Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 26 sierpnia 2022, 17:10

Dungeon Keeper. Gry, w których możemy być tym ZŁYM

Spis treści

Dungeon Keeper

  1. Gatunek: strategia
  2. Data premiery: 26 czerwca 1997
  3. Producent: Bullfrog Productions
  4. Platforma: PC

W 1997 roku to właśnie Dungeon Keeper chyba jako pierwszy pozwolił wcielić się świadomie w złego bohatera. Zamiast przemierzać lochy, by zabić demony, co było powszechne w innych grach, np. w kultowym Diablo, tutaj sami byliśmy demonem strzegącym swoich podziemi, by nie wałęsali się po nich jacyś rycerze w poszukiwaniu sławy i bogactwa. Sami budowaliśmy lochy, wyznaczaliśmy w nich różne komnaty, takie jak np. sala tortur, spiżarnia czy miejsce do treningów, by nasi plugawi orkowie (i inne stwory) czuli się jak w domu i chętniej przepędzali wojowników w lśniących zbrojach.

Dungeon Keeper oferował unikatową wtedy mieszankę gatunków: RTS-a i tzw. „zabawy w boga”. Peter Molyneux z Bullfroga był w zasadzie twórcą „god games”, które zapoczątkował jego Populous, również mocno RTS-owy. Nie mieliśmy co prawda bezpośredniego wpływu na to, jak walczą nasi podopieczni, mogliśmy tylko podejrzeć przebieg akcji z perspektywy FPP wybranego strażnika. Wielka szkoda, że współczesna próba wskrzeszenia marki skończyła się słabą grą mobilną naszpikowaną mikrotransakcjami.

  1. Więcej o grze Dungeon Keeper
  2. Dungeon Keeper obchodzi 25 lat. Tragiczna historia gry mojego dzieciństwa

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Co wybierasz w grach wideo - dobro czy zło?

Dobro.
49,3%
Zło.
17%
Trochę tego, trochę tego.
33,7%
Zobacz inne ankiety
Dragon Age: Veilguard pokazuje, jak ważna w RPG jest możliwość grania tym złym
Dragon Age: Veilguard pokazuje, jak ważna w RPG jest możliwość grania tym złym

Dragon Age: The Veilguard zadebiutował w atmosferze skandalu. Wiele zarzutów jest dyskusyjna, niemniej RPG BioWare ma jeden poważny problem – brakuje mu ikry, bo wypiera pewne aspekty życia i nie pozwala na odgrywanie postaci moralnie niejednoznacznej.

Nostalgiczna przyszłość - dlaczego kochamy retrofuturyzm?
Nostalgiczna przyszłość - dlaczego kochamy retrofuturyzm?

Retrofuturyzm obecny jest w filmach, literaturze oraz oczywiście w samych grach. Premiera odświeżonego Destroy All Humans! 2: Reprobed to w końcu dobra okazja, by się na chwilę zatrzymać i spojrzeć w kierunku przeszłości.

UFO w grach - od „śmiesznych ludzików” do krwiożerczych bestii
UFO w grach - od „śmiesznych ludzików” do krwiożerczych bestii

Kosmitów w grach spotykamy naprawdę sporo. Mają też wiele różnych form, począwszy od uroczych i zabawnych, a na okrutnych i przerażających kończąc. Zebraliśmy dla Was najlepsze z nich.