Jutland. Gry w realiach I wojny światowej - okopy, dwupłatowce i smoki nad Verdun
Spis treści
Jutland
Po premierze History Line: 1914-1918 miłośnicy I wojny światowej w wydaniu strategicznym nie byli rozpieszczani. Co pewien czas na rynek trafiały co prawda opowiadające o tym konflikcie produkcje, takie jak koncentrujące się na bitwach powietrznych The Ancient Art of War in the Skies z końcówki 1992 roku czy wydany jedenaście lat później RTS World War I: Battlefields. Wszystkie one jednak prezentowały co najwyżej średni poziom.
Przełom przyszedł dopiero w 2008 roku wraz z premierą Jutland, które stanowiło pierwszą prawdziwie udaną strategię morską o starciach z tego konfliktu. Jakość produkcji nie powinna jednak dziwić, gdyż głównym projektantem był Norm Kroger, czyli jeden z najbardziej doświadczonych twórców gier wojennych i ojciec cyklu The Operational Art of War.
Gra pozwala rozegrać szereg bitew i scenariuszy odtwarzających potyczki brytyjsko-niemieckie na Morzu Północnym w roku 1916. Nacisk położono przede wszystkim na realizm. Każda jednostka została drobiazgowo odtworzona na podstawie zapisów historycznych, autorzy przygotowali rozbudowany model balistyczny oraz dynamiczny system zniszczeń. Wszystko to opracowano na poziomie, który sprawia, że z pomocą Jutland można spokojnie rozgrywać symulacje ówczesnych starć. Produkcja doczekała się sporego zestawu dodatków i do dzisiaj cieszy się sporą popularnością, przynajmniej jak na tak niszową produkcję. W rezultacie nie ma większych problemów ze znalezieniem chętnych do rozgrywek multiplayer.