Frogwares
Facebook: https://www.facebook.com/frogwares/
Niezależne ukraińskie studio deweloperskie z siedzibą w Kijowie (aczkolwiek posiadające również oddział w Dublinie). Choć firma koncentruje się na tworzeniu rozbudowanych gier przygodowych (znana jest głównie z należącej do niej marki Sherlock Holmes), opracowała również szereg „casualowych” pozycji. Dzieła studia Frogwares można znaleźć na komputerach osobistych i konsolach.
Historia
Studio Frogwares zostało założone w 2000 roku. Dwa lata później zespół dostarczył swoje debiutanckie dzieło, które wyznaczyło ścieżkę, jaką miał podążyć przez kolejne lata. Mowa o grze przygodowej, zatytułowanej Sherlock Holmes: The Mystery of the Mummy, która w 2002 roku trafiła na komputery osobiste. Co ciekawe, siedem lat później tytuł doczekał się konwersji na konsolę Nintendo DS. Projekt odniósł na tyle duży sukces, że w 2004 roku autorzy stworzyli następną pozycję traktującą o słynnym detektywie, czyli Adventures of Sherlock Holmes: The Silver Earring; jego premierę poprzedziła wydana w 2003 roku gra Journey to the Center of the Earth.
Owocna współpraca z Focus Home Interactive
Rok 2005 przyniósł natomiast debiut gry 80 Days, która bazowała na powieści W osiemdziesiąt dni dookoła świata autorstwa Julesa Verne'a. Był to jednak tylko niewielki „skok w bok”, gdyż dwa lata później deweloperzy powrócili do swojej ulubionej postaci, tworząc gry Sherlock Holmes: The Awakened oraz Sherlock Holmes: Nemesis.
W 2008 roku pojawiła się natomiast opracowana przez nich przygodówka zatytułowana Dracula: Origin (tym razem twórcy wzięli na tapet powieść Dracula autorstwa Brama Stokera), natomiast rok później Ukraińcy oddali w ręce graczy produkcję Sherlock Holmes vs. Jack the Ripper, która trafiła na PC oraz konsolę Xbox 360. To samo spotkało wydaną trzy lata później grę The Testament of Sherlock Holmes, która w 2009 roku pojawiła się na pecetach, sprzęcie Microsoftu oraz na konsoli PlayStation 3. Jeszcze jeden „skok w bok” w wykonaniu Frogwares miał miejsce w 2010 roku, kiedy to zadebiutowała multiplayerowa strategia zatytułowana World of Battles: Morning Star.
Choć w 2013 roku twórcy dostarczyli kolejną nietypową jak dla nich (bo budzącą skojarzenia ze słynnym Portalem) produkcję pod tytułem Magrunner: Dark Pulse (stworzoną pod szyldem 3 AM Games), już rok później powrócili do prozy sir Arthura Conana Doyle'a, tworząc grę Sherlock Holmes: Crimes & Punishments. Ów tytuł stał się najlepiej ocenianą z dotychczasowych odsłon przygód słynnego detektywa.
Przejście pod skrzydła nowego wydawcy
W styczniu 2014 roku zapowiedziano nowy projekt studia, czyli Call of Cthulhu. Choć współpraca z dotychczasowym wydawcą większości dzieł Frogwares, czyli firmą Focus Home Interactive, wydawała się przebiegać pomyślnie, w maju 2015 roku zespół ogłosił, że przechodzi pod skrzydła firmy Bigben Interactive. Z tego względu wyżej wspomniany projekt musiał zmienić dewelopera i trafić w ręce ekipy Cyanide Studio. W grudniu Frogwares opublikowało grafiki koncepcyjne z przygotowywanej przez siebie produkcji, z kolei w marcu 2016 roku ujawniło, że jego praca nie poszła na marne, lecz zostanie wykorzystana w jego autorskiej grze inspirowanej twórczością H.P. Lovecrafta, czyli przygodówce zatytułowanej The Sinking City. Prace nad tą pozycją ruszyły pełną parą po premierze gry Sherlock Holmes: The Devil's Daughter, która w czerwcu 2016 roku trafiła na komputery osobiste, PlayStation 4 oraz Xboksa One. Trzy lata później The Sinking City pojawiło się na tych samych platformach; warto odnotować, że na mocy umowy z firmą Epic Games, przez dwanaście miesięcy od premiery pecetowa wersja tego tytułu była dostępna wyłącznie w Epic Games Store.
