Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 13 października 2018, 11:30

Tony Hawk’s Pro Skater 2. Gry, w które chcemy zagrać na PlayStation Classic

Spis treści

Tony Hawk’s Pro Skater 2

  1. Gatunek: sportowa
  2. Rok wydania: 2000

W czasach PlayStation raczej nikt nie wyobrażał sobie, że budząca wówczas powszechny entuzjazm seria Tony Hawk’s Pro Skater w ciągu ledwie dekady rozmieni się na drobne, a kilkanaście lat później jej najnowsza odsłona stanie się tanim żartem, o którym będziemy chcieli zapomnieć. No bo niby jak? Tony Hawk rządził, przyciągając do wirtualnej symulacji deskorolki nawet osoby, które na żywo deski z czterema kółkami nie widziały na oczy.

Mimo silnej konkurencji to drugą odsłonę cyklu stawiam na sentymentalnym piedestale. Mechanika zabawy doczekała się tutaj istotnych ulepszeń względem „jedynki”, z wprowadzeniem manuali oraz zbieraniem gotówki na czele. To tu mogliśmy poszaleć w tak ikonicznych lokacjach jak szkoła, Filadelfia czy Nowy Jork, a najwięksi wymiatacze odblokowywali sobie możliwość jazdy jako Spider-Man. Szczerze mówiąc, odpalanie gry współcześnie bywa zdradliwe – pięciominutowe sesje wciąż potrafią niepostrzeżenie zmienić się w zarwaną nockę.

JEŚLI NIE TONY HAWK’S PRO SKATER 2, TO MOŻE... ISS PRO EVOLUTION

Przodek Pro Evolution Soccera wprowadził sporo rozwiązań, które na wiele lat zepchnęły konkurencję na drugi plan i ugruntowały pozycję Konami jako twórców może niekoniecznie posiadających najlepsze licencje, ale za to robiących najbardziej miodne gry piłkarskie. Podczas gdy ówczesne FIF-y raziły schematycznością, w ISS Pro Evolution mecze pokazywały nieprzewidywalny urok tego sportu. Warto cofnąć się w przeszłość i zobaczyć, jak rodziła się legenda wirtualnej piłki nożnej.

Soul Blade

  1. Gatunek: bijatyka
  2. Rok wydania w Japonii: 1996

Choć Tekken 3 jest niekwestionowanym królem bijatyk z pierwszego PlayStation, na konsoli tej nie brakowało wielu innych pretendentów do tronu – a wśród nich najbliżej lidera znalazło się Soul Blade, które zaczęło popularny po dziś dzień cykl Soulcalibur. Produkcja ta w znacznie większym stopniu niż gros trójwymiarowych bijatyk wykorzystywała głębię obrazu, kładąc duży nacisk na poruszanie się po wszystkich trzech osiach, a nie tylko w prawo i w lewo. Oferowała też ekstremalnie dynamiczne starcia, a do tego poszczególni wojownicy walczyli nie za pomocą samych pięści, jak to zazwyczaj bywało, ale korzystając z szerokiego asortymentu broni białej.

Tym jednak, co naprawdę ujmuje w Soul Blade, jest wyjątkowy klimat – mimo prostej oprawy i mało skomplikowanego zarysu fabularnego twórcy w fenomenalny sposób wykreowali epickie uniwersum fantasy. Poczynając od niesamowitego filmiku otwierającego, przez świetną ścieżkę dźwiękową towarzyszącą walkom i zapadający w pamięć, pompatyczny głos lektora, po zaskakująco rozbudowany tryb fabularny – gra porywa do swojego świata i udowadnia, że lore potrafi być równie wielką zaletą bijatyki co jej system walki.

JEŚLI NIE SOUL BLADE, TO MOŻE... BUSHIDO BLADE

Bijatyka, której założenia brzmią szalenie odważnie i ciekawie nawet dzisiaj. W Bushido Blade toczymy pojedynki za pomocą broni białej, bohaterowie nie posiadają jednak pasków zdrowia – całe starcie może zakończyć pojedynczy, dobrze wymierzony cios. Możemy także ucinać przeciwnikowi kończyny, nawet doprowadzając do sytuacji, w której nie będzie mógł on chodzić.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych, a od 2024 roku zarządza działem sprzedaży. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

11 najlepszych klasyków na PlayStation 2 – w co zagrać z PS2?
11 najlepszych klasyków na PlayStation 2 – w co zagrać z PS2?

Wraz z oficjalnym zakończeniem wsparcia dla PlayStation 2 powracamy do najlepiej sprzedającej się konsoli firmy Sony i wspominamy 11 najlepszych gier, jakie pojawiły się na tej maszynce.

Najlepsze gry lat 90. Ranking dziewięćdziesięciu klasyków, które musisz znać
Najlepsze gry lat 90. Ranking dziewięćdziesięciu klasyków, które musisz znać

Kilkudziesięciu pracowników i współpracowników serwisu gry-online.pl wytypowało najlepsze (ich zdaniem) gry lat 90-tych. W efekcie powstał jedyny w swoim rodzaju ranking, który w wielu miejscach może okazać się zaskakujący.