Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 10 stycznia 2022, 18:14

Rok 2022 w branży gier - nasze przewidywania

Premiery wielkich hitów i ciąg dalszy komplikacji z organizacją branżowych imprez oraztworzeniem gier. Uncharted w kinach i ciągły brak kart graficznych w sklepach. Rok 2022 w branży gier to znane problemy i miłe niespodzianki, na które czekamy.

Spis treści

Na początku każdego roku tradycyjnie przyglądamy się liście zapowiadanych premier gier, starając się wypatrzeć potencjalne hity, zarówno te oczywiste, jak i mniejsze lub większe niespodzianki. Dziś jednak branża gier komputerowych to coś o wiele więcej niż tylko ciekawe tytuły, które warto będzie odpalić. To również wszystko to, co związane z grami w sferze popkultury, to sprzęt i platformy przez nas używane, to warunki pracy w studiach, gdzie powstają największe produkcje AAA, mające odczuwalny wpływ na stan techniczny końcowej wersji (nie wspominając o kondycji szeregowych pracowników), czy wreszcie aktualne trendy w polityce cen i monetyzacji zawartości.

Oczywiście to wszystko towarzyszy branży nie od dziś, tylko w obecnych czasach wiemy o tym o wiele więcej niż kiedyś, a wszelkie negatywne czynniki dotykają nas bardziej niż kiedyś. Ta powszechna wiedza czy wychodzenie na jaw różnych faktów zwykle rodzi też zbiorowe opinie, które czasami mają wpływ na późniejsze działania decydentów. Widzieliśmy sporo takich rzeczy w minionych, niełatwych dla branży gier miesięcy. Jak więc zapowiada się 2022 rok? Lepiej, gorzej? Czego możemy się spodziewać?

Wysyp oczekiwanych sequeli i spóźnialskich hitów

Zacznijmy jednak od oczywistego punktu takich rozważań, czyli od nowych gier, bo zapowiedzi na najbliższe dwanaście miesięcy przedstawiają się bardzo ciekawie w porównaniu do ostatniego roku. Przede wszystkim możemy się spodziewać pojawienia się spóźnionych tytułów – tych, które miały ukazać się w 2021 roku, ale przez pandemię czy inne komplikacje ich premiery zostały przesunięte.

Zobaczymy więc m.in. polskie Dying Light 2 i kolejnego soulslike’a w postaci Elden Ringa. Szczęśliwi posiadacze PlayStation 5 w końcu powinni dostać kilka tytułów, dzięki którym będzie można odkurzyć pada DualSense, bo do exclusive’ów Sony dołączą Horizon: Forbidden West, Gran Turismo 7 oraz God of War: Ragnarok. Swoje premiery mają też mieć długo wyczekiwane kontynuacje wielkich hitów, jak choćby S.T.A.L.K.E.R 2, Final Fantasy XVI, Bayonetta 3 i zupełnie nowe dobrze zapowiadające się marki. Tu warto wymienić choćby Starfielda od Bethesdy oraz niezwykle intrygujący Atomic Heart. Które z nich rzeczywiście okażą się ponadczasowymi przebojami, a które mniejszym lub większym rozczarowaniem? Przekonamy się niedługo.

Nowy God of War będzie dobrym powodem, by odkurzyć w końcu PlayStation 5. - Rok 2022 w branży gier - nasze przewidywania - dokument - 2022-01-10
Nowy God of War będzie dobrym powodem, by odkurzyć w końcu PlayStation 5.

Kolejny rok cross-genów

O innej rzeczy się z kolei raczej nie przekonamy, a mianowicie – na co naprawdę stać next-genowe konsole Xbox Series X i PlayStation 5. Wiele zapowiadanych na ten rok tytułów to ciągle cross-geny działające również na poprzednim sprzęcie – PS4 i Xboksie One. Biorąc pod uwagę nieustające trudności z podażą nowych konsol i katastrofalną sytuację na rynku kart graficznych do pecetów, nie powinien dziwić fakt, iż wydawcy wolą, by ich produkcje trafiały na platformy, gdzie jest najwięcej potencjalnych odbiorców. Grafika będzie oczywiście stawać się coraz lepsza, coraz więcej gier będzie powstawać docelowo na nowy sprzęt, ale na wykorzystanie pełni jego możliwości przez devów będziemy musieli jeszcze trochę poczekać.

