Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 20 grudnia 2003, 10:28

Twórcy Grand Theft Auto oskarżeni o plagiat

W dniu wczorajszym, w jednym ze szkockich sądów złożono pozew przeciwko Rockstar North, twórcy pierwszej gry z popularnej serii Grand Theft Auto. Pracujący jako konsultant ds. komputerów Mark Gallagher, oskarża firmę z Edynburga o plagiat i żąda półtora miliona funtów w ramach odszkodowania. Najśmieszniejsze w tej sprawie jest to, że autorzy, którzy dotąd byli atakowani o gloryfikowanie przestępstw, sami o jego popełnienie są podejrzani.

W dniu wczorajszym, w jednym ze szkockich sądów złożono pozew przeciwko Rockstar North, twórcy pierwszej gry z popularnej serii Grand Theft Auto. Pracujący jako konsultant ds. komputerów Mark Gallagher, oskarża firmę z Edynburga o plagiat i żąda półtora miliona funtów w ramach odszkodowania. Najśmieszniejsze w tej sprawie jest to, że autorzy, którzy dotąd byli atakowani o gloryfikowanie przestępstw, sami o jego popełnienie są podejrzani.

Gallagher utrzymuje, że w grudniu 1993 roku pojawił się w siedzibie firmy DMA Design (późniejszej Rockstar North) w sprawie pracy. Na rozmowę kwalifikacyjną przyniósł ze sobą demo gry Crime, Inc., opowiadającej o perypetiach gangów, próbujących przejąć władzę na ulicach miasta. Gallagher nie dostał posady, ale jak twierdzi – szefostwo DMA Design zatrzymało dysk. Cztery lata później ukazała się pierwsza część Grand Theft Auto, która wg poszkodowanego, zawierała wiele elementów i pomysłów zaczerpniętych wprost z Crime, Inc.

Brian Baglow, jeden z ludzi odpowiedzialnych za powstanie hitu, skomentował zarzuty Gallaghera w następujący sposób: „Pracowaliśmy cholernie ciężko i bardzo długo nad tą grą i stworzyliśmy coś, z czego naprawdę możemy być dumni. Poza tym, trudno mi przyjąć do wiadomości fakt, że ktoś stawia taki zarzut sześć lat po premierze gry. ” O tym, która ze stron ma rację zadecyduje niezawisły sąd.

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat, do 2023 pełnił funkcję redaktora naczelnego. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej