Podstawowe informacje przydatne w konfiguracji i przy posługiwaniu się pocztą elektroniczną.
Tak o to mamy już za sobą wszelkie ‘techniczne’ czynności związane z zakładaniem konta pocztowego na jednym z darmowych serwerów. Przy koncie płatnym, proces przebiega analogicznie, różni się tylko niuansami związanymi z otrzymywaniem adresów serwerów potrzebnych nam do fizycznego wykorzystania maila. W tej chwili nie pozostaje nam nic innego, jak sprawdzenie czy nowo otrzymane konto jest sprawne. Najłatwiej przekonać się o tym, wysyłając maila do samego siebie. Aby to uczynić, należy poszukać odpowiedniego przycisku w programie pocztowym. W Outlooku jest to np. ‘Nowa Poczta’, w Agencie przycisk ten jest oznaczony ‘post a new email message’. Uruchomiony zostanie wtedy edytor, służący do napisania treści listu. Oprócz napisania samego maila, należy jeszcze wypełnić pole ‘To’ (DO) gdzie wpisujemy adres e-mail osoby do którego wysyłamy list, oraz ‘Subject’ (Temat) gdzie określony jest temat pozwalający zorientować się w treści maila. Przed napisaniem samego listu, musimy pamiętać o kilku zasadach, których przestrzeganie jest w polskim internecie mile widziane.
- Nie należy pisać w html’u. Większość programów domyślnie pisze w plain text’cie. Jednym z wyjątków jest Outlook. Należy wtedy przełączyć opcje ‘format wysyłania poczty’ na ‘zwykły tekst’ (narzędzia > opcje > wysyłanie). Ograniczenie to zostało wprowadzone, gdyż listy w formacie html zajmują o wiele więcej miejsca niż taki sam mail, sformatowany w plain text
- Kodowanie polskich znaków (czyli np. ą,ę) powinno być w iso-8859-2. Na szczęście jest to standard domyślnie ustawiany w większości polskojęzycznych programów pocztowych. Problem może być, gdy korzystamy z programu ‘angielskiego’. Konieczne może być wtedy dociągnięcie dodatkowych ‘językowych’ opcji. Mała wskazówka, iso-8859-2 jest też często nazywane ‘kodowaniem środkowoeuropejskim ISO
- List powinien być podpisany. Nie jest to co prawda wymagane, ale należy do obyczaju. W tym celu, możemy stworzyć sobie osobistą ‘sygnaturkę’ która dołączana będzie do każdego listu. W takiej sygnaturce można zamieścić mały ascii-art, lub cytat, który szczególnie nam się podoba. Jednym słowem, coś co pomoże nam oddać naszą osobowość w internecie. Jedynym ograniczeniem jest jej długość, która powinna wynosić 4 linijki
- Starajcie się pisać zwięźle i sensownie. Mail nie ma tak oficjalnej formy jak prawdziwy list, lecz należy pamiętać, że nikomu nie będzie się chciało czytać rozwlekłego, lub chaotycznie napisanego listu.
- Napomnę też o jednej z funkcji maila, o której jeszcze nie mówiłem. Do elektronicznego listu możliwe jest ‘przyczepienie’ zwyczajnego, binarnego pliku (w Outlooku należy wybrać opcje ‘plik załącznika’ w menu ‘Wstaw’ w okienku edycji listu). Dodaje to nowy wymiar funkcjonalności maila. Teraz dostarczenie np. dokumentu *.doc nie stanowi już problemu. Należy jednak korzystać z tej możliwości z umiarem. Najgorszą rzeczą jaką można zrobić, jest wysłanie do kogoś pliku bez ostrzeżenia. Powinniście także uważać na listy które otrzymujecie. Otwieranie załączników, których zawartości nie jesteśmy pewni, może skończyć się zainfekowaniem waszego komputera przez internetowego wirusa.
Oczywiście podczas wysyłania maila do siebie, zasady te właściwie cię nie obowiązują. Jednak podczas wysyłania listu do obcej nam osoby, przestrzeganie tego malutkiego regulaminu, ochroni nas przed suchymi odpowiedziami w stylu „nie pisz w htmlu”.