Orlais. Przeczytaj, zanim zagrasz w Dragon Age!
Spis treści
Orlais
Orlais leży w południowo-zachodniej części Thedas i jest to państwo o dłuższej tradycji niż Ferelden – do jego zjednoczenia doszło w drugim stuleciu Starożytności, natomiast jako cesarstwo (czyli w formie znanej obecnie) powstało około roku -3 Starożytności, podobnie jak Zakon, który zresztą osiadł w stolicy Orlais, mieście Val Royeaux. Na przestrzeni ponad tysiąca lat swojej historii omawiany kraj wielokrotnie próbował prowadzić ekspansję praktycznie we wszystkich kierunkach (ze szczególnym uwzględnieniem Tevinter i Fereldenu) – i chociaż większości nabytków cesarstwu koniec końców nie udało się utrzymać, obecnie jest to w zasadzie najpotężniejsze państwo w Thedas. Orlais kojarzy się z Francją sprzed paru stuleci – mamy tu wysoki poziom kultury (w mniemaniu Orlezjan wręcz najwyższy), niesłychanie złożoną hierarchię w obrębie szlachty, ekstrawagancką modę, przestrzeganie drobnostkowego kodeksu etycznego na dworze etc. Rangę cesarstwa dodatkowo podnosi fakt, że to na jego obszarze ulokowane jest bijące serce Zakonu.
Imperium Tevinter
Potęga powstała ponad dwa tysiące lat wstecz, która doprowadziła do upadku wysoko rozwiniętą cywilizację elfów i zdominowała większość Thedas. To również Tevinterczykom „zawdzięczamy” powstanie Arcydemonów i mrocznych pomiotów, które zapoczątkowały powtarzające się Plagi. Na przestrzeni lat Imperium coraz bardziej chwiało się w posadach – osłabiały je wojny domowe, bunty społeczne (zwłaszcza niewolników), a także zakusy rosnących w siłę sąsiadów (ze Świętymi Marszami, czy to Andrasty, czy też Zakonu, na czele). Dzisiejszy Tevinter jest średniej wielkości krajem na północy Thedas, który stanowi ledwie cień dawnej potęgi, a i tak wielu jawi się nadal jako „imperium zła”. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest fakt, że w omawianym państwie, w odróżnieniu od większości kontynentu, magia jest zjawiskiem nie tylko tolerowanym, ale wręcz wielce pożądanym. O pozycji społecznej decyduje tam właśnie talent w rzucaniu zaklęć, a krajem rządzą najpotężniejsi czarodzieje (tytułowani magistrami), spośród których wybiera się archonta, zasiadającego na tronie w stolicy, czyli zbudowanym u wybrzeża Morza Noceńskiego mieście Minratus. Co ciekawe, Tevinter również zalicza się do krajów, w których oficjalną religią jest wiara w Stwórcę, jednak od czasu schizmy w roku 3:87 Wież tutejszy Zakon stanowi autonomiczne ciało, kierowane przez niezależnego (Czarnego) Boskiego.
Wolne Marchie
Niestabilny obszar na wschodzie Thedas. Technicznie rzecz ujmując, nie jest to jednolite państwo, lecz luźne zbiorowisko wolnych państw-miast, które zazwyczaj toczą ze sobą wojny, choć zdarza im się zjednoczyć na krótki czas w jakiejś wspólnej sprawie (jak chociażby inwazja ze strony Orlais). Najpotężniejsze metropolie w Wolnych Marchiach to Kirkwall, Starkhaven i Tantervale. Omawiany obszar został wyrwany Tevinterczykom w drugim wieku Starożytności w wyniku Świętych Marszów prowadzonych przez Andrastę. W krajobrazie tego regionu dominują obszary rolnicze, produkujące tyle żywności, że Marchie można wręcz uznać za spichlerz Thedas. Mimo to kraj jest raczej biedny i ma dość wysoki wskaźnik przestępczości, a w dodatku prezentuje sobą mozaikę kulturową – zjawiska te w pewnej mierze są wynikiem politycznego rozbicia omawianego obszaru.