Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 7 czerwca 2020, 11:29

Piękne i nietypowe – gry, które zaskoczyły pomysłem na grafikę

„Liczy się grywalność, a nie grafika”. Tak często tłumaczy się słabszą jakość oprawy wizualnej. Grafika jednak nie musi być tylko albo dobra, albo słaba. Może być też ciekawa, pomysłowa, intrygująca, niezwykła i takie właśnie przykłady wyszukaliśmy.

Spis treści

W dzisiejszych czasach uzyskanie fotorealistycznej oprawy graficznej nie jest aż tak trudne – co najwyżej dość drogie i zwykle wymaga potem od graczy mocnego sprzętu. Wystarczy spojrzeć na takie produkcje jak chociażby Red Dead Redemption 2, Metro Exodus, Shadow of the Tomb Rider, Modern Warfare czy otwarte światy z tytułów Ubisoftu. Przy każdej generacji pojawiają się swego rodzaju benchmarki możliwości komputerów, silników i samych twórców gier, które zachwycają od pierwszych minut.

Ale nie trzeba przecież od razu inwestować kroci w sesje motion capture i graficzne wodotryski, by przykuć nasz wzrok do monitora. Od lat kolorowe piksele są jak farba na płótnie i tylko od „cyfrowego artysty” zależy, jak ich użyje. Mniejsze budżety i możliwości da się zastąpić pomysłem, talentem, kreatywnością. Czasami to temat gry warunkuje taki, a nie inny styl artystyczny. Pomysłowa grafika potrafi sama tworzyć narrację oraz klimat produkcji. Przyjrzyjmy się więc dwunastu najciekawszym przykładom wyjątkowej oprawy graficznej w grach wideo. Nie najładniejszej czy najlepszej, a zaskakującej i kreatywnej.

Inkulinati

  1. Rok wydania: 2021 (zapowiadany)
  2. Producent: Yaza Games
  3. Gatunek: strategia turowa

Wydawać by się mogło, że w 2020 roku widzieliśmy już wszystko, jeśli chodzi o oprawę gier. A co powiecie na postacie z naszej drużyny rysowane w czasie rzeczywistym przez prawdziwego artystę, którego rękę widać na monitorze? Na dodatek rysuje on antropomorficzne zwierzęta uzbrojone w miecze i łuki na czymś, co wygląda jak karty średniowiecznej księgi. Takie właśnie będzie (bo premiera zapowiedziana jest na 2021 rok) Inkulinati – największa niespodzianka podczas Pixel Heaven 2019.

W grze wcielimy się w iluminatora, czyli średniowiecznego ilustratora manuskryptów, który za pomocą „żywego inkaustu” tworzy przeróżne postacie ożywające po chwili na stronach i toczące ze sobą walki. Zobaczymy tam stwory pokroju kota – biskupa czy osła – trębacza, a z czasem zmierzymy się z samym Dantem Alighieri i Śmiercią. Będzie turowo, strategicznie, trochę erpegowo, ale przede wszystkim zaskakująco pod względem artystycznym. Na Kickstarterze gra zebrała wymaganą kwotę w zaledwie kilka dni, co zwykle znaczy, że dobry i niebanalny pomysł naprawdę przykuł uwagę. Pozostaje tylko czekać na premierę.

  1. Więcej o grze Inkulinati

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

10 pięknych gier, w których wieje nudą
10 pięknych gier, w których wieje nudą

Grając w gry, trudno nie zwracać uwagi na grafikę. Bywa jednak tak, że przysłania ona to, co w elektronicznej rozrywce najważniejsze – gameplay. Przez to czasami powstają produkcje piękne, lecz potwornie nudne.

PlayWay, skończyły się wam pomysły? Mamy dla Was kilka nowych
PlayWay, skończyły się wam pomysły? Mamy dla Was kilka nowych

Słyszeliście o symulatorze kuriera, bezdomnego, Jezusa Chrystusa i mechanika broni pancernej? Mamy pomysły na kolejne gry, które mogłyby podbić rynek.

7 lat pracy, 45 000 rysunków i jeden hit – oto kulisy sukcesu Cuphead
7 lat pracy, 45 000 rysunków i jeden hit – oto kulisy sukcesu Cuphead

Cuphead okazał się jedną z najbardziej niezwykłych produkcji ostatnich lat. Styl lat 30., ręcznie rysowane animacje i wysoki poziom trudności przyciągnęły miliony graczy. Jedną z autorek sukcesu jest Tina Nawrocki, urodzona w Polsce.