Ensemble Studios
Firma producent
WWW: http://www.ensemblestudios.com/
Adres: Suite 1600 - 10440 N Central Expressway, Dallas, TX 75231
Ensemble Studios było amerykańskim studiem deweloperskim, od 2001 roku należącym do firmy Microsoft. Zespół był znany z gier strategicznych czasu rzeczywistego, na czele z serią Age of Empires. Firma funkcjonowała w latach 1995-2009.
Historia
Fala sukcesów
Firma Ensemble Studios powstała w 1995 roku w Dallas. Jej założycielami byli: Tony Goodman, Rick Goodman, Bruce Shelley, Brian Sullivan oraz John Boog-Scott. Po dwóch latach zespół dostarczył swoje debiutanckie dzieło.
Mowa o grze strategicznej czasu rzeczywistego zatytułowanej Age of Empires (1997). Produkcja spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów, toteż w ciągu roku twórcy przygotowali rozbudowany dodatek The Rise of Rome. W 1999 roku tytuł doczekał się kontynuacji noszącej podtytuł The Age of the Kings, która wprowadziła całą masę nowych elementów. Podobnie jak jej poprzedniczka, Age of Empires II było światowym bestsellerem i doczekało się rozszerzenia zatytułowanego The Conquerors.
Na kolejne dzieło Ensemble Studios gracze musieli czekać dwa lata. Nie było to jednak trzecie Age of Empires, lecz RTS osadzony w uniwersum Gwiezdnych wojen, czyli Star Wars: Galactic Battlegrounds, który w 2002 roku otrzymał jedyne rozszerzenie – Clone Campaigns. Warto odnotować, że była to ostatnia gra w dorobku studia, która nie została wydana przez Microsoft – gigant z Redmond kupił je bowiem w 2001 roku.
Rok 2002 to również premiera jeszcze jednego dzieła Ensemble Studios – choć Age of Mythology czerpało garściami z cyklu Age of Empires, na tle owego cyklu wyróżniało się za sprawą miejsca akcji, a także obecności elementów fantastycznych. Podobnie jak wcześniejsze produkcje, po roku gra otrzymała dodatek, zatytułowany The Titans.
Pierwsze problemy i smutny koniec
Dwa lata po premierze tego ostatniego gracze doczekali się premiery Age of Empires III. Tym razem twórcy zabrali nas do Ameryki z epoki kolonialnej. Choć produkcja sprzedawała się świetnie, nie odniosła tak dużego sukcesu artystycznego jak jej poprzedniczki. Niemniej otrzymała dwa dodatki: The WarChiefs oraz The Asian Dynasties (ten drugi został opracowany we współpracy z ekipą Big Huge Games).
Kolejne dzieło Ensemble Studios pojawiło się w sprzedaży rok później. Mowa o Halo Wars, które trafiło wyłącznie na Xboksa 360 (dopiero po latach tytuł doczekał się pecetowego remastera). Produkcja była jednak łabędzim śpiewem studia, gdyż jeszcze we wrześniu 2008 roku Microsoft podjął decyzję o jego zamknięciu.
„Non omnis moriar”
W lutym 2009 roku światło dzienne ujrzała lista projektów, które zostały skasowane wraz z Ensemble Studios. Graczy ominęły takie pozycje, jak gra RPG zatytułowana Sorcerer, dwa hack'n'slashe (zabierające graczy w kosmos i do świata morskich piratów), Bam (platformówka wzorowana na serii Ratchet & Clank), przygodowa gra akcji zainspirowana filmem Iniemamocni (Agent), a także Titan, później przemianowany na Orion, czyli gra MMO osadzona w uniwersum Halo, nad którą studio pracowało od 1998 roku.
Po zamknięciu Ensemble Studios wielu członków tej ekipy założyło własne firmy. Mowa między innymi o studiu Robot Entertainment Tony'ego Goodmana, Bonfire Studios Davida Rippy'ego (które później zostało kupione przez firmę Zynga i przemianowane na Zynga Dallas), Newtoy (które z czasem również trafiło pod skrzydła Zyngi, by funkcjonować jako Zynga With Friends), Windstorm Studios Dusty'ego Monka oraz Boss Fight Entertainment.