Najciekawsze materiały do: Gothic II: Kroniki Myrtany - Archolos
Kroniki Myrtany - poradnik do gry
poradnik do gry11 lipca 2023
Kroniki Myrtany poradnik, solucja to pełny opis przejścia gry oraz porady na start, do craftingu, walki i broni. Podpowiadamy jak zainstalować moda, opisujemy kody/cheaty i wymagania sprzętowe.
Recenzja gry Kroniki Myrtany - pełnoprawny Gothic od fanów dla fanów
recenzja gry11 stycznia 2022
Światowa premiera 10 grudnia 2021. Kroniki Myrtany oficjalnie dołączają do pierwszego i drugiego Gothica jako te gry, do których wracam najczęściej. Tak, są aż tak dobre, że nawet będąc darmową modyfikacją, zasługują na recenzję.
Twórcy Gothica i Elexa zwrócili się do Polaków: „Wykonaliście kawał niesamowitej roboty”
wiadomość15 listopada 2024
Zespół Pithead Studios jest pod wrażeniem polskich fanów Gothica, wliczając w to szeregowych graczy, streamerów i twórcóm modyfikacji pokroju Kronik Myrtany.
Masa nowych wieści o Gothic 2: Kronikach Myrtany, wersja 2.0 zapowiada się nadzwyczajnie
wiadomość22 października 2023
Kiedy ukaże się wersja 2.0 moda Kroniki Myrtany: Archolos do Gothica 2: Nocy Kruka? Co dokładnie wprowadzi? Jak trudne będzie DLC Hardcore Mode? Czy będą nowe zakończenia? Porozmawiałem z twórcą i mam dla Was odpowiedzi na te i wiele innych pytań.
Marvin z Kronik Myrtany był w szoku z powodu sukcesu gry
wiadomość27 czerwca 2023
Michał Klawiter użyczający głosu Marvinowi w Kronikach Myrtany był zaskoczony popularnością gry. Aktor przyznał, że praca nad tym projektem była jedną z najpiękniejszych rzeczy, jakie mu się przydarzyły.
- Przeżyj Gothica na nowo, ale w kooperacji; projekt wzbudził entuzjazm graczy 2023.05.30
- Osobliwy film z Gothica 2: Kronik Myrtany zajawia nowinki z wersji 2.0 2023.05.19
- Kroniki Myrtany uwolniły potencjał, który zaprzepaścił Gothic 2 2023.04.18
- Gothic 2: Kroniki Myrtany jednak z nową zawartością; twórcy wyjaśnili żart 2023.04.04
- Kroniki Myrtany 2.0 i tryb Hardcore zaprezentowane, gracze widzą w tym żart [Aktualizacja] 2023.04.01
- Gothic 2: Kroniki Myrtany ma już rok; twórcy dziękują i mówią o wersji 2.0 2022.12.11
- Gothic 2 ma 20 lat. Polecamy, z jakimi modami uczcić te urodziny 2022.11.29
„Drewniane animacje dobrze pasują do kwadratowego rytmu” - rozmawiamy z twórcą muzyki do Kronik Myrtany
artykuł11 lipca 2024
Gothic 2: Kroniki Myrtany Archolos to projekt, który udowadnia, że oddana społeczność może stworzyć rzeczy wielkie - może nawet pod pewnymi względami większe od pierwowzoru. Porozmawialiśmy z Kamilem Jędrzejewskim, kompozytorem ścieżki dźwiękowej gry.
Chciałoby się, aby współczesne gry AAA były przygotowywane z takim sercem i oddaniem jak Archolos! To jest mod?! To jest Gothic Prequel najwyższej próby, powinien wejść do kanonu i rozsiąść się na tronie, bo bierze wszystko to co G1 i G2NK miały dobre i robi to lepiej. G3 pożera na wczesny lunch, stawia kakę na Zmierzch Bogów, a Arkanii zwyczajnie pluje na jej szkaradny, niedorobiony pysk. I to wszystko za całe zero polskich złotych? Serio?! W zbiórce udziału nie wziąłem, ale jeśli jest gdzieś miejsce, gdzie mogę oddać twórcom trochę ciężko zarobionych cebulionów, to lecę-pędzę!
