felietony - newsy i ciekawostki

Wraz z premierą The Last of Us: Part 2 kończy się piękne półrocze w branży gier - felieton
Krzysztof Mysiak, 21 czerwca 2020, 15:00
W dziejach świata i branży gier rok 2020 – rok koronawirusa – zapamiętamy jako czas stagnacji, niepewności i chaosu. Ja zapamiętam go również jako czas, w którym wreszcie mogłem wyhamować, złapać oddech i przedefiniować własne wartości.

Odbieram darmowe gry, a ogrywam tylko kupione - felieton
Karol Ryka, 16 czerwca 2020, 12:18
Kilka dni temu Marcin Strzyżewski napisał, że nie kupuje już gier, bo jest ich za dużo, za dobrych i za nic, czyli za darmo. Fenomenalnie, z tym drobnym smaczkiem, że według przeprowadzonej przez nasz serwis ankiety ponad 50% użytkowników GRYOnline.pl nic sobie z tego nie robi i dalej gra w produkcje kupione w sklepach. W tym i ja.

Mafia 2 – “ostatecznie” znaczy “niedostatecznie” - felieton
Krystian Smoszna, 24 maja 2020, 15:00
W minionym tygodniu żyliśmy premierą odświeżonych wersji gier z serii Mafia, a także robiącą świetne wrażenie zapowiedzią remake’u pierwszej odsłony tego cyklu. Święto zakłóciła – nie bójmy się użyć tego słowa – kiepska kondycja remastera „dwójki”. Kupiłem ją na PS4 i jestem ogromnie zawiedziony.

Startujemy z Find Your Next Game! - felieton
Krystian Smoszna, 17 maja 2020, 15:00
Z ogromną przyjemnością zapowiadamy Find Your Next Game, czyli polską edycję festiwalu, który przygotowujemy wspólnie z naszymi kolegami na Zachodzie. Jego głównym elementem będą streamy organizowane przez tvgry.pl, gdzie pokażemy Wam najbardziej interesujące produkcje, również takie, o których istnieniu nawet nie wiecie.

Producenci Valhalli, dajcie mi więcej Asasyna w Asasynie - felieton
Krystian Smoszna, 11 maja 2020, 11:12
Ubisoft sypie z rękawa informacjami na temat nowej grze z serii Assassin’s Creed, ale odnoszę wrażenie, że wciąż wiem o Valhalli bardzo niewiele. Dużo mówi się o korektach w gameplayu, trudnych czasach, w których przyjdzie Normanom walczyć o nowy dom na angielskiej ziemi, ale wciąż nie wiem, ile w tej produkcji będzie Asasyna, do których przyzwyczaiły nas wcześniejsze odsłony serii.

Crysis Remastered przypomniał mi, że żyjemy w epoce nostalgii - i mam z tym problem. Felieton
Adam Zechenter, 19 kwietnia 2020, 15:00
Powrót Crysisa przypomniał mi nie to, że był to świetny FPS (bo akurat nigdy nie zapałałem miłością do tego cyklu), tylko że żyjemy w czasach, którymi rządzi nostalgia. A do tego mam mieszany stosunek.

W konsolowej wojnie nie liczą się teraflopy - felieton
Krystian Smoszna, 22 marca 2020, 15:00
Kilka dni temu obejrzeliśmy piekielnie nudny wykład architekta konsoli PlayStation 5 o dyskach SSD. Sam początkowo uważałem, że jest to marketingowy strzał w stopę, ale po głębszym zastanowieniu zmieniłem zdanie.
Granie w czasie zarazy - felieton
Krystian Smoszna, 15 marca 2020, 15:00
Panująca aktualnie w Polsce sytuacja zmusza wielu z Was do siedzenia w domu, więc jest to dobry czas, żeby nadrobić braki w ogrywaniu tytułów leżących na kupce wstydu. Można też pokusić się o sięgnięcie po nowości, które po kilku miesiącach posuchy wreszcie pojawiają się na rynku.

Koronawirusowa zaraza uderza w gry - felieton
Krystian Smoszna, 1 marca 2020, 15:00
Panika związana z ekspansją koronawirusa coraz mocniej uderza w gry, o czym mogliśmy przekonać się w czwartek, kiedy wojewoda śląski zakazał udziału publiczności w najważniejszym w Polsce e-sportowym wydarzeniu roku, czyli Intel Extreme Masters.

