Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Private Division

Firma wydawca

Dział Pomocy Technicznej

Private Division

https://support.privatedivision.com/

Marka, pod którą od grudnia 2017 roku firma Take-Two Interactive wydawała wybrane gry niezależne. Spod jej skrzydeł wychodzą produkcje przeznaczone na komputery osobiste i konsole; na ich liście można znaleźć między innymi takie pozycje, jak Ancestors: The Humankind Odyssey czy The Outer Worlds. W listopadzie 2024 roku Private Division zostało sprzedane.

Historia Private Division

Start z wysokiego C

W grudniu 2017 roku firma Take-Two Interactive ogłosiła, że powołuje do życia nową markę, pod której szyldem pomoże niezależnym deweloperom w wydawaniu ich projektów. Na liście pierwszych gier, które znalazły się pod jej skrzydłami, można było znaleźć niezapowiedzianego wówczas RPG-a od Obsidian Entertainment (którym rok później okazało się The Outer Worlds), debiutancki projekt studia V1 Interactive (czyli, jak dowiedzieliśmy się po blisko dwóch latach, FPS-a pod tytułem Disintegration), Ancestors: The Humankind Odyssey od Panache Digital Games, a także Kerbal Space Program. Widniał na niej również Darkborn od ekipy The Outsiders (znany wtedy jako Project Wight), jednak ostatecznie (a dokładnie – w lipcu 2019 roku) oba podmioty podjęły decyzję o zakończeniu współpracy.

W 2018 roku zadebiutowały dodatki do gry Kerbal Space Program, czyli Making History i Breaking Ground. W sierpniu 2019 roku na komputerach osobistych pojawiła się natomiast gra Ancestors: The Humankind Odyssey, która w grudniu trafiła również na PlayStation 4 oraz Xboksa One. Grudzień przyniósł także premierę The Outer Worlds od Obsidian Entertainment, które to z czasem doczekało się dwóch rozszerzeń.

Wcześniej Private Division zapowiadało, że wyda grę Kerbal Space Program 2, tworzoną przez ekipę Star Theory. W lutym 2020 roku ogłoszono jednak, że opracowaniem tego dzieła zajmie się nowo utworzony zespół Intercept Games. Co ciekawe, jego szeregi zasilili wybrani członkowie Star Theory, jak Nate Simpson, czyli dyrektor kreatywny projektu, a także Jeremy Ables – były już wówczas szef Star Theory.

W czerwcu 2020 roku do sprzedaży trafiła gra Disintegration. Jako że nie odniosła ona sukcesu artystycznego ani komercyjnego, niespełna rok później odpowiedzialne za nią studio V1 Interactive zostało zamknięte. W lipcu 2020 roku Private Division ogłosiło, że zostanie wydawcą gry OlliOlli World od ekipy Roll7, a także niezapowiedzianych jeszcze wówczas projektów firm League of Geeks oraz Moon Studios. W sierpniu 2021 roku nakładem Private Division na konsole Sony i Microsoftu trafiła bestsellerowa gra Hades zespołu Supergiant Games.

Przejęcia, współprace i ambitne plany

W listopadzie 2021 roku obwieszczono, że firma Private Division kupiła studio Roll7. Już pod skrzydłami nowego właściciela grupa kończyła projekt OlliOlli World, a także opracowywała swe następne dzieło.

W marcu 2022 roku firma Private Division poinformowała o nawiązaniu współpracy z czterema niezależnymi studiami deweloperskimi. Pierwszym z nich był zespół Die Gute Fabrik, znany z takich gier, jak Sportsfriends oraz Mutazione, który pracował nad kładącą nacisk na fabułę grą przygodową. Drugim byłą ekipa Evening Star, tworząca enigmatyczną platformówkę 3D. Trzecie miejsce na liście zajmowało Piccolo Studio, znane z Arise: A Simple Story, natomiast czwarte – Yellow Brick Games, tworzące grę RPG akcji. Opisywana firma miała wydać ich nadchodzące projekty, które wówczas znajdowały się jeszcze na wczesnym etapie produkcji.

W sierpniu 2022 roku Private Division poinformowało o nawiązaniu współpracy z firmą Weta Workshop, której owocem miała być nowa gra osadzona w Śródziemiu. Produkcja była wówczas na wczesnym etapie rozwoju, toteż na jej premierę trzeba było zaczekać. Następnie w listopadzie dowiedzieliśmy się, że Private Division wyda Cyber Slash (nazwa kodowa), czyli nową grę studia One More Level – autorów bestsellerowego Ghostrunnera. Grudzień przyniósł wieści o jeszcze jednej kooperacji; Private Division miało sfinansować i wydać nowy survival horror od krakowskiego Bloober Team.

