Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 16 kwietnia 2018, 15:14

Auto Modellista. W tych grach grafa się nie starzeje

Spis treści

Auto Modellista

Lata lecą, a Auto Modellista wciąż wygląda naprawdę ciekawie. - 2018-04-16
Lata lecą, a Auto Modellista wciąż wygląda naprawdę ciekawie.

INFORMACJE:

  1. Data premiery: listopad 2002
  2. Platformy: PS2, Xbox, GameCube
  3. Producent: Capcom
  4. Wynik Metascore: 66 (PS2), 52 (Xbox), 62 (GameCube)

Jeśli gry wyścigowe mogą pochwalić się kreskówkową grafiką, najczęściej są to oferujące typowo zręcznościowy model jazdy, power-upy i karty zamiast samochodów produkcje pokroju Mario Kart, Crash Team Racing czy Sonic & All-Stars Racing Transformed. Capcomowe Auto Modellista podchodzi do tematu inaczej, pod nawet dziś świetnie prezentującą się cel-shadingową oprawą skrywając model jazdy będący wypadkową zręcznościówki i symulatora, a w kwestii tuningu niewiele ustępując tuzom pokroju Gran Turismo.

W garażu mogliśmy zmienić typ opon, dopasowując je do warunków pogodowych na trasie, rodzaju hamulców, zawieszenia, silnika czy nawet komputera pokładowego. Dostępne były również modyfikacje wizualne, co miało znaczenie w trybach sieciowych, które stanowiły istotny element gry. Wprawdzie na samotników czekało kilkadziesiąt wyścigów do wygrania, ale to nacisk na internet miał, obok wyjątkowej oprawy, pomóc temu tytułowi podbić świat.

Niestety, plany się nie powiodły i Auto Modellista okazało się komercyjną porażką. Przyczyniły się do tego głosy recenzentów, którzy wprawdzie niemal jednomyślnie wychwalali unikatową i fantastycznie zrealizowaną oprawę wizualną, ale którym nie przypadł do gustu model jazdy oraz niechlujne tłumaczenie menusów z języka japońskiego. Mimo to tytuł do dziś cieszy się uznaniem kolekcjonerów, którzy chętnie włączają go do swoich zbiorów ze względu na grafikę, której próżno szukać w innych podobnych ścigałkach.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych, a od 2024 roku zarządza działem sprzedaży. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

Piękne i nietypowe – gry, które zaskoczyły pomysłem na grafikę
Piękne i nietypowe – gry, które zaskoczyły pomysłem na grafikę

„Liczy się grywalność, a nie grafika”. Tak często tłumaczy się słabszą jakość oprawy wizualnej. Grafika jednak nie musi być tylko albo dobra, albo słaba. Może być też ciekawa, pomysłowa, intrygująca, niezwykła i takie właśnie przykłady wyszukaliśmy.

Graficzne petardy – gry, które usmażą pecety w 2020 roku
Graficzne petardy – gry, które usmażą pecety w 2020 roku

Kiedy lis z Małego Księcia twierdził, że najważniejsze jest niewidoczne dla oczu, na pewno nie miał na myśli hiperrealistycznego oświetlenia oraz technologii śledzenia promieni w czasie rzeczywistym. Zresztą, co on mógł wiedzieć, był tylko lisem.

Mody graficzne do kultowych gier – klasyki na graficznym wypasie
Mody graficzne do kultowych gier – klasyki na graficznym wypasie

Starsze gry wciąż potrafią bawić, choć niestety ich oprawa wizualna może odstraszyć. Dzięki naszej kuracji odmładzającej spotkania z nimi staną się znacznie przyjemniejsze!