Znakomicie zaprojektowany świat! CD Projekt Red - proszę skleić japę i popatrzeć jak należy robić otwarte światy zachęcające do eksploracji. Ogromny, nie znaczy dobry. Mniejszy, ale wypełniony treścią po brzegi - to jest klucz do sukcesu! Żadnych znaczników, żadnych pytajników - eksploruj, szukaj, znajduj, chłoń klimat!
Miasto! Parę komentarzy wstecz jakiś, nie da się tego ująć bardziej elegancko, cep sugerował, że twórcy powinni byli zatrudnić kogoś od urbanistyki czy planowania przestrzennego. Ty se zatrudnij kogoś od lobotomii! Jeśli przeszło się po mieście ze dwa razy od bramy do portu, zerkając na mapę, albo korzystając z przewodnika i dalej ma się problem z nawigacją, to mam złe wiadomości. Wczesny Alzheimer. Miasto zaprojektowane jest znakomicie, wygląda pięknie, Khorinis przy Archolos to zapyziała wiocha. Jedyny minus za sztuczną barierę, uniemożliwiającą wbicie na krzywy ryj do Starego Miasta, ale zabieg wymuszony fabułą wybaczam.
Fabuła! Nic nie zostało urwane, ale Gothic nigdy nie urywał. Niemniej lepiej niż we wcześniejszych odsłonach serii, nie mówiąc o wielu innych RPGach z otwartym światem. Wspaniale, że nie poszli znów w klimat pod tytułem Innos i Beliar sprawdzają, który ma większego... wybrańca. Polityczna intryga, ze zwrotami akcji i świetnie napisanymi postaciami to jest to.
Spójność z materiałem źródłowym! Siedzi w kontekście gothicowej historii idealnie. Chciałoby się więcej produkcji ukazujących wydarzenia wcześniejsze bądź równoległe, bo chociaż jest to just another generic fantasy world to ma swój niepowtarzalny klimat. I skoro Marvin to tak naprawdę
spoiler start
BLIZNA!
spoiler stop
to aż chciałoby się zobaczyć widzianą jego oczami historię kolonii karnej, od momentu powstania bariery, aż do pojawienia się tam Bezimiennego.
Odnotowałem kilka bugów, zdarzało się, że opisy zadań w dzienniku były mylące i nieprecyzyjne, ale to jest udostępniony za frajer mod, więc wybaczam każdą drobnostkę, bo spędziłem 80 wspaniałych godzin i bawiłem się lepiej niż przy wielu wielkobudżetowych, współczesnych tytułach.
P.S. Ciągle, być może nieco naiwnie, wierzę, że THQ udźwignie remake G1, ale poprzeczka jest wyyyyyyyyyyyyysoko!
Jestem w szoku.. gra jest genialna. Sama historia i zwroty akcji mnie zaskoczyły. Niby wątek fabularny wydaje się dość prosty, ale zwroty akcji robią swoje.
Fajne jest to, że gra nie naciska only na fabułę i można robić co się chce (jak w Gothicu). Wielki plus za wybory - każdy wybór ma swoje konsekwencje i widać to dosadnie w napisach końcowych!
Czekam z niecierpliwością na Dzieje Khorinis i Żeglarzy Burz, a do Kronik Myrtany-Archolos na pewno jeszcze wrócę ??
Mod niestety niewiarygodnie nudny. Nie rozumiem zachwytu nad tą grą. Nie umywa się ona do G1 i G2 dlaczego ? Po pierwsze fabuła : bardzo sztampowa , niesamowicie rozciągnięta niczym gumka ze starych majtek kupionych na bazarze od cygana który zbiera na najtańsze wino. Po drugie postacie. Postacie w grze KM nie mają prawa nawet stać obok bohaterów pierwszej i drugiej części Gothica. Ciągle jesteśmy zasypywani niewiarygodnie nudnymi szczegółami z życia jakiegoś wieśniaka lub sprzedawcy bazarowego który nie mówi nic godnego uwagi niczym nauczycielka matematyki w podstawówce tylko wyraźnie gorzej ponieważ te nieszczęsne postacie mówią do nas w sposób często infantylny. Do dziś kiedy odpalam G1 lub G2 widzę dużą różncę w poziomie dialogów na korzyść podstawek oczywiście. W starych Gothica nie pamiętam ani jedenj postaci która by była nudna w Kronikach nie pamiętam ani jedenj ciekawej . Po trzecie gra całkowice odarta z tajemnicy którą spowijała wyspa Khorinis czy Górnicza Dolina. W grze zredukowano możliwoć używania magii do minimum i niemal całkowicie wyrzucono elementy nadprzyrodzone, które dawały dwóm pierwszym Gothicom ten specyficzny klimat tajemniczości . Zamiast tego mamy prowizoryczną historyjkę o wieśniaku który szuka innego wieśniaka korzystając z pomocy okolicznych wieśniaków. Nuda. Wynudziłem sie 60 h. Od połowy jechałem na kodach marvin ( latanie po wyspie ) a i tak gra się ciągneła niemiłosiernie niczym góma do żucia przyklejona do naszego adidaska w gorący letni dzień.