W międzyczasie, bo w sierpniu 2022 roku, do sprzedaży trafiło nowe dzieło studia Roll7; mowa o Rollerdrome, czyli hybrydzie gry akcji i zręcznościówki w stylu serii Tony Hawk’s Pro Skater. Produkcja otrzymała „bardzo pozytywne” recenzje od graczy na platformie Steam, a według serwisu Metacritic średnia ocen przyznanych jej przez branżowe media mieściła się w przedziale 79-81/100 (w zależności od platformy). Gorzej poradził sobie Kerbal Space Program 2, który w lutym 2023 roku do Wczesnego dostępu na platformie Steam. Tytuł został przyjęty bardzo chłodno i otrzymał jedynie „mieszane” recenzje od graczy, którzy narzekali przede wszystkim na cenę nieadekwatną do zawartości, słabą optymalizację i kiepską oprawę graficzną.

W maju 2023 roku dowiedzieliśmy się, że Private Division nawiązało współpracę ze studiem Game Freak. Przygotowana w jej ramach produkcja, czyli przygodowa gra akcji o kodowej nazwie Project Bloom, miała zadebiutować w odległym wówczas roku fiskalnym 2026, a więc w okresie od 1 kwietnia 2025 roku do 31 marca 2026 roku. Ponadto maj 2023 roku przyniósł premierę After Us, czyli gry przygodowo-platformowej od zespołu Piccolo Studio (autorów ciepło przyjętego Arise: A Simple Story). Tytuł przeszedł bez większego echa; doczekał się „w większości pozytywnych” recenzji na platformie Steam, a średnia ocen przyznanych mu przez branżowe media mieściła się w przedziale 66-80/100 (według serwisu Metacritic).

Niemniej sporo zamieszania narobiło wokół siebie No Rest for the Wicked, czyli RPG akcji od słynnego Moon Studios. Produkcja zadebiutowała we Wczesnym dostępie na Steamie w kwietniu 2024 roku i cieszyła się bardzo dużą popularnością. Choć jednocześnie trapiły ją liczne problemy, autorzy szybko zabrali się do pracy nad jej naprawą i rozbudową.

Widmo komplikacji

Pierwsze sygnały świadczące o tym, że w Private Division nie dzieje się najlepiej, ujrzały światło dzienne w kwietniu 2024 roku, kiedy to firma Take-Two Interactive obwieściła, że do końca roku zamierza zwolnić 5% swoich pracowników. Serwis GamesIndustry.biz donosił wtedy (nieoficjalnie), że pokłosiem tej decyzji będzie zamknięcie biur Private Division w Seattle, Las Vegas i Monachium, a także zamknięcie Roll7 oraz Intercept Games. Następnie portal Game Developer poszedł o krok dalej i poinformował (przy czym również nieoficjalnie), jakoby Take-Two miało przymierzać się do całkowitego zamknięcia lub sprzedaży Private Division.

Niektóre z tych pogłosek szybko zostały zdementowane przez Straussa Zelnicka stojącego na czele Take-Two Interactive, który przyznał w rozmowie z serwisem IGN, że studia Roll7 oraz Intercept Games nie zostały zamknięte. Poza tym jednak oficjalnie było wiadomo jedynie tyle, że Private Division zrezygnuje z przynajmniej niektórych ze swoich planów wydawniczych. Pod koniec maja 2024 roku ujawniono, że wydawca zerwał współpracę z polskimi studiami One More Level oraz Bloober Team; autorzy Cyber Slash i niezapowiedzianego jeszcze wówczas horroru musieli szukać nowych wydawców dla swoich dzieł bądź wypuścić je własnym sumptem.

Sprzedaż Private Division

Na początku listopada 2024 roku firma Take-Two Interactive obwieściła, że sprzedała Private Division. Jako powód takiego stanu rzeczy wskazywano chęć koncentracji na projektach większego kalibru. Choć w momencie ogłoszenia nie było wiadomo, kto (i za jaką sumę) został nowym właścicielem opisywanego wydawcy, stosowna informacja miała zostać ujawniona niedługo później.

Na mocy transakcji nowa firma-matka Private Division przejęła nie tylko wydawcę, lecz również wszystkie jego projekty – zarówno te, które zostały już wypuszczone, jak i te, które jeszcze nie ujrzały światła dziennego. Warto odnotować, że wyżej wspomniane No Rest for the Wicked od ekipy Moon Studios miało w dalszym ciągu być wspierane przez Take-Two Interactive.