Kto jest kim w Dragon Age - świat Thedas
Z okazji zbliżającej się premiery gry Dragon Age: Inkwizycja przygotowaliśmy cykl artykułów, dzięki któremu łatwiej zagłębicie się w świat Thedas. Na pierwszy ogień idzie przegląd kilku tysięcy lat historii uniwersum wykreowanego w RPG-ach studia BioWare.
Spis treści
Premiera Dragon Age: Inkwizycja już za pasem, więc najwyższy czas wprowadzić przygotowania do trzeciej przygody w świecie Thedas w ostateczną fazę. To ostatni gwizdek, by przeprowadzić upgrade komputera (chyba że zamierzacie grać na konsoli), wystarać się o wolne w szkole/pracy na kilka tygodni... i zacząć przypominać sobie, o co w ogóle chodziło z tą całą Erą Smoka i Inkwizycją. O ile z dwoma pierwszymi zadaniami jesteście zdani na siebie, tak pragniemy przyjść Wam z odsieczą, jeśli chodzi o ostatnie z nich. Dlatego rozpoczynamy cykl artykułów, w którym przybliżymy świat Thedas i tło fabularne trzeciej odsłony BioWare’owskiej serii erpegów. Na początek zajmiemy się historią wspomnianego uniwersum. Znajdziecie tu przegląd kilku tysięcy lat udokumentowanej historii owej krainy, ze szczególnym uwzględnieniem tego, co działo się na obszarach będących areną wydarzeń w Inkwizycji. W kolejnych odcinkach zajmiemy się tytułową organizacją i jej najbardziej prominentnymi członkami, oraz geografią Thedas, a także oddamy do Waszej dyspozycji swoisty słowniczek pojęć charakterystycznych dla omawianego uniwersum.
Thedas – historia w zarysie
Niniejszy zarys historii koncentruje się na wydarzeniach mających odbicie w całym Thedas oraz tych, które rozgrywały się w Fereldenie i w Orlais, czyli na obszarach będących miejscem akcji gry Dragon Age: Inkwizycja. Aby uniknąć przesadnego rozrostu tekstu, pozwoliłem sobie pominąć sporo wypadków z dziejów cywilizacji zbudowanych przez rasy inne niż ludzka oraz krajów zlokalizowanych na północy Thedas, jak Wolne Marchie, Imperium Tevinter czy Nevarra (więcej informacji na ich temat znajdziecie na dalszych stronach tego artykułu).
Znane wydarzenia w Thedas datują się przed ponad ośmioma tysiącami lat, w zamierzchłych czasach założenia przez elfów legendarnego miasta Arlathan. Jednak historia, która jest istotna z punktu widzenia większości graczy, zaczęła się kilka tysięcy lat później. Mowa tu o czasach, kiedy przybyli z północy ludzie byli już na tyle silni, że sformowali Imperium Tevinter – nastąpiło to w roku -1195 Starożytności, blisko dwa tysiące lat po pojawieniu się pierwszych przedstawicieli tej rasy w Thedas. Religijną podstawą państwa był kult Dawnych Bogów, potężnych istot mieszkających w mitycznym Złotym Mieście, które miało znajdować się w równoległym wymiarze znanym jako Pustka. To podobno oni obdarzyli lud, który stworzył Imperium, umiejętnością władania magią, łącznie z najpotężniejszą i najbardziej niebezpieczną jej odmianą: magią krwi. Wyjątkowo zdolni adepci tej szkoły zaklęć tytułowali się magistrami, a najpotężniejszy spośród nich zasiadał na tronie jako władca Tevinter, przyjmując tytuł archonta. Dysponując magiczną potęgą, Imperium rozpoczęło ekspansję na szeroką skalę, zamieniając w pył dorobek elfów i docierając w najdalsze zakątki kontynentu.
Pierwsza Plaga
W końcu rosnąca pycha i nieustające dążenie magistrów do coraz większej potęgi doprowadziły w roku -395 Starożytności do katastrofy, która jest odczuwalna na całym świecie nawet dziś, prawie półtora tysiąca lat później. Magowie z Imperium odprawili rytuał, który miał na celu otwarcie przejścia przez Zasłonę do Złotego Miasta i ofiarowanie Tevinterczykom potęgi na poziomie Dawnych Bogów. Znalazłszy się w Pustce, czarodzieje zobaczyli, że Miasto stało się czarne, a Dawny Bóg Dumat (ten sam, który przed wiekami nauczył ich władania magią krwi) zmienił się w złego do szpiku kości Arcydemona, materializującego się pod postacią wielkiego smoka. Jednak magistrowie nie wrócili, by o tym opowiedzieć – sami zostali przemienieni w bezmyślne, krwiożercze potwory, stając się pierwszymi mrocznymi pomiotami.