Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 2 grudnia 2017, 11:30

Misje, w których da się odczuć progres. 15 lat Gothica II i jego wpływu na gatunek RPG

Spis treści

Misje, w których da się odczuć progres

Ten punkt jest oczywiście mocno powiązany z poprzednim elementem i może wzbudzić sporo kontrowersji. Nie ma bowiem wątpliwości, że zadania, jakie otrzymujemy w Gothicu II, w większości nie są szczególnie rozbudowane czy odkrywcze. W dużej mierze rola Bezimiennego ogranicza się do bycia chłopcem na posyłki dla coraz to nowych postaci. Biegamy więc od punktu A do punktu B, świadcząc usługi kolejnym obywatelom Khorinis, od czasu do czasu walcząc z różnorodnymi przeciwnikami i eksplorując nieznane dotąd fragmenty świata. Ale nawet mimo pewnej powtarzalności zadań czuć w nich rozwój naszej postaci. W Skyrimie na przykład każda misja poboczna czeka na gracza, niezależnie od tego, czy ma on jeszcze problem z zabiciem więcej niż dwóch bandytów, czy też jest już herosem w zbroi ze smoczych łusek.

Pierwsze starcia z tymi jegomościami jeżyły włos na głowie. Później dawaliśmy sobie radę nawet z kilkoma naraz.
Pierwsze starcia z tymi jegomościami jeżyły włos na głowie. Później dawaliśmy sobie radę nawet z kilkoma naraz.

Tymczasem Gothic II podchodzi do tego aspektu nieco inaczej, przypisując poszczególne zadania do kolejnych rozdziałów. Jeśli więc przypadkiem zabrniemy za daleko w głównym wątku, niektóre poboczne aktywności związane z danym fragmentem zwyczajnie przepadną. Ale ma to sens, bo przecież nikt o zdrowych zmysłach nie zleciłby świeżo mianowanemu paladynowi kupowania patelni i zbierania kwiatków.

Deweloperzy z niemieckiego studia nie są co prawda wizjonerami, jeśli chodzi o złożone, wieloetapowe misje, ale przynajmniej wyciągają jak najwięcej ze swojej ograniczonej formuły. Jesteśmy chłopcami na posyłki? Okej, ale za to wraz z postępami w fabule czujemy, jak nawet w zleceniach pobocznych zwiększa się waga otrzymywanych poleceń, stawki w złocie czy poziom pokonywanych przeciwników. Gdyby tylko urozmaicić lub chociażby rozbudować ten aspekt, mielibyśmy kolejny przykład dla współczesnych przedstawicieli gatunku, stawiających przede wszystkim na swobodę działania, a nie immersję.

Khorinis upiększone

O tym, jak ogromną popularnością nadal cieszy się w Polsce Gothic II, może świadczyć fakt, że piętnaście lat po premierze wciąż aktywnie działa scena moderska, tworząca kolejne modyfikacje do tego kultowego tytułu. Od szeregu graficznych usprawnień, które dodają tej wiekowej już produkcji wsparcie dla bibliotek DirectX 11 czy obsługę rozdzielczości 4K, przez serwery do zabawy wieloosobowej, aż po całkowicie nową, autorską zawartość, która równie dobrze mogłaby pełnić funkcję pełnoprawnego rozszerzenia – miłośnicy tego cyklu nie mają prawa narzekać na nudę. A nawet jeśli z jakiegoś powodu nie możecie akurat wrócić do Górniczej Doliny i okolic Khorinis, moderzy znaleźli sposób i na to... przenosząc świat Gothica II do The Elder Scrolls V: Skyrim.

Wiele początkowych zadań jesteśmy w stanie ukończyć bez wychodzenia z miasta. Twórcy dają tym samym jasny komunikat – na razie możemy co najwyżej pomarzyć o wyjściu cało ze starcia z czającymi się za murami bestiami. - 2017-12-02
Wiele początkowych zadań jesteśmy w stanie ukończyć bez wychodzenia z miasta. Twórcy dają tym samym jasny komunikat – na razie możemy co najwyżej pomarzyć o wyjściu cało ze starcia z czającymi się za murami bestiami.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która gra firmy Piranha Bytes jest Twoim zdaniem najlepsza?

Gothic
16,5%
Gothic II
3,2%
Gothic II z Nocą Kruką
64,8%
Gothic 3
8,6%
Risen
2,4%
Risen 2: Mroczne wody
1,2%
Risen 3: Władcy Tytanów
0,6%
Elex
2,7%
Zobacz inne ankiety
Bezimienny vs Geralt – konfrontacja nad kuflem piwa
Bezimienny vs Geralt – konfrontacja nad kuflem piwa

W lewym narożniku Geralt z Rivii, wiedźmin, profesjonalny zabójca potworów. W prawym Bezimienny, wybraniec bogów, pogromca smoków i król Myrtany. Myślicie, że to ring, że arena? A nie lepsze byłyby narożniki karczmy i konfrontacja nad kuflem piwa?

Ile Gothica jest w Elexie – 9 rzeczy, dzięki którym na Magalanie poczujesz się jak w domu
Ile Gothica jest w Elexie – 9 rzeczy, dzięki którym na Magalanie poczujesz się jak w domu

Elex pozornie odcina się od Gothica mechami i laserami, ale w grze stale widać widmo Górniczej Doliny unoszące się nad Magalanem. Oto przegląd budzących sentyment elementów, dzięki którym fani poczują się swojsko w najnowszym dziele Piranha Bytes.

Najlepsze mody do gry Gothic II: Noc kruka -  kultowa odsłona serii na sterydach
Najlepsze mody do gry Gothic II: Noc kruka - kultowa odsłona serii na sterydach

Gohtic II wraz z dodatkiem Noc kruka doczekał się sporej ilości świetnych modów. Przedstawiamy wybór najlepszych z nich wraz instrukcjami instalacji oraz linkami do plików.