Konflikty z wydawcami
We wrześniu 2019 roku studio Frogwares poinformowało o usunięciu z dystrybucji cyfrowej wielu produkcji jego autorstwa. Powodem takiego stanu rzeczy był konflikt z ich wydawcą, czyli firmą Focus Home Interactive. Po wygaśnięciu umowy o wydawanie i dystrybucję tych gier francuski gigant nie zamierzał bowiem zwrócić twórcom praw do ich sprzedaży (zgodnie z jej postanowieniami), gdyż w międzyczasie zmienił swoją politykę wydawniczą. Dla ukraińskiego zespołu był to wyjątkowo dotkliwy cios; jak sami wówczas przyznali, taki ruch ze strony Focus Home Interactive miał pozbawić ich całego dochodu związanego z tymi projektami.
Niemniej w maju 2020 roku wydawało się, że Frogwares udało się wyjść z tarapatów obronną ręką. Wówczas to zespół zapowiedział grę Sherlock Holmes: Chapter One, będącą prequelem cyklu o tytułowym detektywie. Tytuł zmierzał na komputery osobiste, PlayStation 4 i PlayStation 5, a także Xboksa One oraz Xboksa Series X, a miał zadebiutować w 2021 roku.
Pod koniec sierpnia 2020 studio ujawniło jednak, że współpraca z firmą Bigben Interactive (która w międzyczasie zmieniła nazwę na Nacon) także nie poszła po jego myśli. Deweloperzy zostali bowiem zmuszeni do zerwania z nią umowy (po wielu perturbacjach i sądowej batalii); jak sami twierdzili, z powodu „kilku naruszeń jej postanowień”. W konsekwencji The Sinking City zniknęło z ofert wielu sklepów z cyfrowymi wersjami gier. Jak wówczas informowali twórcy w liście otwartym, Nacon zalegał z wypłatami w trakcie procesu produkcji tego tytułu oraz między innymi próbował wymusić na deweloperach przekazanie jego kodu źródłowego konkurencyjnemu zespołowi pracującemu nad inną grą inspirowaną twórczością H.P. Lovecrafta. Po premierze The Sinking City odwołał natomiast akceptację wcześniejszych „kamieni milowych”, pozbawiając Ukraińców pieniędzy ze sprzedaży ich gry. Poza tym Nacon miał rozpowszechniać błędne informacje, jakoby to on był właścicielem praw do marki, a nie studio Frogwares. W związku z tym studio zapowiedziało, że kolejne gry będzie wydawało samodzielnie.
Sherlock Holmes: Chapter One zadebiutował na komputerach osobistych, PlayStation 5 oraz Xboksach Series X/S w listopadzie 2021 roku. Tytuł doczekał się dość ciepłego przyjęcia ze strony recenzentów oraz graczy. W kwietniu 2022 roku pozycja pojawiła się na PlayStation 4; prace nad wersją na Xboksa One ostatecznie zostały wstrzymane.
Po ataku Rosji na Ukrainę
Po rosyjskiej napaści na Ukrainę w lutym 2022 roku deweloperzy zostali zmuszeni do zmniejszenia skali swojego kolejnego projektu. W maju 2022 roku dowiedzieliśmy się, że nosi on kodową nazwę Project Palianytsia; w lipcu 2022 roku okazało się, iż pod tym enigmatycznym mianem kryje się gra Sherlock Holmes: The Awakened, czyli kompleksowy remake wydanej w 2006 roku gry pod tym samym tytułem. W sierpniu zorganizowano na jego potrzeby kampanię crowdfundingową, która zakończyła się wielkim sukcesem; twórcom udało się zebrać ponad 252 tysiące euro, choć do zakończenia zbiórki powodzeniem wystarczyło wsparcie od graczy w wysokości 70 tysięcy euro.
Na ostatniej prostej przed debiutem swojego nowego dzieła autorzy zostali zmuszeni do opóźnienia premiery o kilka tygodni; powodem takiego stanu rzeczy były rosyjskie ataki na ukraińską infrastrukturę energetyczną, które powodowały destabilizujące pracę studia przerwy w dostawach prądu.
Remake Sherlock Holmes: The Awakened zadebiutował na komputerach osobistych i konsolach w kwietniu 2023 roku. Produkcja doczekała się dość ciepłego przyjęcia ze strony graczy i recenzentów. Na platformie Steam otrzymała „bardzo pozytywne” recenzje, zaś według serwisu Metacritic, średnia ocen przyznanych jej przez branżowe media mieściła się w przedziale 72-75/100 (w zależności od platformy).
W styczniu 2024 roku studio pochwaliło się, że dobiegła końca sądowa batalia z firmą Nacon, której przedmiotem były prawa do gry The Sinking City. Spór został rozstrzygnięty na korzyść omawianego studia, które zostało wydawcą wspomnianej produkcji na wszystkich platformach. Jednocześnie autorzy zapowiedzieli, że przystąpili już do pracy nad nową wersją The Sinking City, zawierającą rozmaite poprawki, a także nad DLC pod tytułem Merciful Madness, mającym wprowadzić nowe zadania.