GfW LIVE. Nowe życie dla PC?
Biorąc do ręki pudełko z logiem Games for Windows możemy być pewni, że gra pójdzie na Viście oraz tego, że ustawione w rządku innych pudełek w tym logiem, będzie ładnie prezentować się na półce. To tak naprawdę tyle, jeżeli chodzi o wartości stałe.
Abonament Gold – kupić czy nie kupić?
W sytuacji, gdy jesteś posiadaczem tylko peceta, kupno abonamentu nie jest obecnie najlepszym rozwiązaniem. Powodem oczywiście są gry wykorzystujące LIVE’a, a w zasadzie ich brak. Zarówno pecetowe edycje Gears of War jak i Kane & Lynch nie są tytułami specjalnie obleganymi w multiplayerze. Na horyzoncie mamy polską premierę korzystającego z LIVE’a Universe at War oraz The Club. Jak widać, rewelacji nie ma. Decyzję o zakupie abonamentu radzę podjąć po zapoznaniu się z opcjami sieciowymi konkretnego tytułu. Microsoft nie wymusił na developerach tworzenia płatnego multiplayera na wzór Xboxa 360. Na otwartej platformie, jaką jest PC byłby to strzał w stopę.
Bez abonamentu zablokowane są niektóre tryby rozgrywki wieloosobowej, achievementy w multiplayerze, serwery rankingowe oraz możliwość zapraszania w prosty sposób przyjaciół do rozgrywki. Oczywiście, jeżeli nie płacisz abonamentu, również możesz zagrać np. w co-opa Gerasów z kolegą – przetestowaliśmy to – jednak trzeba się nieco więcej nagimnastykować. Tracimy jak widać niewiele, najciekawszą opcją płynącą ze złotego abonamentu jest możliwość gry z xboksowcami. Niestety liczba tytułów obsługujących cross-play między platformami jest żenująca i sprowadza się to wspomnianego wcześniej Shadowruna oraz Universe at War: Earth Assault, który na Xboxie ma pojawić się pod koniec marca. To zdecydowanie za mało.
Pecet, Xbox dwa bratanki
Sytuacja prezentuje się dużo lepiej z perspektywy posiadacza Xboksa, który także gra na pececie. Ujednolicenie kont Xbox i Games for Windows to jedna z ciekawszych funkcjonalności usługi LIVE, jakie zaserwował nam Microsoft. Na jedno konto logujemy się zarówno do konsoli jak i pecetowych gier obsługujących LIVE’a. Mamy jedną listę przyjaciół – zarówno xboksowych jak i pecetowych, na jednym koncie zdobywamy achievementy. Nasz punktowy wynik (gamescore) jest sumowany z osiągnięć na obydwu platformach. Możemy także wysyłać tekstowe komunikaty do graczy konsolowych i vice versa (nie testowaliśmy połączenia głosowego). Co najważniejsze, wykupując jeden abonament uaktywnia się on zarówno w usłudze Xbox LIVE jak i Games for Windows LIVE. Złote konto dla posiadaczy trzystasześćdziesiątek jest bardzo użyteczne – bez niego w ogóle nie zagramy w multiplayera, a na nowe dema poczekamy tydzień dłużej. Gdy do tego dodamy funkcjonalność pecetowego LIVE’a to roczny wydatek oscylujący w okolicach 150-200 zł – w zależności od tego, gdzie nabędziemy zdrapkę – jest zakupem wartym rozważenia.
Kupujemy złoty abonament
Jeżeli zdecydowałeś się na zakup abonamentu, nieważne czy jesteś posiadaczem Xboksa czy PC, najprostszym i obecnie jedynym dla Polaków rozwiązaniem będzie zakup zdrapki. Możesz ją nabyć w większości Empików oraz na Allegro.
Uwaga: 48-godzinnych kart trialowych nie da się wprowadzić z poziomu strony www, a jedynie z menu Xboksa – są tym samym bezużyteczne jeżeli posiadasz tylko PC. Pełną aktywację abonamentu GOLD umożliwiają zdrapki od miesiąca wzwyż.
Do niedawna za abonamenty można było płacić za pomocą karty kredytowej, jednak ze względu, że usługa LIVE w Polsce oficjalnie nie istnieje, więc płatności polskimi kartami również nie są autoryzowane. Nie pozostaje nic innego jak zdrapka. Jeżeli mamy już kod, cały proces jest bardzo prosty.
Wchodzimy na stronę http://www.gamesforwindows.com/ i logujemy się na swoją kartę gracza zgodnie ze wskazówkami z końca rozdziału Korzystamy z konta LIVE. Po zalogowaniu z menu wybieramy Manage Profile.
Następnie wybieramy Redeem Prepaid Code, na następnej stronie wprowadzamy dokładnie kod zdrapki.
Jeżeli wszystko przebiegło bez problemów powinieneś otrzymać komunikat z gratulacjami.
Uwaga: Nie przejmuj się, że cały czas jesteś bombardowany logami Xboksa, a o usłudze Games for Windows nie ma słowa. Tak naprawdę korzystamy ze stron zbudowanych na potrzebę Xbox LIVE. Jak pisałem wcześniej, konta są uniwersalne.