Z plusów można wymienić : lokacje - całkiem niezła wyspa dość dobrze przemyślana, grafuka poprawiona w stosunku do podstawek, trochę nowych rzeczy i fajne skrypty które wzbogaciły grę o nowe elementy wcześniej niewidziane w Gothicach. Tyle niestety.
Jak dostać się do gildii Wilczych Synów? Chcę zbroje Wilczego Syna Ciężką albo do gildii Nordmarczyków? Niby to wszystko jest w grze, ale nie mam pojęcia, jak to zdobyć.
-> kotorka Do wilczych Synów dostajesz się w toku fabuły , a konkretnie w czwartym rozdziale.
spoiler start
Musimy znaleźć nowy dom dla uchodźców któży w tym rozdziale przesiadują pod bramami twierdzy.
spoiler stop
Nie wystarczy wykonać głównego questu, ale trzeba się przypodobać Wilczym Synom
spoiler start
W zadaniu Nocny wartownik nie możemy wydać niedźwiedzia Baesa
spoiler stop
Co do zbroi Nordmarskiej quest od Grifa który siedzi na parterze w głównym budynku gildii Araxos - najprawdopodobniej dopiero w 5 rozdziale.
Twórcy wpadli na "genialny" pomysł na wydanie... rosyjskiego tłumaczenia.
Podczas wojny rosyjsko-ukraińskiej. Gdy Rosja jest agresorem.
Rosjanie przetłumaczyli tekst na swój język, a następnie podrzucili go zespołowi. Ten go zaimplementował i oficjalnie ogłosił to w komunikacie steam.
Opublikowano go w dniu aneksji kolejnej części Ukrainy przez Rosję.
Niebawem po tym jak Rosja zagroziła użyciem broni jądrowej w tym konflikcie.
Czy oni są normalni? Zasłaniają się chęcią "niedyskryminowania nikogo" i tym iż "przecież na Ukrainie wielu mówi po rosyjsku".
Super. Nie dyskryminują ludzi, którzy okazują poparcie swemu zbrodniczemu rządowi (czynne bądź bierne... nie jest to ważne, milczenie jest akceptacją i to już przerabialiśmy przy casusie III Rzeszy). Natomiast rosyjskojęzyczni Ukraińcy mogą mieć problemy z cieszenia się modem... skoro w ich części kraju trwa właśnie wojna.
A na koniec jeszcze banują ludzi, którzy choćby delikatnie sugerują im iż jest to niewłaściwe w tej chwili. Z "przyczyn politycznych". Czego spodziewaliście się? Oklasków od reszty świata? Zrozumienia i akceptacji?
Tym bardziej, że zdarzały się przypadki iż Rosjanie nie tłumaczyli gier (a nawet nie implementowali spolszczenia do swych dzieł gdy fani wyrażali taką ochotę) właśnie z przyczyn politycznych. Np. Patchfinder Kingmarker nie otrzymał takiego gdyż twórcy stwierdzili... iż po prostu nie lubią Polaków. Lata przed wojną.
Ten mod to cudo. Powrót do czasów Gothica 2 a nawet Risena - tego mi bardzo brakowało odkąd je ukończyłam. Kroniki Myrtany są dopełnieniem tej pustki.
Dlaczego na dwóch głównych forum o modach z Gothica nie ma żadnego działu/tematu z Kronikami? Nie chce mi się wierzyć, że nie było zapotrzebowania na dyskusje o modzie, czy pytania odnośnie zadań.
