Gaijin Entertainment
Istniejąca od 2002 roku firma zajmująca się tworzeniem i wydawaniem gier wideo. Gaijin Entertainment, którego siedziba główna mieści się w Budapeszcie, posiada swoje biura między innymi w Niemczech, a także na Cyprze oraz w Łotwie. Największym hitem w portfolio studia jest multiplayerowa strzelanka lotnicza pod tytułem War Thunder.
Historia
Firma Gaijin Entertainment została założona w 2002 roku w Rosji. Na jej czele stanęli Anton i Kiril Yudintsevowie. Pierwszym dużym projektem studia była wydana trzy lata później gra wyścigowa pod tytułem Adrenalin: Ekstremalna szybkość. W kolejnych latach ekipa przygotowała FPS-a pod tytułem Paragraph 78 (2007), grę wyścigową Adrenalin 2: Rush Hour, znaną również jako Streets of Moscow (2007), a także slasher pod tytułem X-Blades oraz trzecią odsłonę kultowego cyklu IL-2 Sturmovik, o podtytule Birds of Prey (2009).
Ostatnia z wymienionych produkcji wytyczyła główny kierunek, w którym studio miało podążyć w kolejnych latach. Ekipa skoncentrowała się bowiem na dostarczaniu strzelanek lotniczych, czyli Wings of Prey (2009) i dodatku Wings of Luftwaffe (2010), Apache: Air Assault (2010) oraz Birds of Steel (2012). Później jednak studio przygotowało też duchowego następcę X-Blades, pod tytułem Blades of Time (2012), a rok 2013 przyniósł premierę poświęconej tak zwanemu skydivingowi gry sportowej pod tytułem Skydive: Proximity Flight.
Epoka War Thundera
W 2013 roku na PlayStation 4 pojawiła się multiplayerowa strzelanka lotnicza pod tytułem War Thunder. Produkcja doczekała się na tyle ciepłego przyjęcia, że w kolejnych latach trafiła również na komputery osobiste (2016) oraz Xboksy One (2018). Po odniesionym przez nią sukcesie Gaijin Entertainment skoncentrował się na jej rozwoju. Poza tym firma poświęciła się działalności wydawniczej, a spod jej skrzydeł zaczęły wychodzić inne produkcje przygotowywane z myślą o multiplayerowej zabawie.
W 2014 roku zadebiutowała gra Star Conflict, trzy lata później na komputerach osobistych i konsolach ósmej generacji pojawiła się strzelanka z pojazdami pod tytułem Crossout, a w 2019 roku zadebiutowało Cuisine Royale, później przemianowane na CRSED: F.O.A.D. (Cuisine Royale Second Edition: Fullfillment of All Desires). Po premierze tej ostatniej jej autorzy, czyli studio Darkflow Software, opracowali jeszcze jedną multiplayerową strzelankę. Mowa o Enlisted, do którego przyklejono łatkę „War Thundera z piechotą”. W międzyczasie opisywany wydawca wypuścił także grę survivalową Shadows of Kurgansk (2016), mobilny symulator przetrwania pod tytułem The Abandoned (2016), a także szóstą część serii Summon Night, czyli Summon Night 6: Lost Borders (2017).
Sukces War Thundera pozwolił ekipie Gaijin Entertainment rozbudować swoje struktury. Przez następne lata firma, która rozpoczynała działalność w pojedynczym moskiewskim biurze, otworzyła nowe oddziały między innymi na Cyprze, Łotwie i Węgrzech; z czasem siedziba główna firmy została przeniesiona do Niemiec, a następnie – ulokowana w Budapeszcie.
Dagor Engine
Gaijin Entertainment tworzy swoje gry w oparciu o autorską technologię Dagor Engine. W 2005 roku do pracy nad silnikiem stworzonym przez studio oddelegowano odrębną ekipę – Dagor Technologies. Najważniejszą produkcją, która korzysta z Dagor Engine, pozostaje War Thunder.