Najbardziej wyczekiwane premiery 2022 przez redakcję serwisu GRYOnline.pl:

  1. God of War: Ragnarok
  2. Elden Ring
  3. A Plague Tale: Requiem
  4. Hogwarts Legacy
  5. Final Fantasy XVI
  6. S.T.A.L.K.E.R 2: Heart of Chernobyl
  7. Baldur’s Gate 3
  8. Dying Light 2
  9. Starfield
  10. Horizon: Forbidden West

COVID-19 ponownie wpłynie na branżę gier

Pandemia w szczególny sposób wpłynęła na branżę gier komputerowych. Sprzedaż tytułów poszybowała w górę za sprawą ludzi zmuszonych spędzać czas w domu w okresach lockdownów. Z drugiej strony mocno zwolnił proces produkcji nowych gier, zwłaszcza tych wysokobudżetowych – w związku z przestawieniem się na pracę zdalną z domu, trudności w nagrywaniu sesji motion capture i innych powiązanych z tworzeniem gier etapów.

Równie znamienne jest odwołanie większości imprez branżowych – od sztandarowych targów E3 po wszelkiego rodzaju pokazy nowych tytułów. Wszystko przeniosło się do wirtualnego świata streamów i zdalnych prezentacji. Podobnych decyzji można spodziewać się co do reszty ważnych imprez, jak chociażby targów gamescom.

W tym roku targi E3 ponownie odbędą się tylko wirtualnie, w postaci streamowania. - Rok 2022 w branży gier - nasze przewidywania - dokument - 2022-01-10
W tym roku targi E3 ponownie odbędą się tylko wirtualnie, w postaci streamowania.

Mimo że branża twórców gier całkiem sprawnie przestawiła się na pracę zdalną, to ciągle niepewna sytuacja pandemiczna wpłynie również na proces powstawania wielu zapowiedzianych i tych jeszcze nieogłoszonych tytułów, opóźniając ich premiery, a nawet zapowiedzi. Długi proces powstawania gier staje się jeszcze dłuższy, a praca zdalna to powoli norma, a nie rozwiązanie tymczasowe.

Mimo że branża twórców gier całkiem sprawnie przestawiła się na pracę zdalną, ciągle niepewna sytuacja pandemiczna wpłynie również na proces powstawania wielu zapowiedzianych i tych jeszcze nieogłoszonych tytułów, opóźniając ich premiery, a nawet zapowiedzi. Długi proces tworzenia gier staje się jeszcze dłuższy, a praca zdalna to powoli norma, a nie rozwiązanie tymczasowe.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

Gry RPG 2022 roku, na które nie czekacie, a powinniście
Gry RPG 2022 roku, na które nie czekacie, a powinniście

Choć w 2022 roku nie zabraknie wielkich RPG, na liście do zagrania tysięcy fanów znajduje się również co najmniej kilkanaście mniej znanych „indyków”. Czasem tak oryginalnych, że jeżeli technikalia nie zawiodą, może uda im się odnieść sukces.

Najbardziej wyczekiwane RPG-i 2022 roku
Najbardziej wyczekiwane RPG-i 2022 roku

Po okresie nieznacznej stagnacji (choć nie tak widocznej jak w przypadku branży filmowej) w 2022 roku będziemy mieli okazję zagrać w kilkadziesiąt niezmiernie ciekawych produkcji. A wśród nich znajdzie się przynajmniej kilkanaście „dużych” RPG-ów.

Czarne konie 2022 roku - gry, które mogą nas zaskoczyć
Czarne konie 2022 roku - gry, które mogą nas zaskoczyć

Co roku mamy do czynienia z produkcjami, których sukces z łatwością można było przewidzieć. Zawsze jednak trafi się też parę miłych zaskoczeń. Jakie więc growe niespodzianki czekają nas w 2022 roku?