100h pękło, bezapelacyjnie najlepszy mod do Gothica, miałem większą frajdę niż grając w Cyberpunka gdzie rozwój postaci to ten sam szajs co w Wiedzminie 3.
Na plusy
--- Wątek główny
--- Muzyka
--- Miasto Archolos i jego ogrom, można się zgubić
--- Ogromny Świat- jest co zwiedzać i gdzie biegać :)
--- Cutscenki na silniku gry
--- Animacje i modele twarzy :)
--- Rozwój postaci
--- Sporo wyborów moralnych
--- Mnóstwo sekretów w świecie gry
--- Ogromne przywiązanie do szczegółów, npc chodzą, biegają, wykonują czynności, śpią czuć ze świat żyje, porównując to do Cybera to jest przepaść...
--- Świat nagradza odpowiednio za eksploracje- mnóstwo bonusów.
Minusy
--- Okazjonalne wywalanie do pulpitu i sławetny Acces Visulation lub inne komunikaty...
--- Trochę upierdliwy i męczący system teleportów, gdzie trzeba biec do określonego miejsca aby móc się przenieść, tam gdzie chcemy mocno przez to dłuży się czas.
---- Walka pod Kusze i Łuki jest bez jakiejkolwiek zmainy/balansu przeniesiona z czystego G2 która jest moim zdaniem bez sensu bo na początku w ogóle nie zadaje dmg i trzeba wystrzelić 20 strzał lub bełtów aby cokolwiek trafić, dopiero tak od 60% umiejętności daje jakąś frajdę przydało by się wolne celowanie ( ponoć można wgrać Unionem)... ale lepiej iść pod magie bo czar zawsze trafia w cel.
Moja Ocena 9/10
O grze napisano już wszystko, ale dodam kilka zdań od siebie. Nie będzie zaskoczeniem, że to jest gra wyśmienita. Ponad 100 godzin przedniej zabawy, która się nie nudzi. Jedyne, co może w Kronikach irytować, to błędy techniczne. Przez jeden taki wstrzymałem się z grą na wiele miesięcy. Niestety po pewnej łatce gra zaczęła zapisywać się minutę i podobnie wczytywać. Twórcy jednak po pewnym czasie naprawili błąd, więc za jakiś czas znowu zasiadłem przed ekranem, aby dokończyć wspaniałą przygodę.
Kroniki Myrtany pokazują, że nie trzeba wodotrysków graficznych, by stworzyć rewelacyjnego erpega. Wystarczy pomysł, ciężka praca, trochę talentu i mamy jednego z najlepszych RPG. Intrygująca fabuła, która nie ginie w zalewie zadań pobocznych? Jest. Dopieszczony świat tętniący swoim życiem? Jest. Wybory, które coś faktycznie znaczą? Są. Dobrze napisane dialogi? Są. Świetny dubbing? Jest. Wspaniała muzyka? Jest. Rozwój postaci? Jest. Można tak wyliczać i wyliczać. Po prostu Kroniki to dzieło kompletne i chciałbym, aby takich gier, nawet z grafika pamiętającą ostatni przełom wieków, powstawało coraz więcej. Gra, w której zaglądanie w każdy kąt nagradza, gdzie eksploracja wciąga i zachęca do odkrywania tajemnic świata. Gra, w której niejednokrotnie będziemy mieć wiele ścieżek rozwiązania danego problemu. Bez trzymania za rączkę, bez robienia z gracza idioty. Dziękuję twórcom, że poświęcili swój czas na to, aby wielu graczy, w tym ja, za darmo przeżyło jedną z najlepszych growych przygód. 9,5/10 (pół punktu mniej z racji błędów technicznych).
Zdecydowanie udany powrót do starych czasów, fabularnie gra jest kapitalna, ma wszystko, zwroty akcji, świetne zadania poboczne, a rozwój postaci w Gothicu zawsze uważałem za najlepszy z najlepszych, bo czuć progres, muzyka daje niesamowity klimat. Z minusów zdecydowanie przemieszczanie się, gdzie trzeba sporo się nabiegać bo teleporty działają tylko jak dobiegniemy do odp miejsca co jest niesamowicie frustrujące i męczące bo strasznie wydłuża grę nawet do 100h, czasami zdarzają się crasche do pulpitu , ale do przeżycia, zaś Elexy do tej produkcji nie mają startu.
