Chodzące trupy i nowe życie. Ta opowieść dobiegła końca. Upadek Telltale Games
Spis treści
Chodzące trupy i nowe życie
Trzeba jednak zaznaczyć, że upadek Telltale Games nie powinien być dla nikogo niespodzianką. To raczej rezultat długiego procesu autodestrukcji, spowodowanej kiepskimi decyzjami i fatalnym zarządzaniem. A jego początek, paradoksalnie, stanowi gigantyczny sukces The Walking Dead. Kiedy studio zaczynało egranizować komiksy Roberta Kirkmana, było w słabej kondycji finansowej po niewypale, jakim okazał się Jurassic Park: The Game – powodzenie nowego projektu było więc dla niego praktycznie kwestią życia i śmierci. Stąd też Sean Vanaman i Jake Rodkin, kierujący zespołem odpowiedzialnym za grę, toczyli regularne boje z szefostwem, które próbowało wtrącać się w kwestie artystyczne. Ostatecznie dano im wolną rękę. Nie było bowiem czasu na ciągłe zmiany i dyskusje.
Sława The Walking Dead jako emocjonalnie dewastującej historii szybko wykroczyła poza samą branżę gier. Na początku 2014 roku szkoła Nordahl Grieg w norweskim Bergen ujawniła, że produkcja Telltale Games była przez pół miesiąca wykorzystywana podczas zajęć. W założeniach prowadzących gra miała zaangażować uczniów w debatę na temat dylematów etycznych – co zresztą się udało, bo nauczyciele odnotowali, że ich podopieczni chętnie dyskutowali o podjętych podczas zabawy decyzjach.
- Platformy: PC, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Android, iOS
- Średnia w serwisie Metacritic (wersja PC): 89/100 i 8,7/10 od użytkowników
- Oceny na Steamie: 96% rekomendacji
- Oceny w Google Play: 4,5/5
- Łapki w encyklopedii GRYOnline.pl: 693 w górę, 14 w dół
- Nagrody: BAFTA Best Story, VGX Game of the Year i wiele innych
Efekt był piorunujący. W 2012 roku o The Walking Dead mówili wszyscy, zazwyczaj wyłącznie w superlatywach. Poruszająca i angażująca historia oraz interesujące postacie z nawiązką nadrobiły płytką mechanikę, dając razem doświadczenie, w którym zakochali się zarówno weterani interaktywnej rozrywki, jak i niedzielni gracze. Gra poradziła też sobie świetnie w aspekcie finansowym – w ciągu siedmiu miesięcy od premiery sprzedano ponad 8,5 miliona jej odcinków na wszystkich platformach. CEO studia, Dan Connors, wyliczał wtedy, że oznaczało to 40 milionów dolarów przychodu. Z dnia na dzień Telltale Games stało się synonimem sukcesu.
Wkrótce po świetnym The Walking Dead studio wypuściło kolejną epizodyczną przygodówkę – The Wolf Among Us, opartą na komiksie Baśnie – i potwierdziło, że poprzedni projekt nie był dziełem przypadku. Gra zebrała bardzo dobre oceny i utwierdziła inwestorów w przekonaniu, że Telltale Games to gwarancja solidnej jakości. Studio zaczęło podpisywać umowy z wielkimi firmami – Mojangiem, HBO, Gearbox Software – i otrzymywać prawa do uwielbianych marek. Minecraft, Gra o tron, Borderlands, później także Batman i Strażnicy Galaktyki – deweloperzy ciągle mieli pełne ręce roboty, a firma rozrosła się do giganta zatrudniającego 300 osób.
10 TYSIĘCY DOLARÓW NA OSOBĘ NA MIESIĄC
Tyle według Jasona Schreiera, dziennikarza Kotaku, wynoszą uśrednione koszty działalności studia deweloperskiego w USA. Przy 300 pracownikach oznacza to ogromne pieniądze, ale do matematyki musimy dodać trochę geografii. Siedziba Telltale znajduje się w San Rafael, czyli w regionie znanym jako Bay Area (San Francisco i jego okolice). To miejsce słynie z bardzo wysokich, nawet jak na amerykańskie warunki, kosztów życia i pracy.
Jakim cudem, mając w rękach takie licencje, Telltale Games mogło upaść? Cóż, licencje i niezłe oceny dziennikarzy nie przełożyły się na sprzedaż gier. Joe Parley, piszący dla serwisów Forbes i Polygon, ujawnił, że oprócz Minecrafta: Story Mode żaden tytuł od czasu pierwszego sezonu The Walking Dead nie zapewnił firmie zysków. A Batman: The Telltale Series podobno był największą finansową klęską w historii studia. Graczy szybko znudziła identyczna w każdej wydawanej pozycji formuła rozgrywki oraz coraz bardziej archaiczna oprawa graficzna. A zarząd bynajmniej nie był skory do zmian.
JAK SPRZEDAWAŁO SIĘ THE WALKING DEAD?
Sprzedaż serii na Steamie, na podstawie nieoficjalnych danych:
- The Walking Dead – 2 846 244 egzemplarze
- The Walking Dead: Season 2 – 1 054 661 egzemplarzy
- The Walking Dead: Michonne – A Telltale Miniseries – 197 450 egzemplarzy
- The Walking Dead: A New Frontier – 278 042 egzemplarze