Werbunek i utrzymanie | Armia w Total War Warhammer II Poradnik Total War: Warhammer II
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Właściwie od pierwszych chwil kampanii będziesz zmuszony prowadzić działania wojenne. W tym rozdziale znajdziesz informacje na temat werbunku i utrzymania wojsk.
Rekrutacja wojsk
Na czele każdej z twoich armii musi znajdować się lord. Dowódcą twojej pierwszej armii będzie zaś lider wybrany przy rozpoczynaniu kampanii. Każda armia może składać się z maksymalnie 20 jednostek razem z lordem. Nowych Lordów możesz rekrutować wybierając jedną z osad, a potem pod panelem budowy klikając "Zwerbuj lorda". Pojawi ci się lista dostępnych dowódców, wraz z ich ceną oraz kosztami utrzymania. Będziesz miał tu również podaną początkową cechę lorda, którym warto się przyjrzeć przed rekrutacją. Cechy lorda mogą mieć efekt osobisty (np. zwiększone obrażenia) czy dotyczyć całej armii lub niektórych rodzajów jednostek (np. zmniejszony koszt utrzymania). Wpływ cech może być zarówno pozytywny jak i negatywny.
Same jednostki możesz rekrutować na dwa sposoby - lokalnie oraz globalnie. Werbunek lokalny możesz przeprowadzać będąc na terenie własnej prowincji w której są wniesione odpowiednie budynki wojskowe (miasto w którym są wniesione nie ma znaczenia, byleby były w tej samej prowincji co twoja armia). Jeśli będziesz znajdował się na terenie należącym do innej frakcji, bądź w prowincji w której przebywasz nie będzie odpowiednich budynków - rekrutacja będzie niemożliwa. Rekrutując w ten sposób masz dostęp tylko do jednostek, których rekrutację umożliwiają wniesione w prowincji budynki.
Zaś werbunek globalny możesz przeprowadzać w dowolnym miejscu na mapie, jednakże twoja armia musi albo przebywać w mieście, albo musisz przejść w nią odpowiedni tryb armii: w obozie. Ten rodzaj rekrutacji daje ci dostęp do wszystkich jednostek, które masz już odblokowane w jakiejkolwiek prowincji. Minusem tego sposobu werbunku jest znacznie zwiększony czas i koszt rekrutacji.
Z tego względu obu sposobów rekrutacji używa się w innych sytuacjach. Z rekrutacji lokalnej najwięcej korzysta się na początku kampanii (braki w funduszach i tak nie pozwolą ci na korzystanie z globalnego werbunku), czy kiedy w późniejszym etapie kampanii tworzy się nowe armie na terenie rozwiniętych prowincji. Z rekrutacji globalnej dobrze korzystać kiedy twoja armia będą na wrogim terytorium potrzebuje uzupełnień, bądź kiedy w prowincji w której przebywasz brakuje budynków umożliwiających rekrutację potrzebnych ci jednostek.
By rozpocząć rekrutację jednostek musisz wybrać jedną z swoich armii i u dołu ekranu kliknąć w "Werbunek". Otworzy ci się okno z listą dostępnych jednostek zarówno w trybie lokalnej jak i globalnej rekrutacji.
Utrzymanie jednostek
Oczywiście duża i złożona z silnych jednostek armia da ci znaczną przewagę w bitwach, jednakże wiąże się to też z dużymi kosztami. Każda jednostka posiada koszt utrzymania, czyli po jej zwerbowaniu z twojego skarbca co turę. Silniejsze jednostki (czy też bardziej specjalistyczne), wiążą się z większymi kosztami utrzymania. Dodatkowo musisz mieć na uwadze, że armia złożona z ledwie kilku jednostek elitarnych czy potworów może w bitwie zostać zalana przez wroga mającego przewagę liczebną. Dlatego zawsze staraj się dążyć do utworzenia armii złożonej z 20 jednostek, nawet jeśli będą to głównie jednostki podstawowe ze wsparciem tych potężniejszych. Utrzymanie pełnej armii złożonej wyłącznie z elitarnych jednostek będzie najczęściej zbyt kosztowne.
Koszt utrzymania każdej jednostki możesz sprawdzić najeżdżając myszką na jej kartę - w oknie, które pojawi się po lewej stronie, nad statystykami jednostki będzie podany koszt jej utrzymania. Zaś po wybraniu armii nad jej stanem liczebnym znajdziesz informacje o koszcie utrzymania wszystkich jednostek znajdujących się w niej. Koszt utrzymania wszystkich armii możesz sprawdzić po najechaniu myszką na wskaźnik przychodu u góry ekranu.
Dodatkowo, z każdą utworzoną armią zwiększa się koszt utrzymania wojsk. Wpływ ilości armii na koszt utrzymania możesz sprawdzić u góry ekranu przy liście efektów nałożonych na twoją frakcję.
Musisz też mieć na uwadze, że koszty utrzymania armii są związane z wybranym poziomem trudności.
Kiedy tworzyć dodatkowe armie
Dodatkowe siły najlepiej oczywiście utworzyć wtedy, kiedy wyruszasz na wojnę. Gdy sytuacja tego wymaga możesz również stworzyć dodatkową armię złożoną z najtańszych jednostek w celu utrzymania odpowiedniego zadowolenia w prowincji. W takim przypadku gdy sytuacja się uspokoi (ponieważ np. wniesiesz odpowiedni budynek podwyższający ład publiczny) to możesz taką armię rozwiązać, bądź dosłać na front.
Najlepiej także, kiedy twoja pierwsza armia będzie miała już 20 jednostek, zwerbować od razu drugą - jedna pełna armia może nie wystarczyć np. do zdobycia obwarowanych miast.
Warto przy tym mieć na uwadze, by twój dochód utrzymywał odpowiedni poziom (najlepiej 1500-2000 na turę). W innym przypadku będzie brakowało ci funduszy na rozwój prowincji, przez co twoi wrogowie szybko zaczną wystawiać silniejsze od ciebie armie.