autor: Jerzy Bartoszewicz
Masz problem? Zgłoś się do Anonimowych Graczy. Gry MMO – 10 faktów, których nie znałeś
Spis treści
Masz problem? Zgłoś się do Anonimowych Graczy
Produkcje z gatunku MMO zaliczane są do jednych z najbardziej uzależniających gier wideo, co zawdzięczają m.in. opartej na społecznych interakcjach formule i rozgrywce polegającej na dostarczaniu graczom satysfakcji płynącej z ciągłej, niekończącej się realizacji kolejnych celów i zdobywania nagród. Ze względu na niezwykle wciągający charakter, gatunek okrył się w swoim czasie trochę złą sławą, z uwagi na kilka głośnych przypadków graczy, którzy tracili przez granie kontrolę nad własnym życiem. Dla niektórych drogą do zerwania z nałogiem okazała się grupy pomocy Online Gamers Anonymous.
Oparty na kontakcie z naturą oraz tzw. 12 krokach program pomocy OLGA został stworzony w 2002 roku przez Elizabeth Woolley, której cierpiący na ADHD syn zastrzelił się po jednej z długich sesji przy grze Everquest Online. Do dziś trwa dyskusja, czy rozgrywka sama w sobie przyczyniła się do tragedii, ponieważ najprawdopodobniej, bezpośrednio do popełnienia samobójstwa popchnął młodzieńca zawód miłosny, gdy jedna z poznanych w świecie Everquesta internautek odrzuciła jego względy. Nie zmienia to jednak faktu, że problem uzależnienia od MMORPG istnieje, zwłaszcza w niektórych krajach, takich jak Chiny czy Korea Południowa.
Tragiczna historia rodziny Woolleyów zwróciła jednak uwagę producentów gier, którzy stosują odpowiednie ostrzeżenia, a niekiedy nawet i specjalne mechanizmy rozgrywki, zniechęcające graczy do spędzania w wirtualnych światach niebezpiecznie dużo czasu. Przykładem może być choćby Blizzard, który umieścił w azjatyckiej wersji World of Warcraft zmniejszający ilość zdobywanego doświadczenia negatywny status zmęczenia, który może otrzymać nasza postać, jeśli za długo przebywamy online.