Gracze na Steamie spędzili 15% czasu rozgrywki w nowych tytułach - i to jest sukces gier 2024 roku
15% czasu spędzonego w nowych grach przez użytkowników Steama to pozornie niewiele, ale paradoksalnie pokazuje to, jak wielką popularnością cieszyły się tytuły wydane w 2024 roku.
Tylko 15% czasu poświęconego na granie użytkownicy Steama spędzili w tegorocznych produkcjach.
Dominacja „klasyki” i „ostatnich” gier
Steam Replay 2024 to przede wszystkim masa osobistych informacji na temat tego, jak poszczególni gracze spędzili czas w grach na platformie firmy Valve. Jednakże roczne podsumowanie zawiera także informacje na temat aktywności całej bazy użytkowników Steama, w tym mediany rozegranych gier, zdobytych osiągnięć oraz najdłuższych serii spędzonych na graniu.
Steam wyróżnia też jedną kategorię: czas spędzony na tytułach wydanych w danym roku. Wykres użytkownika pokazuje też szereg „ostatnich ulubionych” (tj. tytułów wydanych 1-7 lat temu) oraz „klasycznych gier”. W tych pierwszych gracze spędzili ok. 47% całkowitego czasu rozgrywki na Steamie, a w starszych produkcjach: ok. 37%.
15% = sukces?
Po prawdzie wynikające z tego ok. 15% przypadające na nowe, tegoroczne gry, to i tak poprawa w porównaniu z zeszłym rokiem. Owszem, w 2022 roku użytkownicy Steama spędzili 17% czasu gry w nowych tytułach, ale już w 2023 r. było to tylko 9% całkowitego wyniku. 2 lata temu dominowała „klasyka” (64% czasu gry), a rok temu: „ostatnie ulubione” (52%).
Nie ma więc mowy o trendzie spadkowym, a do tego można znaleźć proste wytłumaczenie tego faktu: starych gier jest, krótko mówiąc, więcej, a wiele z nich ma wierną bazę fanów (m.in. dzięki dynamicznemu rozwojowi kategorii gier-usług w ostatnich latach).
Owszem, liczba premier na Steamie rośnie każdego roku, a 2024 r. przyniósł sukcesy pokroju Palworlda i Black Myth: Wukong, jak również sporo „mniejszych” (czytaj: nadal ogromnych) hitów, na przykład Marvel Rivals, Path of Exile 2, Helldivers 2 i wczesny dostęp Manor Lords (oraz, ekhm, bananową grę; tak, to nadal jeden z popularniejszych tytułów na Steamie).
Niemniej obecnie na Steamie jest dostępnych ponad 200 tysięcy gier. Wiele z nich to drobinki, o których mało kto słyszał, ale przez lata liczba tytułów „wiecznie żywych” znacznie wzrosła.
Zresztą wystarczy w dowolnym momencie rzucić okiem na najpopularniejsze tytuły na platformie firmy Valve. Od czasu do czasu na szczycie znajdzie się taki czy inny nowy pal, małpa lub banan. Jednakże przez większość czasów w zestawieniu dominują Counter-Strike, PUBG, Dota 2, GTA 5 i wiele starych gier-usług (czasem z dodatkiem jednoosobowych hitów pokroju Stardew Valley).
Wypada też napomknąć, że Valve, rzecz jasna, nie wyodrębnia czasu spędzonego w dodatkach. Tymczasem jednym z wielkich hitów 2024 roku było rozszerzenie do Elden Ringa, które w szczytowym momencie przyciągnął do gry ponad 780 tysięcy użytkowników.
W tym kontekście może raczej dziwić, że gracze mimo wszystko spędzili więcej czasu w nowych tytułach niż rok temu. Ba, można wręcz pokusić się o stwierdzenie, że pokazuje to siłę tegorocznych produkcji.