Wydarzenia z gier. Kto jest kim w Dragon Age?
Spis treści
Wydarzenia z gier
Dragon Age: Początek
Akcja „jedynki” startuje mniej więcej w momencie rozpoczęcia Piątej Plagi i skupia się na walce, jaką toczono na obszarze Fereldenu z mrocznymi pomiotami. Główny bohater – świeżo upieczony Szary Strażnik – trafia na arenę wielkich wydarzeń, kiedy ludzka armia pod wodzą króla Cailana i jego prawej ręki, teyrna Loghaina, podejmuje próbę zatrzymania zła w samym zarodku, na południu kraju. Niestety, bitwa pod Ostagarem kończy się wielką klęską – na skutek zdrady Mac Tira wojska zostają rozbite, król ponosi śmierć, a pomioty mają wolną drogę, by rozprzestrzenić się po Fereldenie. Co gorsza, zdrajca wyjmuje spod prawa Szarych Strażników i ogłasza się regentem, a to wywołuje wojnę domową. Bohater, ocalony cudem z rzezi pod Ostagarem, wykorzystuje starodawne traktaty Straży, by zgromadzić armię na nowo – natrudziwszy się co nie miara przy rozwiązywaniu cudzych problemów. Protagonista gromadzi pod swoim sztandarem mieszkańców należącego do dalijskich elfów Lasu Brecillian, krasnoludów z podziemnego miasta Orzammar oraz siły skupione w wieży Kręgu Maginów, w której rezydują magowie i Templariusze. Następnie korzysta ze wsparcia arla Aemona Guerrina – wpływowego szlachcica z Redcliffe, którego cudem wyleczył ze śmiertelnej choroby – by zwołać Zjazd Możnych i obalić Loghaina, a jednocześnie przywrócić Szarej Straży dobre imię i skłonić fereldeńską szlachtę do przeciwstawienia się mrocznym pomiotom. W końcu dochodzi do rozstrzygającej bitwy, stoczonej na ulicach miasta Denerim. Grę wieńczy usieczenie przez Szarych Strażników Arcydemona Urthemiela i zakończenie tym sposobem Piątej Plagi.
Dragon Age II
Co prawda akcja „dwójki” rozpoczyna się jeszcze w trakcie wydarzeń z poprzedniej odsłony, jednak miejscem opowieści zamiast Fereldenu staje się miasto Kirkwall, położone na południu Wolnych Marchii (u wybrzeża Morza Przebudzonych). Bohaterem uczyniono człowieka o nazwisku Hawke, uciekającego razem z rodziną do wspomnianej miejscowości z kraju opanowywanego przez mroczne pomioty. Fabuła rozciąga się na dziesięć lat, w ciągu których obserwujemy przemianę protagonisty z biednego przybłędy, chwytającego się każdej okazji, jaka wpadnie mu w ręce (jak chociażby wyprawa z krasnoludami na Głębokie Ścieżki), w poważanego szlachcica, a następnie wielkiego bohatera, noszącego dumny tytuł Czempiona Kirkwall. W tym czasie miasto nawiedzają dwa duże kryzysy – oba zażegnane przez Hawke’a. Pierwszym jest atak Qunari pod wodzą Arishoka, któremu udaje się nawet zdekapitować przywódcę miasta (wicehrabiego Marlowa Dumara) i przejąć ośrodek władzy. Drugie zagrożenie udaje się zażegnać tylko połowicznie. Mowa tu o wyłamaniu się lokalnego Kręgu Maginów spod kontroli opresyjnego Zakonu Templariuszy i wybuchu walk obu frakcji w roku 9:40 Smoka, będących wynikiem napięcia narastającego między tymi ugrupowaniami przez ostatnie lata. Bohater szybko pacyfikuje walczące strony, jednak to nie wystarcza – przykład Kirkwall zachęca Kręgi w całym Thedas do zbuntowania się, co prowadzi do wybuchu ogólnoświatowej wojny. Gra kończy się, kiedy do miasta przybywają Poszukiwacze Prawdy (z Kasandrą Pentaghast na czele), chcąc odnaleźć Hawke’a i skłonić go do pomocy w zażegnaniu kryzysu. Jednak bohatera już od jakiegoś czasu nie ma w Kirkwall...
Wkrótce potem rozpoczyna się akcja Dragon Age: Inkwizycja. Magowie i templariusze biją się w najlepsze, pogrążając w chaosie większość Thedas, Orlais zostaje dodatkowo sparaliżowane przez wybuch wojny domowej o tron cesarstwa, martwi powstają z grobów, czerwone lyrium zmienia ludzi w bezmyślne maszyny do zabijania, a na domiar złego nieznani sprawcy doprowadzają do powstania Wyłomu i sprowadzenia na ziemię masy demonów z Pustki. Jak widać, problemy są poważne, więc do ich rozwiązania potrzeba równie poważnych metod – w tym przypadku lekarstwem na wszystkie bolączki świata ma stać się Inkwizycja.