Jak się zmienia czułość myszy w tej grze? Mam ustawione w grze na maxa, ale to i tak za mało... Coś mi sie kojarzy, że dao się to jakoś zmieniać gdzieś ale nie wiem gdzie.
juz raz pisalem tutaj jaka to cudowna gra ale przechodze ja 2raz i napisze jeszcze raz
cp77 i kroniki myrtany to 2 najlepsze gry single w jakie gralem przez ostatnich pare lat
mega klimat, low/dark fantasy bez "teczy", smiesznych jaszczuroludzi itp.
no i jest to typowe rpg "od 0 do bohatera" z ciekawa historia, dlaczego takich gier jest tak malo skoro tak duzo ludzi kocha typowe fantasy rpgi akcji "od 0 do bohatera"?
https://www.youtube.com/watch?v=Ny6bRlYh1eQ
Mod of The Decade Edition. Teraz widzę, że mod może być warty ponownego ogrania. Trochę fajnych detali, bardziej skomplikowana walka, minigry.
Ale na to trzeba będzie poczekać.
Specjalnie przygotowałem sobie odpowiedni save by przejść Kroniki inną frakcją, ale widzę, że lepiej będzie poczekać na Mod of the Decade Edition, więc i tak trzeba będzie rozpocząć grę od nowa. Kroniki Myrtany staną się jeszcze pełniejszą produkcją, choć i tak już były naszpikowane zawartością, której ukończenie zajęło mi ponad 100 godzin, a to więcej niż przejście pierwszego Gothica i Gothica II wraz z dodatkiem Noc Kruka razem wziętych! To mi się w Kronikach najbardziej podobało, że można było spędzić naprawdę dużo czasu zajmując się pomniejszymi rzeczami. W Gothicach zawsze następował ten moment, że dość szybko do głosu dochodził wątek główny, bo poza nim nie było już aż tak wiele do roboty.
Bardzo dobry mod. Jednak jako fan gothica stwierdzam iż brakuje tutaj mrocznego klimatu jaki dominował w pierwszej i drugiej części. Kroniki myrtany, to bardziej opowiastka o śmiertelnikach niż o mrocznych siłach, co nie zbyt mi odpowiadało. Mimo wszystko bawiłem się wyśmienicie.
o cholera, tego się nie spodziewałem.
Jestem jeszcze w III rozdziale, a już ponad 70 godzin wbite oO
Jakość wykonania powala; questy, postacie, świat, wszystko na poziomie, który nie daje w najmniejszym stopniu odczuć, że gramy w moda, a nie pełnoprawną grę.
Nie ma żenady, nie ma drewna. Nie ma nawet bugów... prawie :D, nie licząc crashów - na szczęście całkowicie losowych i nie powtarzających się po ponownym wczytaniu save'a.
Jeden bug mnie kopnął w zad jeszcze w pierwszym rozdziale, gdzie zniknęła mi bezpowrotnie połowa wszystkich npc, zarówno potworków, jak i postaci kluczowych i niestety trzeba było amputować. Duża ilość zapisów gry to mus, ale przy takich ilości niestandardowych mechanik aż dziw, że bugów nie było więcej.
Nawet grafika mnie zadziwiła. Może to zasługa gry w 4k, ale takiego ładnego gothica jeszcze nie widziałem.
Spośród rzeczy "lepszych niż w oryginale" wymieniłbym to, jak postacie npc reagują na wydarzenia - nie klepią ciągle tych samych tekstów, jakby nic się nie stało, tylko komentują bieżące wydarzenia adekwatnie do rozwoju sytuacji. Czasem to tylko jedna dodatkowa kwestia danego npc, a jednak ogromnie wpływa na immersję i to się docenia.
Jak dla mnie ten "mod" (bardziej pasuje słowo "gra") przebija wszystkie Risen'y i to o kilka długości.
Dwa lata temu przeszedłem i wszystko spoko, teraz chciałem sobie przejść ponownie, ale coś nie mogę dojść do ładu z ustawieniami sterowania. Chodzi o dostosowanie czułości myszy na osi pionowej i poziomej. Bawiłem się plikiem ini gdzie jest ustawienie mouse sensitivity oraz mouse rotation scale, ale w dalszym ciągu jakoś dziwnie to działa. Kiedy staram się przesuwać mysz jedynie w osi poziomej to kamera przesuwa mi się także w górę lub w dół. Coś zostało przez ten czas spartaczone? Fakt też jest taki że mam teraz inną mysz niż wtedy. Jakich używacie ustawień?
Ta gra jest po prostu wybitna! Klimat leje się z ekranu litrami! Wszystkie opisane poniżej plusy mają odzwierciedlenie w grze! Pobrałem za darmo ale zaraz wpłacam jak pełnoprawną grę!
Kroniki wymiatają. Easy 10/10, fabuła mi się mega podobała mimo że wiele osób narzeka, że poszukiwanie Jorna jako główna fabuła to słaby pomysł to mi się mega podobał ten wątek. Zajebiste lokalizacje. Ogólnie sporo rzeczy rozegranych lepiej niż oryginał.
Jedynie do czego bym się doczepił to troszkę mniej charyzmatyczny główny bohater bo Marvin niestety do Beziego podjazdu nie ma. Może to sentyment, ale jednak brakowało mu tego czegoś. Jakiś śmiesznych tekstów itd.
Odpaliłem, pograłem 30 minut i już jej więcej nie włączyłem. Może już przesyciłem się grami (podobnie miałem z Baldurs Gate 2), a zwłaszcza Gothikiem, ale jakoś ten mod mi nie podszedł. Może gdybym poświęcił temu modowi więcej czasu, chociaż brak mi czegoś w tej grze co powodowało by, że chciałoby się ponownie zanurzyć w tym świecie. Ode mnie ocena 6/10.
Testował ktoś tego moda w wersji pudełkowej tak w ogóle? Jak myślicie kiedy ta wersja 2.0 wyjdzie?
Ten mod jest lepszy niż oryginalne gothici! Ponad 150h świetnej zabawy. Jest 3 w nocy kiedy właśnie ja skończyłem. A pamiętam jak dopiero co zacząłem pół roku temu w wakacje. Do teraz słyszę ta czilową melodie która towarzyszyła mi po dotarciu do Silbach i zwiedzaniu okolicznych lasów. Starałem się wykonać wszystkie questy i nigdy się przy tym nie nudzilem bo twórcy postarali się i zaskakiwali zakończeniem. Takich gier z cudowna zaskakująca fabuła już się nie robi. Cudownie było explorowac wyspę i czuć jak postac się powoli rozwija, także tempo gry świetnie zachowane. No i po prostu zżyłem się z tymi ludzmi z archolos. Jedna z najlepszych gier fabularnie jakie gralem
Najlepszy mod do Gothica ever! Ba najlepszy mod do jakiejkolwiek gry. Jestem pewien że już żaden lepszy nie powstanie. Nie ma co się rozpisywać w to po prostu trzeba zagrać i to poczuć.
Ja czekam na jakąś Polską grę, która będzie tak fantastyczna, że fani z innego kraju będą robić do niej mody.
Nie chcę oglądać filmików na YT żeby nie natknąć się na jakieś spoilery, ale mam kilka pytań do tych co już grali.
- Czy w grze będą jakieś tereny leśne takie jak np. w Gothicu 2?
- Będą orkowie jako przeciwnicy?
- Jak wielki jest świat gry? Bliżej mu do G2+NK czy Gothica 3?
Najlepszy MOD w jaki grałem w ŻYCIU ! najlepszy dodatek do gry w jaki grałem w życiu najlepszy GOTHIC w jaki grałem w życiu 10/10 ten kto to stworzył powinien dostać dożywotnie prawa do marki "GOTHIC"
Już powoli kończę grę. Kiedy zaczynałem grać nie myślałem, że ten mod przebije G2:NK. Ale obiektywnie rzecz biorąc (nie kierują się sentymentem do zwykłego Gothica 2) właśnie tak jest. Zostało ulepszone niemalże wszystko. Ogromne wrażenie zrobiło na mnie to, że tutaj nawet byle quest poboczny potrafi być dłuższy i bardziej rozbudowany niż główne zadania np. w takim Gothicu 3.
Jedyne co zostało potraktowanie po łebkach i trochę nie pykło to ta relacja z Jornem, który
spoiler start
przez większość czasu leży "chory" i musi odpoczywać po tym jak go krwiopijca użądlił, a potem zostaje porwany i nie widzimy go już przez kolejne 60-70 godzin gry. To już bardziej zżyłem się z postacią Frizy w mieście Archolos (do której przychodziłem regularnie sprzedawać skóry i czasami wykonując dla niej jakieś zadanie) niż tym całym Jornem -.-
spoiler stop
Muszę powiedzieć, że już dawno nie bawiłem się tak dobrze przy grze RPG. Twórcy tego moda naprawdę zasłużyli na medal, bo pasje twórców i ich zamiłowanie do Gothica czuć na każdym kroku. Oczywiście nie uważam, że jest to gra idealna, ale naprawdę jest to bardzo wysoki poziom wykonania.
Fabuła i zadania – tutaj według mnie jest akurat raczej średnio. Fabuła nie porywa, ale też nie nie jest tragiczna, a dialogi potrafią być naprawdę ciekawe. Jeśli chodzi o same zadania to tak naprawdę nie są one zwykle jakoś specjalnie skomplikowane, bo często polegają na zbieraniu roślin lub innych dupereli lub zabiciu czegoś albo kogoś. Oczywiście nie wszystkie zadania tak wyglądają, ale jednak wydaje mi się, że takich zadań typu przynieś, zanieś, pozamiataj (dosłownie :D) jest całkiem sporo. Trzeba jednak zaznaczyć, że jest też sporo misji, które można rozwiązać na różne sposoby, co zawsze jest mocno na plus.
Walka – tutaj nie ma co dużo pisać, bo walka jest oczywiście żywcem wyjęta ze starego dobrego Gothica. Walka jest prosta, przyjemna i potrafi dać satysfakcję jak uda się pokonać jakiegoś silniejszego przeciwnika. Oczywiście wraz z rozwojem postaci nasz bohater coraz lepiej radzi sobie na polu walki i lepiej wymachuje bronią. Pod koniec rozgrywki nasza postać jest na tyle potężna, że tak naprawę nie wiele przeciwników może nam zagrozić.
Rozwój postaci – również jest praktycznie żywcem wyjęty z Gothica i według mnie ten system rozwoju postaci jest bardzo dobry, choć również prosty w swoich założeniach. Jednak co jest najważniejsze to poczucie, że z każdym zdobytym poziomem nasza postać naprawdę staje się lepsza i silniejsza. Naprawdę jest bardzo mało gier, które dają faktyczną satysfakcję z rozwoju postaci, ale tutaj jest to naprawdę świetnie zrealizowane, chociaż jak się przekroczy mniej więcej lvl 30, to nasza postać jest już bardzo silna i później ten progres nie jest już aż tak zauważalny.
Eksploracja – to jest jeden z tych elementów gdzie gra po prostu błyszczy. Gothic zawsze słynął z ciekawej eksploracji i tutaj jest tak samo. Zero znaczników (poza oznaczeniami najważniejszych punktów na mapie, o ile jesteśmy w posiadaniu mapy), wiele zakamarków do sprawdzenia, zero sztucznych barier (no ok czasami są bariery fabularne). Ogólnie eksploracja w tej grze jest naprawdę ciekawa i wynagradza gracza za jego starania i przeszukiwanie każdego kąta, natomiast barierami w eksploracji są zwykle potwory, które musimy pokonać albo jakoś ominąć. Ewentualnie barierą mogą być zamknięte drzwi, które zwykle da się jakoś otworzyć. Sama budowa świata jest świetna.
Potwory – tutaj oczywiście muszę pochwalić system funkcjonujący przy potworach, gdzie każdy potwór w grze ma określoną siłę i słabości od początku rozgrywki aż do samego końca. Nie ma tutaj żadnego durnego systemu leveli czy skalowania siły potworów do gracza. Czyli nie spotkamy się z sytuacją, że nasz bohater spotka na swojej drodze ścierwojada z lvl 5 i ścierwojada z lvl 20. Tutaj jest tak, że owszem możemy spotkać silniejszego ścierwojada, ale wtedy jest to po prostu inna i silniejsza odmiana tego potwora (co zresztą widać po jego wyglądzie). To jest według mnie najlepszy istniejący system potworów i strasznie mnie boli to, że tak niewiele gier korzysta z tego systemu. Najprościej rzecz ujmując w grze istnieją potwory słabe, średnie, silne, bardzo silne i elitarne, gdzie te ostatnie potwory potrafią dać w kość graczowi nawet do końca rozgrywki (co ma oczywiście sens).