Tydzień pod znakiem Wolcena - felieton
Krystian Smoszna, 23 lutego 2020, 15:00
Mijający tydzień zdominowała premiera gry Wolcen: Lords of Mayhem, która po blisko pięciu latach pozbyła się wreszcie łatki „wczesnego dostępu”. Specjalnie nas to nie dziwi, biorąc pod uwagę ogólną suszę na polu premier.

Blizzardzie, to jest ten moment, by zrobić dwa kroki w tył - felieton
Krystian Smoszna, 9 lutego 2020, 15:00
Posuchę z premierami dużych tytułów w pierwszym kwartale bieżącego roku mógł mi wynagrodzić Blizzard i jego odświeżona wersja Warcrafta III. Niestety, nie „pykło”.

Locke & Key od Netflix to niezły horror w wersji soft - felieton
Marek Jura, 7 lutego 2020, 18:00
Netflix potrafi produkować oryginalne seriale. Udowodnił to kolejny raz, tworząc Locke & Key. Jeśli przymkniecie oko na drobne niedoróbki, spędzicie kilka przyjemnych godzin w towarzystwie demonów, magicznych kluczy i nie do końca martwych duchów.

2020 rok zaczął się fatalnie – ale spokojnie, jesień nam to wynagrodzi - felieton
Adam Zechenter, 2 lutego 2020, 15:00
Ostatnio patrzę w kalendarz ze zgrozą. W pierwszej połowie roku pojawi się raptem kilka dużych tytułów. Jednak z równie wielką zgrozą patrzę też na jesień – bo gdy wyjdą już te wszystkie nowe gry i pojawią się nowe konsole, to doba nie wystarczy na ogarnięcie tego wszystkiego!
Problemy w CDP nie zwiastują katastrofy, więc bez obaw - felieton
Krystian Smoszna, 26 stycznia 2020, 15:00
Mocne wieści płyną z polskiego podwórka, a związane są ze zwolnieniami w CDP. Bez obaw jednak, bo spółka ta nie ma żadnego powiązania w strukturze z grupą CD Projekt SA.

Łzy fanboya. Wrażenia z 3. sezonu serialu Chilling Adventures of Sabrina - felieton
Julia Dragović, 21 stycznia 2020, 16:10
Najnowszy sezon przygód Sabriny Spellman jest dokładnie tym, czym nie powinien być: przewidywalną od początku do końca papką bez polotu (poza jednym wyjątkiem). Idealną do zagłuszania ciszy podczas mycia garów. Wielka szkoda.

Redzi jak Rockstar - Wiedźmin 4 najprawdopodobniej w 2025 roku - felieton
Krystian Smoszna, 19 stycznia 2020, 15:00
Wczorajsza wiadomość o przesunięciu premiery Cyberpunka 2077 gruchnęła jak grom z jasnego nieba. Nie widzimy jednak specjalnych powodów do niepokoju, wręcz przeciwnie.

To nie będzie Assassin's Creed dla fanów asasynów - felieton
Krystian Smoszna, 12 stycznia 2020, 15:00
Plotki i przecieki dość jednoznacznie mówią nam, że nowy asasyn będzie wikingiem i co więcej, będzie taki jak Odyssey, a to oznacza, że będzie w nim bardzo mało starego Assassin's Creeda.

Grosza rzuć Redom
Krystian Smoszna, 6 stycznia 2020, 08:00
Po premierze wiedźmińskiego serialu widzimy, jak bardzo sukces Netfliksa pomógł polskim twórcom gry. Dzięki milionom, wydanym przez platformę streamingową na reklamę setki tysięcy ludzi potrząsnęło sakiewką i rzuciło groszem.

The Outsider – dobra adaptacja prozy Kinga – felieton
Hubert Sosnowski, 3 stycznia 2020, 15:49
Jeśli czujecie się zbyt bezpiecznie, powinniście wyruszyć do małych, amerykańskich miasteczek. To właśnie tam czekają największe zagrożenia – takie jak adaptowany przez HBO The Outsider na motywach powieści Stephena Kinga.

Najważniejsze wybory roku - plebiscyt na grę 2019
Krystian Smoszna, 29 grudnia 2019, 14:50
Wszystkie ważne premiery tego roku są już za nami, a branża świętuje tak samo, jak cały świat. Dlatego najważniejszym wydarzeniem tygodnia jest nasz trwający plebiscyt, w którym to Wy wybieracie grę 2019 roku.

Tydzień wielkich premier - Gwiezdne wojny, Wiedźmin i nasz plebiscyt
Krystian Smoszna, 22 grudnia 2019, 14:50
Branża gier zapadła w letarg, ale za to jest co oglądać, w tym tygodniu dwie wielkie premiery - Wiedźmin i Gwiezdne wojny. Trzecią równie ważną dla nas była premiera naszego plebiscytu na grę roku.

Nas też zaskoczyło zwycięstwo Sekiro, nowy Xbox i remake Gothica
Krystian Smoszna, 15 grudnia 2019, 15:03
W tym tygodniu rozdane zostały growe Oscary, z werdyktem nie zgadzamy się w pełni, a THQ Nordic zrzucił na nas bombę w postaci grywalnego dema remake’u Gothica.

Pierwsze wrażenia z serialu HBO Mroczne Materie – Wdzięczna adaptacja - felieton
Hubert Sosnowski, 4 listopada 2019, 12:27
Przed Mrocznymi Materiami stało niełatwe zadanie: musiały nie tylko być dobrym serialem, ale też odzyskać zaufanie widzów po innej, nie do końca udanej adaptacji prozy Pullmana – ładnym, ale chaotycznym Złotym Kompasie. I podołały.

5. sezon Peaky Blinders - scenopisarski hazard skutkuje dobrym sezonem - felieton
Hubert Sosnowski, 7 października 2019, 14:15
Mają rozmach, dranie. Peaky Blinders wracają w piątym sezonie, ostrym jak żyleta. Gang z Birmingham udowadnia, że fabularny hazard i ryzykowne podbijanie stawek jednak się opłaca.

Pierwsze wrażenia z Mindhunter s02 - kontynuacja błyskotliwego serialowego thrillera - felieton
Hubert Sosnowski, 29 sierpnia 2019, 12:06
Drugi sezon Mindhuntera jest jak wehikuł czasu. Zabiera nas do epoki, gdy śledczy polujący na seryjnych morderców nie mieli tylu narzędzi co dzisiaj. I pokazuje wszystko w obłędnie dobry sposób.

The Boys - Marvel w krzywym zwierciadle - felieton
Hubert Sosnowski, 30 lipca 2019, 14:44
Masz już dość superbohaterszczyzny? Poza Iron Manem i Deadpoolem dostrzegasz tam samych świętoszków, a Watchmen było dawno i zbyt poważnie? The Boys, adaptacja komiksu Gartha Ennisa, powstała specjalnie dla Ciebie.

Kroniki Arthdalu - koreańska alternatywa dla Wikingów
Hubert Sosnowski, 11 lipca 2019, 11:03
Nakręcenie dobrego fantasy stanowi wyzwanie. Przekonał się o tym Kim Won-seok ze Studia Dragon, gdy tworzył Kroniki Arthdalu. Początek zapowiadał się fatalnie, ale po falstarcie serial zaczął łapać przyzwoite tempo.

Jessica Jones s03 - przyzwoite pożegnanie z netflixową częścią uniwersum Marvela - felieton
Hubert Sosnowski, 18 czerwca 2019, 13:52
Wszystko co dobre kiedyś się kończy. Netflixowe seriale Marvela zaliczały wzloty i upadki, ale wybijały się na tle konkurencji. Jessica Jones stanowiła jeden z jaśniejszych punktów tej konstelacji; również pożegnalny, trzeci sezon potrafi błysnąć mimo wpadek.

Paragraf 22 – błędne koło wojny – pierwsze wrażenia z nowego miniserialu HBO - felieton
Hubert Sosnowski, 23 maja 2019, 15:50
George Clooney już kilkukrotnie udowodnił, że ma dryg do reżyserii. Tym razem jednak porwał się na naprawdę gruby kaliber – ekranizację Paragrafu 22 Josepha Hellera. Ze starcia z wybitnym, ale niewdzięcznym materiałem źródłowym wyszedł obronną ręką.

Gotham – serialowy prequel Batmana odchodzi ze stylem – felieton
Hubert Sosnowski, 7 maja 2019, 15:35
Wiedzieliśmy, jak Gotham się skończy. Każdy, kto zna mit Batmana, wie, że serial wiódł do powstania Mrocznego Rycerza. To jednak kolejny dowód na to, że nie liczy się cel, a sama droga. Przygody Jima Gordona zaliczały wzloty i upadki, ale ostatecznie odchodzą w dobrym stylu.

Gra o tron - s08e01 - Początek końca z przytupem - felieton
Hubert Sosnowski, 17 kwietnia 2019, 12:57
Dwa lata odwyku. Tysiące memów i spekulacji. Miliony widzów na całym świecie wstrzymywały oddech w oczekiwaniu na wielki finał słynnej sagi fantasy. I oto smoki wylądowały – a wraz z nimi ostatni sezon Gry o tron. Po pierwszym odcinku zapowiada się naprawdę nieźle.

Love, Death & Robots - Bajki robotów dla dorosłych od Netflixa - felieton
Hubert Sosnowski, 26 marca 2019, 11:55
Miłość i śmierć nie od dziś chodzą w parze. Na tym związku zbudowano niejedną wielką historię. Netflix udowadnia, że w tej relacji brakowało istotnego czynnika. Robotów. I choć antologia animacji Miłość, śmierć i roboty jest nierówna, to i tak jedna z ciekawszych rzeczy, jakich doświadczycie w tym miesiącu.

Nightflyers - niezły horror Sci-Fi oparty o prozę George'a R. R. Martina - felieton
Hubert Sosnowski, 28 stycznia 2019, 09:12
Boimy się tego, czego nie znamy. Co czai się w ciemnościach i nie ma nazwy. Dlatego Nightflyers, posklejane z dobrze znanych tropów, nie przeraża, choć próbuje. Na szczęście i tak ma dobre momenty.

Pierwsze wrażenia z 2. sezonu serialu The Punisher - felieton
Hubert Sosnowski, 17 stycznia 2019, 14:26
Pierwszy sezon The Punisher był jak gorzka, uliczna ballada Johny'ego Casha o tym, że dościgną Cię konsekwencje grzechów. W drugiej odsłonie serial gra do tej samej melodii, tylko z większym wykopem.
O Uncharted słów kilka, czyli ile jest gracji w kradzionych pomysłach
Tomasz Biaduń, 26 września 2016, 18:07
O Uncharted napisano i powiedziano już tysiące słów, zrecenzowano na setki sposobów. Silenie się na kolejne analizy absolutnie mija się z celem, bo nikomu się tego nie będzie chciało czytać. Warto jednak podejść do tematu mniej konwencjonalnie.

Siedem grzechów głównych otwartych światów
Michał Grygorcewicz, 13 września 2016, 20:11
Gry z otwartym światem na dobre opanowały wysokobudżetowy segment branży gier komputerowych. A ja mam tego coraz bardziej dość, ponieważ większość studiów deweloperskich nie ma odpowiedniego wyczucia do tego typu gier i powtarza w kółko te same błędy.

Od Wizny do Berlina, czyli polskie tematy na gry
Michał Jodłowski, 1 września 2016, 18:20
Polska historia to wysyp tematów na dobre gry z różnych gatunków. Niestety, tak się złożyło, że takowych jak dotąd nie powstało wiele – częściej polskie motywy pojawiały się w produkcjach zagranicznych. W niniejszym tekście popuszczam wodze fantazji i wyobrażam sobie kilka tytułów opartych o naszą historię najnowszą, w które dobrze grałoby się nie tylko nam, Polakom, ale także graczom z innych części świata.

Kilka słów o tym, jak EA załatwiło Activision
Paweł Piróg, 8 lipca 2016, 16:23
Electronic Arts urosło w siłę i stopniowo realizowało niegdyś wydawałoby się niemożliwe do osiągnięcia cele. Wszystko to zaszło tak daleko, że znaleźliśmy się w sytuacji wręcz odwrotnie proporcjonalnej do tej, gdy rządziło Call of Duty, a Activision święciło triumfy.

Przez trud do Andromedy, czyli czego oczekuję od nowego Mass Effect
Michał Jodłowski, 1 lipca 2016, 17:32
Brak solidnej prezentacji gry Mass Effect: Andromeda na targach E3 2016 był zarazem rozczarowaniem i zaskoczeniem. Jako że o rzeczonym tytule wciąż wiemy bardzo mało – mimo że data premiery majaczy już na horyzoncie – postanowiłem napisać skromny felieton na temat swoich marzeń, oczekiwań i pomysłów na Andromedę.

Poziom 1000 na Steam - da się?
Damian Cholewa, 1 lipca 2016, 15:18
Da się. Trzeba tylko wydać "trochę'' pieniędzy na gry, brać udział w wydarzeniach i bawić się kartami na platformie Steam. Jednej osobie już udało się przekroczyć liczbę z trzema zerami. Kto to taki?

Gracz o imieniu Jihad zbanowany przez Sony
Damian Cholewa, 30 czerwca 2016, 16:48
Sony najwidoczniej nie spodobało się, że Jihad użył swojego prawdziwego imienia w ksywce na konsoli PlayStation, wskutek czego jego PSN ID zostało permanentnie zbanowane. Po nagłośnieniu tej sprawy firma skontaktowała się z Jihadem i zaproponowała rozwiązanie - które dzięki niemu niebawem trafi i do nas.

Pięciu ojców z gier wideo na Dzień Ojca!
Damian Cholewa, 23 czerwca 2016, 16:01
Z okazji Dnia Ojca przypomnijmy sobie, kto mógłby być najlepszym tatą ze wszystkich, których można było spotkać w grach wideo. A było takich paru, może nawet więcej, niż się spodziewaliśmy. Jednak tym razem poświęcę czas piątce ojców, którzy różnili się między sobą najbardziej.

CBBE w Fallout 4 nie dla konsol, chyba że Bethesda weźmie się w garść
Damian Cholewa, 21 czerwca 2016, 16:30
Jedna z najchętniej pobieranych modyfikacji do Skyrima pojawiła się także w Fallout 4. Z jej pomocą uwydatnimy kobiece kształty i nie tylko. Konsole jednak będą musiały na nią poczekać. Być może całą wieczność.

No Man's Sky jednak wciąż ,,niczyje''
Damian Cholewa, 19 czerwca 2016, 14:27
Developer No Man's Sky wygrywa proces o prawo do słowa Sky w nazwie z telewizją Sky. Nie był pierwszym, który musiał walczyć o swoje, ale był chyba pierwszym, który wygrał.

Młoty w dłoń, kujmy broń! Klasa robotnicza w grach
Łukasz Łasisz, 1 maja 2016, 12:06
O tym, jak robotnicza klasa społeczna przedstawiana jest w grach komputerowych. Bunt i rewolucja czy rezygnacja i poddaństwo?

Gropinie - co sądzimy o PlayStation 4K/Neo?
Michał Grygorcewicz, 28 kwietnia 2016, 10:56
Gropinie to nowy cykl, w którym autorzy piszący dla Gameplay.pl pokrótce omawiają wybrany, wywołujący liczne dyskusje temat. Na pierwszy ogień wybraliśmy kwestię nowej konsoli Sony, o której plotki napływają z każdej strony.

Relacja z rozdania Oscarów 2016 - DiCaprio ze statuetką, Spotlight najlepszym filmem
Konrad Flis, 1 marca 2016, 10:12
Mad Max: Na drodze gniewu z sześcioma Oscarami, a film roku - Spotlight - tylko z dwoma. Sylvester Stallone bez statuetki, którą otrzymał za to (wreszcie) Leonardo DiCaprio za Zjawę.

Dlaczego co roku wracam do trylogii Mass Effect
Michał Jodłowski, 15 stycznia 2016, 18:20
Mass Effect to w mojej ocenie najlepsza marka w portfolio kanadyjskiego BioWare. Co takiego ma w sobie trylogia o komandorze Shepardzie i załodze fregaty Normandia, że niezmiennie powracam do niej co roku? Po odpowiedź zapraszam do tekstu.

Underrail od podszewki – co robi źle, a co dobrze „prawie-Fallout”?
Luc, 8 stycznia 2016, 13:30
Fallout 4 fanów klasycznych postapokaliptycznych klimatów z pewnością zawiódł - a powstałą niszę próbuje wypełnić Underrail. Czy jednak jest w stanie podołać temu zadaniu?

Max Payne, Batman i koledzy - dziwne poziomy w grach
Filip Grabski, 30 listopada 2015, 18:35
Bywa tak, że standardowa gra przerywana jest poziomem nietypowym, koszmarnym, sennym, udziwnionym. I wtedy taka rzecz zapada w pamięć, a graczom łatwo jest zrobić listę najlepszych tego typu zagrywek. Zapraszam!