Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 26 stycznia 2014, 13:02

autor: Adrian Werner

Gry strategiczne. Gry w realiach I wojny światowej - okopy, dwupłatowce i smoki nad Verdun

Spis treści

Gry strategiczne

Poza symulatorami lotu jedynym innym gatunkiem, który może pochwalić się licznymi dobrymi grami osadzonymi w trakcie I wojny światowej są strategie.

History Line: 1914-1918

Bitwy uatrakcyjniały imponujące jak na tamte czasy animowane sekwencje. - 2014-01-24
Bitwy uatrakcyjniały imponujące jak na tamte czasy animowane sekwencje.

Pierwszy prawdziwy strategiczny przebój opowiadający o tym konflikcie zaserwowało graczom w 1992 roku studio Blue Byte wypuszczając na PC grę History Line: 1914-1918. Rok później ukazała się wersja na komputery Amiga. Produkcja oparta była na silniku i zasadach kultowej turowej serii Battle Isle, choć rządzące rozgrywką reguły zostały odpowiednio zmodyfikowane, tak aby lepiej odtwarzały bitwy z okresu I wojny światowej.

Starcia toczone były na mapach ukazanych z lotu ptaka i pokrytych heksagonalnymi siatkami. Ekran podzielono na dwie połówki, z których każda ukazywała akcje jednej strony konfliktu. W trybie multiplayer obydwu graczy mogło wydawać rozkazy jednocześnie, co znacznie zwiększało przyjemność ze wspólnej zabawy. Zwycięstwo wymagało zajęcia centrum dowodzenia wroga lub zniszczenia wszystkich jego jednostek. Gra oferowała 24 misje przeciwko sztucznej inteligencji oraz 12 przeznaczonych do trybu multiplayer.

History Line: 1914-1918 okazało się sporym sukcesem finansowym i zdobyło wysokie oceny w recenzjach. Mimo to studio Blue Byte porzuciło plany opracowania kontynuacji, gdyż wolało poświęcić środki na rozwijanie znacznie popularniejszego cyklu Battle Isle. Porzucenie marki przez autorów zainspirowało dekadę później zespół TriNodE do opracowania duchowego spadkobiercy zatytułowanego 1914: The Great War. Gra okazała się jednak jedynie cieniem wyśmienitego pierwowzoru i nie zyskała większego uznania.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej