Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Harebrained

Firma producent wydawca

Amerykański zespół deweloperski z siedzibą w Seattle w stanie Waszyngton. Studio zostało założone w 2011 roku przez Jordana Weismana oraz Mitcha Gitelmana, a znane jest głównie z produkcji osadzonych w uniwersach Shadowrun oraz BattleTech; niemniej jego portfolio zasilają również pozycje niepowiązane z tymi markami. Gry tworzone przez tę firmę można znaleźć zarówno na komputerach osobistych oraz konsolach, jak i na urządzeniach mobilnych. W czerwcu 2018 roku ekipa trafiła pod skrzydła Paradox Interactive, jednak 1 stycznia 2024 roku na powrót stała się niezależnym studiem deweloperskim.

Historia

Mobilne początki

W 2011 roku Jordan Weisman oraz Mitch Gitelman, wcześniej pracujący dla założonej przez Weismana firmy FASA Corporation (należał do niej zespół deweloperski FASA Studio), postanowili zjednoczyć siły i pod szyldem Harebrained Schemes rozpocząć produkcję gier wideo. Firma jeszcze w tym samym roku dostarczyła swoje debiutanckie dzieło, grę strategiczną Crimson: Steam Pirates, która trafiła na urządzenia mobilne z systemem Apple iOS. Tytuł odniósł sukces, w związku z czym rok później pojawiła się druga gra, czyli Strikefleet Omega; została ona wydana nie tylko na urządzenia Apple, lecz także te z systemem Android.

Od mieszanki fantastyki i cyberpunku…

Po tym, jak pierwsza kampania crowdfundingowa ekipy Double Fine Productions okazała się sukcesem, zespół Harebrained Schemes także spróbował szczęścia na Kickstarterze. Weisman postanowił przypomnieć graczom o uniwersum z papierowych gier RPG Shadowrun, które sam współtworzył. W 2012 roku deweloperzy rozpoczęli zbiórkę pieniędzy na grę RPG Shadowrun Returns; był to prawdziwy strzał w dziesiątkę – trzeci projekt w historii Kickstartera, który zebrał ponad milion dolarów. Produkcja pojawiła się na komputerach osobistych w 2013 roku, a po kilku miesiącach doczekała się dodatku Dragonfall; z czasem rozszerzenie zostało wydane również na PC i urządzenia mobilne jako samodzielna pozycja, czyli Shadowrun: Dragonfall - Director’s Cut.

Nie było to ostatnie słowo Harebrained Schemes w temacie Shadowruna – w 2015 roku rozpoczęto zbiórkę na projekt Shadowrun: Hong Kong. Tym razem autorzy nie potrzebowali jednak pieniędzy na sfinansowanie całości, a jedynie na wzbogacenie jej o dodatkowe elementy; kolejny raz udało się zebrać ponad milion dolarów. Gra trafiła do sprzedaży jeszcze w tym samym roku i została ciepło przyjęta przez graczy i recenzentów.

…aż po starcia mechów

Wrzesień 2015 roku przyniósł jeszcze jedną kampanię crowdfundingową Harebrained Schemes. Tym razem wybór deweloperów padł na uniwersum BattleTech. Ponownie autorzy dysponowali wystarczającymi środkami, ale potrzebowali funduszy na bonusowe elementy. Odzew graczy był natychmiastowy – podstawowy cel kampanii udało się zrealizować w ciągu godziny, a cała zbiórka przyniosła 2,7 miliona dolarów.

Nim jednak gra zadebiutowała, autorzy zrobili mały „skok w bok”. W 2016 roku na PC, PlayStation 4 oraz Xboksa One trafiło Necropolis – trzecioosobowa gra akcji z elementami roguelike.

BattleTech, będący pecetową strategią turową, zadebiutował natomiast w kwietniu 2018 roku. Bardzo dobre recenzje przełożyły się na komercyjny sukces; autorzy zapewnili, że mogą spokojnie pracować nad jego rozwojem.

Przejście pod skrzydła Paradox Interactive

W czerwcu 2018 roku firma Paradox Interactive poinformowała o nabyciu studia Harebrained Schemes. Pod skrzydłami nowego właściciela zespół mógł w spokoju pracować nad rozszerzeniami do swojego najnowszego hitu. Pierwszy dodatek do BattleTech, zatytułowany Flashpoint, zadebiutował w listopadzie tego samego roku. Drugie DLC, czyli Urban Warfare, pojawiło się w czerwcu 2019. Trzeci add-on, czyli Heavy Metal, trafił do sprzedaży w listopadzie 2019.

W następnej kolejności, bo w czerwcu 2022 roku, konsolowych wydań doczekały się trzy wcześniejsze dzieła studia. Mowa o Shadowrun: Hong Kong, Shadowrun: Dragonfall oraz Shadowrun: Returns.

W marcu 2023 roku Harebrained Schemes zapowiedziało kolejny projekt, czyli The Lamplighters League – taktycznego RPG-a z turowym systemem walki, który przenosił graczy do alternatywnej wersji lat 30. XX wieku. Produkcja zadebiutowała na komputerach osobistych oraz Xboksach Series X/S w październiku 2023 roku. Tytuł doczekał się ciepłego przyjęcia, o czym świadczyły „w większości pozytywne” recenzje na platformie Steam oraz oceny od branżowych mediów, których średnia mieściła się w przedziale 67-75/100 (w zależności od platformy).

Niestety w parze z przyzwoitymi ocenami nie szły równie przyzwoite wyniki sprzedaży. Na domiar złego niedługo po premierze tej pozycji gruchnęła wiadomość o tym, że jeszcze latem przez Harebrained Schemes przeszła fala zwolnień, w wyniku której pracę straciła znakomita większość jego pracowników.

Powrót do niezależności

17 października 2023 roku poinformowano, że drogi Paradox Interactive oraz Harebrained Schemes ostatecznie się rozchodzą. Współpraca pomiędzy tymi podmiotami dobiegła końca 1 stycznia 2024 roku.

Następnie Harebrained Schemes zdecydowało się na skrócenie swojej nazwy i zaczęło legitymować się po prostu jako Harebrained. Na wieści dotyczące kolejnego projektu studia przyszło nam poczekać aż do września 2024 roku, kiedy to ujawniono Graft – postcyberpunkowe RPG z elementami survival horroru. Choć opublikowano wówczas pierwsze materiały z tej produkcji, jej premiera była wtedy bardzo odległym tematem.


Plany wydawnicze na przyszłość

Graft2026