Podstawowe informacje przydatne w konfiguracji i przy posługiwaniu się pocztą elektroniczną.
Nadszedł wreszcie upragniony dzień, kiedy to udało mi się zalogować do Internetu. Po trwającej kilka minut euforii, oraz gorączkowym szukaniu członków rodziny ‘żeby się pochwalić’, zasiadłem przed klawiaturą mojego wysłużonego komputera i zadałem sobie pytanie ‘co dalej’. Moja internetowa wiedza ograniczała się zaledwie do kilku słów, z których najprzyjaźniej brzmiał ‘e-mail’. W końcu ten wyraz najczęściej przewijał się w pytaniach moich kolegów. Takie zdania jak „masz już email” lub „na którym serwerze masz maila” na dobre wbiły mi się w pamięć, gdyż za każdym razem musiałem wymyślać jakąś wymówkę, żeby nie wyszło, że jestem nie ‘na czasie’. Teraz mam już internet, pozostaje mi tylko zdobycie tego, urastającego w moich myślach do internetowego Graala, ‘maila’. Tylko co to jest i od czego zacząć?
Takie pytanie może zadać sobie niedoświadczony użytkownik sieci. Celem tego artykułu jest przybliżenie mu tego prostego i powszechnego zjawiska.
W polskiej sieci nazwa ‘E-mail’ jest używana zamiennie z ‘pocztą elektroniczną’. Jak łatwo domyślić się z polskiego odpowiednika, mail to nic innego jak cyfrowa wersja listu. Schemat działania jest ten sam, omijasz jednak zapracowaną Pocztę Polską. Nie płacisz także za wysyłkę. Jedynymi poniesionymi przez ciebie wydatkami, jest koszt połączenia, oraz ewentualny abonament za konto pocztowe.
Największą przewagą e-maila nad tradycyjnym listem, jest szybkość z jaką dociera do adresata. W ciągu kilku minut list pojawia się na serwerze pocztowym. Teraz wszystko zależy od tego, kiedy adresat sprawdzi swoje konto e-mailowe. Ta szybkość niezwykle ułatwia wymianę informacji, zwłaszcza że usługa elektronicznej poczty, jest dostępna praktycznie na całym świecie. Nic nie stoi na przeszkodzie abyś wysłał e-maila do kolegi we Francji, RPA lub Meksyku... nic oprócz posiadania konta pocztowego. Na szczęście wraz z rozwojem internetu, coraz więcej osób decyduje się na założenie elektronicznej wersji skrzynki pocztowej.
Zapewne czytając ten artykuł zadajesz sobie pytanie ‘ale jak mam to zrobić?’
Zasadniczo masz dwie drogi do wyboru. Płatne konto pocztowe u któregoś z providerów, lub bezpłatne na którymś z portali internetowych. Różnica jest jak między taksówką a autobusem. Decydując się płacić, otrzymasz niezawodne, szybkie i oferujące duża wielkość (w MB) konto. Wybierając bezpłatne musisz pogodzić się ze mailami-reklamami, małą wielkością, cyklicznym nie działaniem i możliwością zlikwidowania konta bez podania powodu. Z wyborem innych internautów jest jak w życiu poza siecią, większość decyduje się na autobus bo jest taniej.
Proces zakładania konta jest sprawą dość prostą. Na bezpłatnych serwerach musisz wypełnić odpowiedni formularz gdzie podajesz swoje dane osobowe, username/id [czyli to co jest przed znaczkiem @, np. u mnie jest to pennywise] oraz hasło do twojej skrzynki [aby nikt postronny nie mógł czytać twoich maili]. Po przejściu przez szereg podstron otrzymujesz wreszcie adres e-mail [np. [email protected]], adres serwera POP [np. poczta2.wp.pl], dzięki któremu będziesz mógł odebrać pocztę, oraz adres serwera SMTP [np. smtp.list.pl], pozwalający z kolei na wysyłanie elektronicznych listów.
Są to bardzo ważne informacje, które będą ci potrzebne w następnym kroku na drodze do korzystania z e-maila, czyli ‘konfiguracji klienta poczty’. Brzmi strasznie, ale w rzeczywistości to nic trudnego. Na twoim komputerze jest już zainstalowana przeglądarka internetowa. Najprawdopodobniej jest to Internet Explorer lub Netscape Navigator. Razem z nimi dostarczany jest także klient poczty (odpowiednio Outlook dla IE i Messanger dla Netscape). Oczywiście nie musisz się na nie decydować, dostępnych jest wiele programów do obsługi poczty (np. Eudora lub Bat!), wszystko zależy od twoich upodobań. Proces konfiguracji każdego z tych programów przebiega podobnie, różni się tylko wyglądem ‘opcji’. Wystarczy poszukać miejsc oznaczonych napisami ‘POP3 serwer’, ‘SMTP server’, ‘username’ (ewentualnie cały pocztowy adres) gdzie należy wpisać swój identyfikator znajdujący się przed znakiem ‘@’, oraz pole do wpisania hasła, które wymagane jest podczas logowania się na koncie pocztowym. Jeśli korzystamy z tzw ‘intuicyjnych’ programów, to na pewno znajdzie się jakiś kreator, który bezboleśnie przeprowadzi nas przez konfigurowanie klienta poczty.