Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Saber Interactive

Firma producent wydawca

Amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w Fort Lauderdale, posiadające swoje oddziały również w Armenii, Białorusi, Anglii, Hiszpanii, Portugalii, Rosji oraz Szwecji. Od kwietnia 2020 roku Saber Interactive należało do holdingu Embracer Group, jednak w marcu 2024 roku przeszło pod skrzydła Beacon Interactive.

Historia

Rozpoczęcie działalności

Studio Saber Interactive rozpoczęło działalność w 2001 roku. Firma została założona przez Andreya Ionesa, Antona Krupkina oraz Matthew Karcha. Początkowo siedziba zespołu mieściła się w Millburn, w stanie New Jersey, jednak z czasem zespół przeniósł się do Maplewood.

Debiutancki projekt studia, czyli strzelanka zatytułowana Will Rock, dla której źródłem inspiracji był kultowy Serious Sam, zadebiutował w 2003 roku. Na potrzeby gry zespół opracował własny silnik graficzny, czyli Saber3D Engine, z którego korzystał w kolejnych projektach.

Od TimeShifta i Inversion...

Na następną produkcję od omawianej ekipy gracze musieli poczekać aż do 2007 roku, kiedy to zadebiutowało TimeShift – kolejny FPS. W 2011 roku odbyła się premiera gry Battle: Los Angeles – adaptacji filmu pod tym samym tytułem, również utrzymanej w konwencji strzelanki. Poza tym niedługo później na sklepowych półkach pojawiło się Halo: Combat Evolved Anniversary, w którego tworzeniu Saber Interactive pomagało zespołowi 343 Industries.

W 2012 roku studio oddało w ręce graczy Inversion; tym razem była to strzelanka TPP. Rok 2013 przyniósł natomiast premierę multiplayerowego TPS-a zatytułowanego God Mode oraz gry R.I.P.D. The Game, opartej na filmie pod tym samym tytułem; wyżej wymienione produkcje były owocami współpracy Saber Interactive oraz firmy Old School Games. W latach 2014-2015 studio powróciło do pracy nad marką Halo, współtworząc Halo: The Master Chief Collection oraz nastawione na multiplayer Halo Online.

... do MudRunnera

Dwa lata później studio zaczęło schodzić ze ścieżki obranej jeszcze w 2003 roku, tworząc zręcznościowe MX Nitro oraz NBA Playgrounds. Poza tym do sprzedaży trafiła opracowana przez nie, rozbudowana wersja gry Spintires o podtytule MudRunner, która rok później doczekała się dodatku zatytułowanego American Wilds.

Firma nie zapomniała jednak całkowicie o swoich korzeniach i wzięła również udział w produkcji Quake Champions. Poza tym w grudniu 2017 roku świat po raz pierwszy usłyszał o grze World War Z, która zmierzała na komputery osobiste, PlayStation 4 oraz Xboksa One. Nim jednak ostatni z wymienionych tytułów trafił do sprzedaży, w sklepach pojawiły się inne pozycje stworzone przez Saber Interactive, czyli NBA 2K Playgrounds 2 oraz American Wilds – rozszerzenie do MudRunnera. World War Z natomiast zadebiutowało na komputerach osobistych, PlayStation 4 oraz Xboksie One w kwietniu 2019 roku; kilkanaście miesięcy później pojawiło się także na Nintendo Switch. Kwiecień 2020 przyniósł z kolei premierę SnowRunnera, czyli ciepło przyjętej kontynuacji gry Spintires: MudRunner.

W międzyczasie studio Saber Interactive zaczęło specjalizować się w przygotowywaniu konwersji i zremasterowanych wersji starszych gier, we współpracy z autorami ich pierwowzorów. W 2019 roku stworzyło takie projekty, jak Ghostbusters: The Video Game Remastered (na PC, PS4, Xboksa One i Nintendo Switch) oraz Vampyr i Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja kompletna na Nintendo Switch. W 2020 roku deweloperzy pracowali natomiast nad grami Crysis Remastered (na PC i konsole) oraz Halo: Combat Evolved Anniversary (na komputery osobiste).

Na tle ostatnich projektów, przy których Saber Interactive maczało palce, wyróżnia się WWE 2K Battlegrounds będące zupełnie nową grą. Tytuł pojawił się na PC i konsolach we wrześniu 2020 roku.

Przejście pod skrzydła Embracer Group

W międzyczasie, bo w kwietniu 2020 roku holding Embracer Group poinformował o zakończeniu procesu całkowitego przejęcia firmy Saber Interactive. Transakcja kosztowała giganta łącznie 525 milionów dolarów, a opisywane studio miało stać się dla niego swoistą platformą pozwalającą na przejmowanie kolejnych zespołów, funkcjonującą pod jego skrzydłami obok takich podmiotów, jak między innymi Deep Silver czy THQ Nordic.

Na efekty nie trzeba było długo czekać. W sierpniu tego samego roku pod skrzydła utworzonej przez Embracer Group grupy Saber Interactive trafiły wykupione przez nią studia 4A Games oraz New World Interactive, natomiast w listopadzie podobny los spotkał 34BigThings, Mad Head Games, Nimble Giant Entertainment, Snapshot Games i ZEN Studios. W tym samym miesiącu na czele wydawniczego oddziału firmy stanął Todd Hollenshead, czyli były prezes i dyrektor kreatywny firmy id Software. Podczas The Game Awards 2020 studio BossTeamGames zapowiedziało grę Evil Dead: The Game, która zmierzała na komputery osobiste i konsole ósmej oraz dziewiątej generacji. Saber Interactive miało zająć się wydaniem tego tytułu.

Ekspansja

W lutym 2021 roku Saber Interactive poinformowało natomiast, że za 100 milionów dolarów (z czego 60 milionów zapłacono w gotówce, a 40 – w akcjach Embracer B) nabyło firmę Aspyr Media. Po spełnieniu „określonych warunków” nowy nabytek opisywanej grupy operacyjnej szwedzkiego Embracer Group mógł liczyć na dodatkowe pieniądze (maksymalnie 350 milionów dolarów). Jak wówczas ogłoszono, Aspyr Media pracowało nad szeregiem projektów, z których jeden, „ważny dla całej grupy”, miał mieć budżet oscylujący wokół 70 milionów dolarów. Przypuszczano wówczas, że może nim być Star Wars: Knights of the Old Republic 3 bądź remake jednej z poprzednich odsłon cyklu.

W czerwcu 2021 roku, podczas targów E3, koncern Koch Media poinformował o powołaniu do życia nowej marki wydawniczej. Jednym z tytułów wydanych przez Prime Matter, bo takie miano nosiła owa firma, miał być nowy Painkiller, tworzony przez studio Saber Interactive. Ponadto tego samego dnia ogłoszono, że opisywany zespół opracuje grę Kingdom Come: Deliverance w wersji na konsolę Nintendo Switch. Poza tym na liście projektów, nad którymi pracowało wówczas Saber Interactive, znajdowały się takie pozycje, jak Crysis Remastered Trilogy, World War Z na Nintendo Switch czy Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja kompletna na PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S.

W sierpniu 2021 ogłoszono natomiast, że rękami grupy operacyjnej Saber Interactive koncern Embracer Group nabył dwa studia deweloperskie. Mowa o blisko współpracujących ze sobą 3D Realms oraz Slipgate Ironworks. Rezultatem przejęcia miało być ustąpienie Mike'a Nielsena z funkcji dyrektora generalnego 3D Realms i zastąpienie go przez Frederika Schreibera.

18 sierpnia Saber Interactive poinformowało, że stało się właścicielem trzech kolejnych zespołów. Mowa o Demiurge Studios (mającym w swoim portfolio między innymi grę Shoot Many Robots), estońskim Fractured Byte (wyspecjalizowanym w przygotowywaniu portów) oraz rosyjskim Smartphone Labs. W październiku 2021 roku w ślady gry Crysis Remastered poszły dwie kolejne odsłony cyklu, których odświeżone wersje były owocem współpracy firmy Saber Interactive i studia Crytek.

W grudniu 2021 roku Saber Interactive ogłosiło, że pod jego skrzydła trafiły firmy DIGIC Pictures (węgierskie studio wyspecjalizowane w tworzeniu cutscen) oraz Shiver Entertainment (ekipa odpowiedzialna między innymi za port gry Mortal Kombat 11 na Nintendo Switch). Grudzień 2021 roku przyniósł również zapowiedź gry Warhammer 40,000: Space Marine II, czyli kontynuacji ciepło przyjętej strzelanki z 2011 roku, osadzonej w uniwersum Warhammer 40,000.

