Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Recenzja gry 14 września 2010, 10:05

autor: Przemysław Zamęcki

Dragon Age: Origins - Witch Hunt - recenzja gry

Witch Hunt jest ostatnim dodatkiem DLC przed premierą drugiej odsłony cyklu i pomostem spajającym „jedynkę” z Dragon Age II. Przynajmniej takie wrażenie można odnieść, zanim pojawią się napisy końcowe.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

Urodziwa czarownica Morrigan to na pewno jedna z ciekawszych postaci wykreowanych na potrzeby gry Dragon Age. Jest tajemnicza, a także kontrowersyjna, bowiem wybory, dzięki którym zyskujemy w jej oczach w trakcie zabawy z „podstawką”, najczęściej nie mają nic wspólnego ze szlachetnym i pełnym dobroci postępowaniem. Witch Hunt jest ostatnim dodatkiem DLC przed premierą drugiej odsłony cyklu i pomostem spajającym „jedynkę” z Dragon Age II. Przynajmniej takie wrażenie można odnieść, zanim pojawią się napisy końcowe.

Nim przejdziemy do opisu tego rozszerzenia – jedna, bardzo ważna, uwaga. Aby w pełni zrozumieć jego fabułę, niezbędne wydaje mi się: po pierwsze – ukończenie podstawowej wersji gry, po drugie zaś, jeżeli ktoś jeszcze tego nie uczynił – rozegranie wstępu postacią dalijskiego elfa. Dopiero po takim przygotowaniu rozpieramy się wygodnie w fotelu i zaczynamy zabawę z Witch Hunt.

Walka z Varterralem

Dodatek pozwala zarówno na import postaci z innego modułu, jak i na stworzenie zupełnie nowego bohatera na dwudziestym poziomie doświadczenia. Jeżeli zdecydujemy się na pierwszy wybór, a bohater będzie posiadać niższy poziom, wtedy program pozwoli nam go odpowiednio rozwinąć.

Postać Morrigan, która niejako firmuje Witch Hunt, reklamowana jest w tej roli trochę na wyrost. Owszem – tytułowe polowanie na czarownice w gruncie rzeczy sprowadza się do pogoni za tą bohaterką, ale ona sama pojawia się jedynie w momencie kulminacyjnym i tylko po to, by odpowiedzieć na kilka zadanych pytań. I to odpowiedzieć na swój sposób, co sprawia, że pojawiają się kolejne zagadki i tajemnice, które rozwikłamy zapewne dopiero w Dragon Age II.

W Witch Hunt do narzuconej odgórnie drużyny, składającej się z głównego bohatera i psa mabari, dołącza również elfia wojowniczka Ariane oraz młody czarodziej z Kręgu Magów – Finn. Wspólnie wyruszają tropem Morrigan, która skradła starożytną księgę dalijczyków. Na tle pozostałych postaci dwie nowe nie wyróżniają się niczym specjalnym. Może jedynie tym, że w trakcie penetrowania tych kilku poziomów obie są dosyć rozmowne.

Największą bolączką dodatku jest jego niezbyt imponująca zawartość. Z wyjątkiem dwóch lokacji wszystkie pozostałe zdążyliśmy już przemaszerować dawno temu wszerz i wzdłuż. Z tego tylko jedna z nich robi jako takie wrażenie, bo trudno nazwać odkrywczym znajdujący się na mrocznych ścieżkach zrujnowany Thaig. Za to Cmentarzysko smoków prezentuje się nieźle, a dodatkowo stajemy w nim do walki z przypominającym modliszkę Varterralem, pełniącym tu rolę klasycznego bossa. Ponadto odwiedzamy chatkę Flemeth w Głuszy Korcari, jaskinię z lustrem znaną z wspomnianego wcześniej dalijskiego wstępu oraz Krąg Magów. Przejście całości zajmuje maksymalnie dwie godziny.

Rozterki Morrigan

Najważniejsze pytanie, czy warto zakupić Witch Hunt? Dodatek kosztuje 560 punktów Bioware (czyli około pięć euro) i pozbawiony jest zarówno polskich napisów, jak i dubbingu. Oficjalnie nie jest on nawet przeznaczony dla nas, Polaków, ale po opłaceniu go i pobraniu na dysk twardy wszystko działa jak należy, bez konieczności kombinacji z plikami. Co do samej zawartości, to zdecydowanie brakuje jej jakiegoś mocniejszego, zachęcającego do zakupu akcentu. Jedna ciekawa lokacja i jedna niespecjalnie długa walka z nowym przeciwnikiem to zdecydowanie za mało, aby wyrwać z kapci przeciętnego zjadacza erpegów.

Natomiast, jeśli nie możecie się już doczekać pełnoprawnego sequela, warto odżałować te parę groszy na rozszerzenie. Jak już wcześniej wspomniałem, wydarzenia związane z Morrigan będą zapewne łącznikiem scalającym w jakiś sposób fabuły Początku i Dragon Age II. A tak ważnego momentu, jaki ma miejsce pod koniec Witch Hunt, fanowi przegapić nie wypada.

Przemek „g40st” Zamęcki

PLUSY:

  • Cmentarzysko smoków;
  • końcówka.

MINUSY:

  • nie ma zbyt wielu nowinek;
  • za mało Morrigan;
  • brak polskiej wersji językowej.

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

Recenzja gry Metaphor: ReFantazio - piękna baśń na 100 godzin zachwyca systemem walki, choć razi moralizatorstwem
Recenzja gry Metaphor: ReFantazio - piękna baśń na 100 godzin zachwyca systemem walki, choć razi moralizatorstwem

Recenzja gry

Metaphor: ReFantazio to ogromne, naprawdę ogromne jRPG, w którym przepiękna oprawa audiowizualna idzie w parze z angażującym systemem walki i genialnymi projektami przeciwników - szkoda, że w warstwie fabularnej nie wszystko zagrało tak, jak powinno.

Recenzja gry Mario & Luigi: Brothership - czarująca przygoda i udane wskrzeszenie serii
Recenzja gry Mario & Luigi: Brothership - czarująca przygoda i udane wskrzeszenie serii

Recenzja gry

Po dziewięciu latach i bankructwie oryginalnych twórców, seria Mario & Luigi powraca z całkiem nową odsłoną. Brothership to godna kontynuacja serii, logicznie rozwijająca motywy poprzedniczek - lecz pokazuje także, że więcej to nie zawsze lepiej.

Recenzja gry Dragon Age: Straż Zasłony - w Veilguard są emocje, ale dziś to trochę za mało
Recenzja gry Dragon Age: Straż Zasłony - w Veilguard są emocje, ale dziś to trochę za mało

Recenzja gry

Dragon Age: The Veilguard robi wiele rzeczy, za które gracze pokochali gry BioWare – lecz zarazem przypomina, jak wiele w gatunku RPG da się wykonać znacznie lepiej.