Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 23 lipca 2010, 09:58

Walka. Mafia II bez tajemnic

Spis treści

Walka

Jak prezentuje się system walki wręcz?

Bijatyki z użyciem pięści zostały zrealizowane nieco inaczej niż w pierwszej Mafii. Gdy gra uzna pojedynek za rozpoczęty, kamera wycofuje się, a główną część ekranu zajmuje postać Scaletty. Od tego momentu zabawa koncentruje się na wyprowadzaniu i unikaniu ciosów. Vito może uderzyć przeciwnika pięścią szybko, ale niezbyt mocno (lewy przycisk myszy), a także zdecydowanie silniej, ale za to wolniej (prawy przycisk myszy). Pod klawiszem Spacji dostępny jest blok – jeśli go przytrzymamy, a oponent wykona cios, nasz śmiałek automatycznie zrobi unik. To doskonały moment, by przejść do kontrataku.

Czy podczas walki można stosować kombosy?

Tak, ale są to niezbyt skomplikowane sekwencje ciosów, np. trzy lekkie uderzenia bądź trzy ciężkie. Gdy przeciwnik zostanie zamroczony, program umożliwia przeprowadzenie bardzo silnego ataku, na ogół kończącego starcie zwycięstwem.

Jak wywołać bójkę?

Vito może podejść do dowolnego przechodnia i pchnąć go. Kobiety wpadają w popłoch i od razu uciekają, ale mężczyźni na ogół stawiają opór i wówczas program uaktywnia właściwy pojedynek. Niektóre postacie są chronione przed próbą zaczepki i nie da się sprowokować ich do walki.

Czy w grze obecny jest system osłon?

Tak i działa on identycznie jak w serii Grand Theft Auto. Vito może schować się za dowolną, stałą przeszkodą terenową (ściany, słupy, płoty itp.), a także za samochodami. W ukryciu jest on całkowicie odporny na ciosy. Przymierzenie z broni automatycznie pozbawia bohatera osłony, choć nadal pozostaje on „przyklejony” do obiektu.

System osłon pozwala uniknąć wrogich kul.

Czy wymiana ognia jest wyzwaniem?

Szczerze mówiąc niewielkim, a główna w tym zasługa opisanego wyżej systemu osłon. Mamy tu podobny przypadek jak w ostatniej grze z serii Grand Theft Auto – dopóki się kryjesz, jesteś całkowicie bezpieczny. Oczywiście zawsze istnieje ryzyko, że ktoś ominie przeszkodę i strzeli do Vita z nieosłoniętej strony, ale przy zręcznym operowaniu bronią takie przypadki nie powinny mieć miejsca.

Czy można skończyć walkę w niekonwencjonalny sposób, np. wyrzucając kogoś przez okno?

Nie, chyba że jest to przewidziane w scenariuszu. Mafia nie oferuje w żadnych niestandardowych zagrań. Zabijać można wyłącznie przy użyciu broni, w czasie bójki na pięści bądź za kierownicą samochodu.

Czy jest dużo misji, w których walczymy z towarzyszami?

Wszystko wskazuje na to, że będzie ich sporo. W początkowej fazie rozgrywki większość czasu spędzamy w towarzystwie Joe Barbaro, także później on oraz inni gangsterzy wykonują wraz ze Scalettą różnorakie misje.

Czy towarzysze mogą zginąć?

Kompani są nieśmiertelni, a więc nie mogą zginąć w trakcie wymiany ognia – przynajmniej my nigdy nie byliśmy świadkami takiej sytuacji.

Czy w grze dostępne są potężniejsze rodzaje broni?

Na pewno będzie możliwość postrzelania ze stacjonarnego karabinu maszynowego MG42. Wyrzutnie rakiet? Nie wiadomo, ale można śmiało założyć, że bardziej egzotyczne środki zagłady również się pojawią.

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat, do 2023 pełnił funkcję redaktora naczelnego. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej

Mafia II

Mafia II