Rok 2022 przyniósł przede wszystkim informacje o zakończeniu współpracy Saber Interactive i grupy CD Projekt, której owocem miała być next-genowa wersja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. Nad projektem czuwał bowiem zespół Saber Interactive Russia z siedzibą w Sankt Petersburgu, a owocną jak dotąd kooperację polskie studio przerwało po ataku Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku. Ponadto dowiedzieliśmy się o problemach napotkanych przez zapowiedziany we wrześniu 2021 roku remake kultowego KOTOR-a (nad którym czuwała firma Aspyr Media). Ten drugi ostatecznie miał (zgodnie z nieoficjalnymi wówczas informacjami) doczekać się zmiany dewelopera i przejść bezpośrednio pod skrzydła Saber Interactive.

Niemniej, rok 2022 to również bardziej optymistyczne wieści. W sierpniu Saber Interactive poinformowało o przejęciu dwóch studiów deweloperskich. Mowa o szwedzkim Tuxedo Labs, w którego portfolio można było znaleźć bestsellerowe Teardown, a także o amerykańskim Tripwire Interactive – autorach serii Killing Floor i Rising Storm. Wraz z tym ostatnim Saber Interactive przejęło również jego dywizję wydawniczą, czyli Tripwire Presents. Rok 2022 to dla Saber Interactive również premiery między innymi takich produkcji, jak Evil Dead: The Game (maj 2022), Redout 2 (czerwiec 2022) czy Dakar Desert Rally (październik 2022).

Przejęcie przez Beacon Interactive

Następne znaczące wydarzenia w historii Saber Interactive przyniósł dopiero początek 2024 roku. W marcu gruchnęła bowiem wiadomość, że Saber Interactive zostało sprzedane firmie Beacon Interactive, należącej do Matthew Karcha (jednego ze współzałożycieli Saber Interactive).

Na mocy transakcji opiewającej na 247 milionów dolarów pod skrzydła nowego właściciela miało przejść nie tylko Saber Interactive, lecz także firmy: 3D Realms, Digic Pictures, Fractured Byte, Mad Head Games, New World Interactive, Nimble Giant Entertainment, Sandbox Strategies, SmartPhone Labs, Slipgate Ironworks oraz Stuntworks. W rękach Embracer Group pozostały natomiast następujące ekipy dotychczas znajdujące się pod skrzydłami grupy operacyjnej Saber Interactive: 34BigThings, Aspyr, Beamdog, Demiurge Studios, Shiver Entertainment, Snapshot Games, Tripwire Interactive oraz Tuxedo Labs.

Przez jakiś czas Saber Interactive miało również możliwość dokupienia zespołów 4A Games oraz Zen Studios, co zwiększyłoby kwotę transakcji do 500 milionów dolarów. We wrześniu 2024 roku Jason Schreier ujawnił jednak, powołując się na słowa samego Matthew Karcha, że zakup nie doszedł do skutku. Oficjalne powody takiego stanu rzeczy nie zostały ujawnione; sam Karch stwierdził jedynie, że „tak będzie lepiej dla wszystkich stron”.

Co zaś tyczy się ważnych produkcji opracowanych przez Saber Interactive – w marcu 2024 roku do sprzedaży trafił Expeditions: A MudRunner Game, czyli kolejna odsłona cieszącego się dużą popularnością cyklu symulatorów samochodów terenowych. Ponadto w tym samym miesiącu studio oddało w ręce graczy konwersję gry Kingdom Come: Deliverance na konsolę Nintendo Switch.

Największym hitem 2024 roku z portfolio Saber Interactive był wypuszczony we wrześniu 2024 roku Warhammer 40,000: Space Marine 2. Produkcja zadebiutowała na komputerach osobistych, PlayStation 5 oraz Xboksach Series X/S przy akompaniamencie wysokich ocen od branżowych mediów (ze średnią w serwisie Metacritic na poziomie 82-83/100) i „bardzo pozytywnych” opinii na Steamie. W parze z nimi szły równie wysokie słupki sprzedaży; szybko okazało się, że drugi Space Marine odniósł większy sukces niż wszystkie gry z tego uniwersum wypuszczone w 2023 roku.


Plany wydawnicze na przyszłość

Jurassic Park: Survival2025

Turok: Origins2026

Współpracujący z Saber Interactive producenci gier

Lista producentów gier wydawanych przez Saber Interactive


ZEN Studios

34BigThings

BossTeamGames

Saber Porto / Bigmoon Entertainment

Stormind Games

Serious Sim

W Polsce Saber Interactive współpracuje z:


Plaion Polska / Koch Media Poland

Cenega S.A.