze RPG. Każdy element scenografii został dopracowany w sposób wręcz perfekcyjny. Pola, drzewa, kwiaty i krzaki, górskie szczyty, domy, farmy, zamki, dworzyszcza, rzeczne i morskie głębiny – wszystko opracowano z niezwykłą dokładnością i czasami przypomina to nie grę komputerową, a kliszę fotograficzną.

[...]

Morrowind to z całą pewnością gra bardzo ciekawa, a może nawet pod wieloma względami wybitna. Jednak, podobnie jak poprzednik Daggerfall, została opracowana fatalnie pod względem technicznym. [...] dostaliśmy produkt bardzo interesujący, ale jednocześnie bardzo niedopracowany.

Recenzja gry The Elder Scrolls III: Morrowind, „Click!” nr 08/2002, ocena: 5-/6

Może i „wojna, wojna się nie zmienia”, ale podobnie jest z serią The Elder Scrolls. Czy to Arena w 1994, czy Daggerfall, czy Morrowind w 2002 – zawsze możemy liczyć na przeklimatyczny, ogromny świat z pełną swobodą eksploracji, „drewniane” rozmowy z „drewnianymi” NPC oraz całą masę błędów i problemów technicznych. Mimo to RPG Bethesdy osadzone w świecie Tamriel biją rekordy popularności. Morrowind dodawał do tego elementy steampunku, klimatów Bliskiego Wschodu i kultur azjatyckich.

Podobnie jak dzisiaj w przypadku niektórych gier pojawiających się w fatalnym stanie technicznym większość recenzentów była zgodna, że wady nie przysłaniają o wiele liczniejszych zalet tej produkcji. Innymi słowy – liczba plusów wynagradzała wszelkie minusy. Gra okazała się komercyjnym sukcesem, a w licznych plebiscytach na RPG roku musiała często zamiennie dzielić najwyższe podium z innym tytułem. W tym samym roku bowiem pojawiło się nowe dzieło studia BioWare...

Wspomina Krzysztof „Draug” Mysiak:

Oto gra, przez którą zostałem fantastą. Kto wie, czy kiedykolwiek zainteresowałby mnie Wiedźmin i szeroko pojęte fantasy, gdybym w głębokiej młodości nie zobaczył tego dziwnego, zagrzybiałego i zapylonego świata. Tak naprawdę za dzieciaka pociągające było dla mnie samo zbieractwo przedmiotów (po dziś dzień tracę przez to niezliczone godziny w grach Bethesdy...). Fascynacja Tamriel przyszła trochę później, gdy zacząłem zwracać uwagę na dialogi – i gdy już chwyciła, nie odpuściła na wiele, wiele lat... A może by tak zrobić jeszcze jedno podejście do TESO?

Wspomina Zbigniew „Canaton” Woźnicki:

Morrowind był moim pierwszym kontaktem z serią The Elder Scrolls. Na początku miałem z grą problem i kilkakrotnie się od niej odbijałem, bo tempo rozgrywki było dla mnie zbyt wolne, a system walki z perspektywy pierwszej osoby nie potrafił mnie jakoś przekonać. W końcu się jednak zaparłem i udało mi się przejść dalej niż tylko do Balmory. Do dzisiaj w Morrowindzie najbardziej lubię eksplorację. Gdy na mapie nie ma żadnych znaczników, poczucie przygody jest dużo silniejsze i w trzecim TES-ie aż chce się zajrzeć w każdy zakamarek, nawet jeśli oznaczałoby to śmierć jeszcze zbyt słabej postaci.

  1. Więcej o grze The Elder Scrolls III: Morrowind
Grand Theft Auto: Vice City

Grand Theft Auto: Vice City

PC PlayStation Xbox Mobile
Data wydania: 27 października 2002
Grand Theft Auto: Vice City - Encyklopedia Gier
8.6

GRYOnline

8.7

Gracze

9.3

Steam

Wszystkie Oceny
Oceń

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Która premiera 2002 roku była najważniejsza?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl