autor: Michał Wysocki
Epic Games Store. Czy twoje gry naprawdę są twoje? Zdziwisz się
Spis treści
Epic Games Store
W SKRÓCIE
- Co kupujemy? Licencję
- Czy możemy podzielić się grą lub ją sprzedać? Nie
- Czy możemy wykonać kopię zapasową gry na zewnętrznym nośniku? Nie
Nie milkną echa wielkiej wojny pomiędzy Epic Games a Valve o rząd dusz graczy pecetowych na całym świecie. Choć batalia jest ostra, jeśli chodzi o nasze prawa do gier, oba podmioty okazują się niepokojąco zgodne – żaden z nich nie chce nam tych gier po prostu sprzedać.
Epic Games tym samym kontynuuje, niestety, politykę charakterystyczną dla Steama. Regulamin sklepu spółki jasno stwierdza, że użytkownik za pośrednictwem platformy nabywa jedynie licencję (a więc zbiór dokładnie określonych praw) na korzystanie z gier, a nie ich własność.
Wśród interesujących nas elementów kupowanej licencji znalazła się informacja o tym, że nie możemy instalować gry na więcej niż jednym urządzeniu jednocześnie, zabroniono także wykonywania kopii gier i ich dalszego udostępniania (niezależnie od tego, czy będzie to sprzedaż, najem, czy też darowizna). Epic zastrzega sobie także prawo do dowolnego zablokowania udostępnionej nam zawartości bez żadnej odpowiedzialności odszkodowawczej.
Zakończenie korzystania z usług Epic Games wynikające z decyzji gracza lub właściciela platformy wiąże się z anulowaniem wszystkich nabytych licencji i koniecznością usunięcia wszelkich kopii oprogramowania zainstalowanych przez użytkownika.
PlayStation Store
W SKRÓCIE
- Co kupujemy? Licencję
- Czy możemy podzielić się grą lub ją sprzedać? Nie
- Czy możemy wykonać kopię zapasową gry na zewnętrznym nośniku? Nie
Przez długi czas Sony uchodziło za firmę, która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom graczy i stara się wsłuchiwać w ich potrzeby. Osoby zainteresowane branżą pamiętają, że gdy Microsoft chciał utrudnić sprzedawanie używanych gier na Xboksa One, japoński gigant mocno zyskał w oczach społeczności, prezentując odmienne stanowisko. Był to jednak raczej jedynie występ pod publikę – tuż przed premierą PlayStation 4 Sony poszło w ślady kolegów z USA i także uderzyło w handel używanymi grami. Decyzja ta wpłynęła na kształt obecnie obowiązujących regulaminów.
Liczba mnoga nie jest tu przypadkowa. Sony interesującą nas materię reguluje przede wszystkim w dwóch dokumentach – Warunkach świadczenia usługi PlayStation Network oraz Warunkach korzystania z oprogramowania. Obie te regulacje są na podstawowym poziomie niejednoznaczne – z jednej strony mówią o „kupowaniu produktów”, z drugiej zaś – opisują zasady nabywania licencji, a nie egzemplarzy gier.
4.1. Przy zakupie Oprogramowania użytkownikowi udzielana jest licencja na korzystanie z tego Oprogramowania w sposób opisany w niniejszych Warunkach, jednak użytkownik nie nabywa prawa własności do Oprogramowania.
6.1. Licencja na korzystanie z Oprogramowania to niewyłączna, nieprzenoszalna licencja osobista na korzystanie z Oprogramowania jedynie na prywatny użytek […].
Warunki korzystania z oprogramowania, playstation.com
Z Warunków świadczenia usługi PSN jednoznacznie wynika, że płacimy za licencję na korzystanie z gry, szczegóły której ustala Sony. Usunięcie lub zablokowanie naszego konta może, choć nie musi, wiązać się z brakiem dostępu do zakupionych produktów. Podobnie jak w przypadku wielu innych opisywanych tu platform nie wolno nam kopiować ani w jakikolwiek sposób udostępniać nabytych gier.
Wszelkie wątpliwości co do tego, co możemy zrobić ze swoim zakupem (przy czym regulacje Sony mają takie samo zastosowanie zarówno do wersji pudełkowych, jak i elektronicznych) rozwiewają Warunki korzystania z oprogramowania. Sony zakazuje jakiegokolwiek udostępniania gier osobom trzecim, a więc także ich odsprzedaży, chyba że uzyskamy na to pozwolenie japońskiej firmy oraz innego podmiotu, jeśli jemu też przysługują prawa do danego tytułu.
LICENCJA SOBIE, A PRAKTYKA SOBIE
Pomimo zakazu w licencji pudełkowe gry na PlayStation 4 wciąż stanowią przedmiot ożywionego handlu na całym świecie. Sony zresztą wprost ogłosiło w 2013 roku, że mimo zapisów w regulaminie klienci będą mogli sprzedawać i pożyczać płyty z grami.