autor: Jerzy Bartoszewicz
Która gra najszybciej przeszła na model free-to-play?. Gry MMO – 10 faktów, których nie znałeś
Spis treści
Która gra najszybciej przeszła na model free-to-play?
- The Lord of the Rings Online.
- Star Wars: The Old Republic.
- Dungeons & Dragons Online.
- Age of Conan.
Chociaż World of Warcraft nie ma już tylu subskrybentów, co kiedyś, do dziś stanowi pod względem ich liczby niedościgniony wzór dla konkurencji. Tego szczęścia nie mieli m.in. twórcy Star Wars The Old Republic, którzy w ciągu niecałego roku od premiery zdecydowali się przejść na hybrydowy model biznesowy, łączący opcję abonamentu z ograniczonym graniem na zasadach free-to-play. Warto jednak wspomnieć, że produkcją, której wydawca najszybciej porzucił marzenia o zyskach z abonamentu, jest DC Universe Online.
Pomysł na MMO pozwalające stworzyć własnego superbohatera był świeży i atrakcyjny, jednak najwidoczniej nie wystarczył, by gracze byli skłonni płacić za możliwość grania. Sony Online Entertainment dość szybko zdecydowało się więc oprzeć model biznesowy na mikropłatnościach, a dziś, patrząc z perspektywy czasu można stwierdzić, że się to opłaciło. Już w listopadzie 2011, gdy gra przeszła na F2P, wydawca chwalił się wzrostem obrotów o ponad 700%. Ponieważ SWTOR też radzi sobie podobno nieźle pod względem finansowym, być może jest to znak, że faktycznie przyszłość gatunku leży w mikropłatnościach.