Ogólnie według mnie gameplay w tej grze jest naprawdę bliski perfekcji i boli mnie to, że jest bardzo mało gier, które mają podobny poziom wykonania. Przykładowo taki Wiedźmin 3 pod względem gameplayu to przy tej grze leży i kwiczy. W Wiedźminie zabrakło np. ciekawej eksploracji, ciekawego system rozwoju, czy dobrego systemu potworów.
Oceniam tego moda na 9/10. Dyszki nie dam, gdyż tak jak wspomniałem wcześniej fabuła nie porywa, dodatkowo zdarzają się w tej grze błędy czy gliche (kilka razy wywaliło mnie do pulpitu lub coś się zwiesiło), ale ogólnie jest to naprawdę świetna gra. POLECAM!
75 godzin (wg Steama), wykonane jakoieś 70-80% zadań. Klimat wylewa się uszami, takie kmioty jak Gothic III (niezły swoją drogą) czy Arcania (HA TFU) powinny bić pokłony i błagać o litość.
Skończyłem. Przykro mi i nie wiem, co mam ze sobą zrobić ;)
Przejście całości i ogromnej większości zadań pobocznych zajęło mi wg Steam 120h, ale muszę też przyznać, że szwendałem się po całej mapie niemiłosiernie dużo. Co ciekawe, Gothic 2 jest dla mnie moją najlepszą grą ever, przechodziłem ją pierwszy raz zaraz po premierze (jestem z rocznika 86) a w kolejnych latach jeszcze pewnie z 5 razy. Gdy premierę miała Kroniki Myrtany, byłem niesamowicie podekscytowany, więc... nie grałem w tę grę przez 3 lata :D Miałem jakieś takie dziwne odczucie, że to jest tak dobra gra, w tak przeze mnie ukochanym świecie, że nie chce w nią grać, bo się kiedyś skończy i nie będę mieć już nic przed sobą ;) wiem - dziwne podejście.
No ale w końcu przysiadłem i po wielu godzinach świetnej zabawy - ukończyłem. I tak jak się spodziewałem - gra jest rewelacyjna. Ma parę wad, ale to nic w porównaniu z frajdą, jaką daje.
Zalety:
- Klimat!!!
- OGROMNA grywalność
- Bardzo dużo rozbudowanych (i ciekawych) zadań głównych i pobocznych
- Immersja
- Bohaterowie
- Bardzo wciągająca eksploracja
- Duża mapa to zwiedzania
- Fabuła, której nie powstydziłyby się współczesne duże gry
- Nowe mechaniki i rozbudowanie tych starych (szybka podróż łodzią czy powozem, łowienie ryb, gotowanie, nowy crafting itp.)
- Bardzo dobra polska wersja językowa z udziałem wielu profesjonalnych aktorów
- Paru starych znajomych (Riordian, Stone, Bloodwyn itp.)
- Humor i puszczanie oka do fanów
- GRAŁEM W NOWEGO GOTHICA W 2024 ROKU! :D
Wady (maluśkie):
- Totalny chaos w ekwipunku (a już szukanie właściwego pisma/notatki/listu pod koniec gry było koszmarem)
- Od połowy gry trochę za łatwa (zwłaszcza, gdy walczyliśmy łukiem czy kuszą)
- Jak zwykle w każdym Gothicu - końcówka bawi mniej niż początek gry
- Mimo, że jestem wielkim fanem - trochę przeciągnięta
- Sporo niedoróbek technicznych (norma w grach Piranii i modach opartych o silniki ich gier)
Podsumowując - ta gra to mokry sen fanów Gothica ;) Jako zwykły fanowski mod - 10/10. Jako rozbudowana, w zasadzie oddzielna i wiele lat tworzona produkcja z profesjonalnym dubbingiem - 9/10. Kroniki Myrtany z miejsca weszły do kanonu serii i choć jak dla mnie mimo wszystko nie dorównuje Gothic 1 i (zwłaszcza) Gothic 2, to bardzo mało jej do nich brakuje. Cudna gra! 9/10
PS. Spędziłem w niej 120h a teraz, po jej ukończeniu, czuję taką pustkę, że wieczorem znów odpalam Gothica 2 :P