Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Elden Ring Publicystyka

Publicystyka 2 marca 2022, 14:00

Elden Ring wcale nie jest taki strasznie trudny

Boicie się Elden Ring i poziomu trudności, który mógłby doprowadzić Was do szewskiej pasji? Niepotrzebnie. Twórcy gry zadbali o to, aby rozgrywka była mniej stresująca. Co najważniejsze, osiągnęli to w wyjątkowo zgrabny sposób.

Spis treści

Seria Dark Souls słynie z wymagającego poziomu trudności, którym „elitarni” gracze uwielbiają łechtać swoje ego. Wszak osób próbujących wmówić wszystkim dookoła, że „oni grają lepiej i wiedzą o grach więcej” nie brakuje. Wyzwanie rzeczywiście jest super i sam je bardzo cenię. Jednocześnie uważam, że w przypadku tych gier więcej tu mitomanii niż faktycznego, wysokiego progu wejścia. Seria jest bardziej przystępna, niż się o niej mówi – co nie znaczy, że składające się na nią gry nie są trudne.

Nie będę oczywiście wciskał Wam kitu, że to zupełnie łatwe produkcje. „Soulsy” wymagają refleksu, zręczności, opanowania, poświęcenia czasu na naukę i dostosowania wyuczonych technik do panującej sytuacji oraz przeciwników. Tytuły te spełniają tym samym wszystkie warunki gry rzucającej wyzwanie.

Wcześniejsze projekty FromSoftware to produkcje od początku uderzające w struny frustracji. Wielu niecierpliwych graczy odbija się od nich nie z uwagi na poziom trudności, a z racji stresogennego charakteru rozgrywki, którego nie potrafią przeskoczyć. Przybiera on różne formy, choćby bezlitosnego karania za porażki czy mechanizmów zmuszających do powtarzania dłuższych fragmentów gry. O ile jeszcze do niedawna byłem bardzo sceptycznie nastawiony, tak teraz przyznaję, że część z tych rzeczy można było rozwiązać lepiej bez przesadnego ingerowania w samą trudność wyzwania. Do zmiany mojej opinii przyczynił się Elden Ring.

Wkraczamy na Ziemie Pomiędzy

Przed premierą w jednym z wywiadów reżyser Elden Ring, Hidetaka Miyazaki, przyznał, że przy tworzeniu gry studio FromSoftware kierowało się chęcią dostarczenia doświadczenia mniej frustrującego, ale nadal stanowiącego wyzwanie. Uznałem to za czcze gadanie; połączenie bądź co bądź dwóch skrajności wydaje się ciężkie, by nie powiedzieć – niemożliwe. Nie wierzyłem, że uda się znaleźć złoty środek i byłem pewien, że skończy się po prostu na kolejnym ułatwieniu „soulsowego” trzonu rozgrywki.

Po kilkunastu godzinach spędzonych w Elden Ring wiem, że nie powinienem wątpić we FromSoftware. Wiele projektowych zmian wynikających z otwartości olbrzymiego świata sprawiło, że gra faktycznie stała się bardziej relaksującym doświadczeniem. W kluczowych momentach nadal potrafi jednak rzucić skądinąd znane wyzwanie – zwłaszcza w przypadku walk z bossami fabularnymi.

Najczęściej towarzyszącym mi uczuciem podczas przemierzania świata Elden Ring jest melancholia. Wiele godzin spędzamy tu w siodle wiernego wierzchowca. To momenty, w których możemy oddać się nieskrępowanej eksploracji, będącej doznaniem niemalże w stylu filozofii zen. Takie same uczucia towarzyszyły mi podczas pierwszego kontaktu z majestatycznym Shadow of the Colossus – grą, która pomogła mi spojrzeć na gaming od zupełnie innej strony.

Sebastian Kasparek

Sebastian Kasparek

W GRYOnline najlepiej czuje się w dziale publicystyki, a czasem zajmuje się również recenzjami. Fan kultury wszelakiej, który sięga po dzieła zarówno z górnej, jak i z najniższej półki. Najbardziej lubi zanurzać się w grach niszowych i w produkcjach ciężkich do jednoznacznego zdefiniowania. Docenia analityczne i krytyczne podejście przy obcowaniu z tworami kultury. Preferuje gry unikalne, dziwne, szalone wizualnie i odważnie poruszające ciekawsze zagadnienia narracyjne. Uzależniony od produkcji wysokooktanowych, bijatyk, wielkich robotów i klimatów arcade. Miłośnik studia Grasshopper Manufacture. Lubi nadrabiać zapomniane „hidden gemy” sprzed lat, zwłaszcza z Japonii. Ciekawy gier i ludzi stojących za nimi. Silnie uzależniony od kina. Psychofan Madsa Mikkelsena i Takashiego Kitano. Kocha również mangi Inio Asano i estetykę Tsutomu Niheia. Na forum pisze pod ksywką Junkie.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Grasz w gry typu soulslike dlatego, że są trudne?

Tak
2,6%
Nie
54,4%
Tak, ale nie tylko dlatego
43%
Zobacz inne ankiety
Elden Ring

Elden Ring

Elden Ring vs God of War Ragnarok - wybieramy grę roku!
Elden Ring vs God of War Ragnarok - wybieramy grę roku!

Niemal wszyscy gracze są tego pewni. Dwie najwyżej oceniane gry roku – Elden Ring i God of War: Ragnarok – zawalczą między sobą o miano GOTY na nadchodzącej gali The Game Awards. Który tytuł bardziej zasługuje na zwycięstwo?

8 przyzwyczajeń z Soulsów, którymi bawi się Elden Ring
8 przyzwyczajeń z Soulsów, którymi bawi się Elden Ring

Och, Elden Ring. Czekałem na ciebie niczym na Dark Souls 4 w przebraniu i właśnie nim się okazałeś. Nie mogło być lepiej! Czemu jednak bawisz się moimi przyzwyczajeniami? Dlaczego co chwilę to, co pozornie znane, okazuje się świeże i inne?

O jednej lokacji w Elden Ringu lub o tym, jak stworzyć przygodę
O jednej lokacji w Elden Ringu lub o tym, jak stworzyć przygodę

Elden Ring ma tony zawartości opcjonalnej, która bezwzględnie zrywa z tradycją innych wysokobudżetowych tytułów i bynajmniej nie stara się, by zobaczył ją każdy gracz.