Vangers. Graczu, co robisz? Burzenie czwartej ściany
Spis treści
Vangers
Vangers to obecnie niemal zapomniana produkcja z 1998 roku, stanowiąca bardzo nietypowe połączenie sandboksa, gry akcji, samochodówki i RPG. Rosyjskie dzieło najbardziej zapadało w pamięć za sprawą nietypowej, wokselowej oprawy graficznej, rozbudowanej warstwy fabularnej i zakończenia, które nie tylko burzy czwartą ścianę, ale i przenosi gracza na jej drugą stronę. W trakcie wielkiego finału Spector, nadnaturalna istota, podczas rozgrywki będąca głównie tajemniczym sojusznikiem sterowanej przez nas postaci, zwraca się bezpośrednio do osoby siedzącej przed komputerem. Tłumaczy, że do wydarzeń, w których bierzemy udział, grając w Vangers, w prawdziwym świecie dojdzie za jakiś czas i nie sposób temu zapobiec. Mieszkańcy przyszłości stworzyli grę w naszej teraźniejszości po to, by gracz swoimi umiejętnościami i chęcią eksplorowania otoczenia pomógł wykreować ulepszoną wersję tytułowego Vangera, który wesprze rozmówcę w osiągnięciu jego bliżej niesprecyzowanych celów. Nawet streszczone w kilku zdaniach brzmi to bardzo dziwnie, łatwo więc sobie wyobrazić, jakie musiało robić wrażenie w samej grze.