Najważniejsze nowości | The Sims 2 poradnik The Sims 2 - Pełna Kolekcja
Ostatnia aktualizacja: 25 lipca 2019
Najważniejsze nowości
Reputacja
Jedną z głównych nowości zawartych w "Osiedlowym życiu" w kwestii wchodzenia w interakcje z innymi Simami jest oddzielny dla każdego Sima współczynnik reputacji. Dostęp do tego paska możliwy jest z okna osobowości danego podopiecznego. W większości sytuacji jest tak, że tuż po wprowadzeniu się do nowej dzielnicy współczynnik ten utrzymuje neutralny poziom (screen), co oznacza, że może ulec zarówno poprawie, jak i pogorszeniu.
Wbrew temu, co można byłoby sądzić, poprawianie swojej reputacji nie wymaga szczególnego wysiłku ze strony gracza. Z oczywistych względów najważniejsze jest, żeby nie ignorować sąsiadów i wchodzić z nimi w jak najczęstsze interakcje. Z czasem dowiesz się, że Twoja reputacja rośnie (screen), co da się zaobserwować na wspomnianym wyżej pasku. Postęp nigdy nie jest równomierny, a zmiany uzależnione są w głównej mierze od poprawy stosunków z pojedynczymi sąsiadami. Osiągniecie maksymalnej dodatniej wartości reputacji nie jest szczególnie trudne. Pamiętaj, żeby jak najczęściej rozmawiać z sąsiadami. Nie musisz poznawać wszystkich Simów zamieszkujących to samo blokowisko, co Ty. Na początek wystarczy, żeby były to 3-4 osoby. Ważniejsze jest, żeby z każdą z tych osób utrzymywać pozytywne kontakty.
O utratę punktów reputacji paradoksalnie znacznie trudniej (screen). Ma to zazwyczaj miejsce, gdy całkowicie ignorujesz swoich sąsiadów bądź też jesteś wobec nich nieuprzejmy. Sytuacje takie z oczywistych względów nie powinny mieć miejsca. W tym momencie nasuwa się pytanie - jaki wpływ na przebieg gry, poza zmianami współczynnika, ma reputacja? Otóż można tu liczyć na pewne zmiany w nastawieniu ze strony nowo poznawanych Simów. Osobom z wysoką reputacją łatwiej jest zawierać nowe znajomości, szczególnie w początkowej fazie, gdy nowo poznana osoba ma w założeniach "awansować" do statusu znajomego czy przyjaciela rodziny. W przypadku osób obdarzonych złą reputacją tego typu akcje przychodzą z większym trudem, choć nie jest to na tyle uciążliwe, żeby trzeba było nieustannie dbać o utrzymywanie wysokiego poziomu reputacji. Warto dodać, że chęć zdobycia lub utrzymania wysokiej reputacji często pojawia się w oknach dążeń i obaw Simów. Warto zwracać uwagę na takie okazje i blokować je dobrze poznaną z "podstawki" kłódką, tym bardziej, że zazwyczaj pozwalają one w znaczący sposób podbudować pasek aspiracji. Podsumowując, tematu nie warto ignorować, choć z drugiej strony nie trzeba też poświęcać całego wolnego czasu na utrzymywanie dobrych kontaktów z sąsiadami.
Kontakty pomiędzy Simami
Ze współczynnikiem reputacji powiązanych jest bezpośrednio także kilka innych nowości, obejmujących zależności pomiędzy Simami. Jedną z nich jest zjawisko wywarcia na innych Simach dobrego pierwszego wrażenia, co w dalszej perspektywie pozwoli na przyśpieszenie procesu "przekształcania" danego Sima w przyjaciela rodziny. Nie zastosowano tu żadnych rewolucyjnych rozwiązań. Jeżeli działasz w obrębie swojego bloku, nowo poznanego Sima warto zaprosić do środka. W początkowej fazie rozmowy warto zdecydować się na opcję pogawędki, choć niemal zawsze sprawdzają się też takie akcje, jak opowiedzenie kawału czy zaproszenie do tańca.
Sytuacja robi się bardziej złożona w przypadku pojawienia się pociągu lub niechęci do nowo poznanych Simów. Oba te mechanizmy są na szczęście bardzo łatwe do rozpoznania. Do obrazowania zjawisk używane są czerwone balony. Nieprzebity balon oznacza, że Simy czują do Ciebie naturalny pociąg. Znajomość taką warto więc utrzymywać, gdyż nie tylko znacznie łatwiej ją rozwijać, ale poznany Sim w dalszej perspektywie może kwalifikować się do zostania mężem/żoną czy wprowadzenia się do domostwa jako przyjaciel rodziny. Niechęć obrazowana jest z kolei za pośrednictwem charakterystycznych krzyżyków (screen). Nie oznacza to, że danego Sima musisz już na starcie odrzucić, ale musisz mieć na uwadze to, że uzyskanie statusu przyjaciela okaże się trudniejsze. Jeżeli na danym Simie z różnych powodów bardzo Ci zależy, warto rozważyć przedstawienie go innemu domownikowi, który z oczywistych względów nie musi być dotknięty podobnymi ograniczeniami.
Duży udział w tym, czy dany Sim przypadnie danej osobie do gustu czy nie, mają takie czynniki jak zbieżność osobowości czy aspiracji. Zależności te można w pewnym stopniu monitorować, a to dlatego, że każdy Sim cechuje się pewnymi kwestiami, które go "kręcą" oraz czynnikami, które odrzucają go od innych Simów. Kilka przykładowych ikonek widać na screenie. Do pierwszej grupy można zaliczyć między innymi dobrą kondycję, biżuterię czy określony rodzaj ubioru. Simów od innych osób może natomiast odrzucać ich kolor włosów, otyłość, a nawet wysoki poziom inteligencji. Pewnym ułatwieniem są także charakterystyczne błyskawice, które pojawiają się przy ikonach poznanych Simów. Ikona błyskawicy przy sylwetce danego Sima oznacza, że łatwiej będzie go poznać i utrzymać z nim dobre stosunki. Przeciwieństwem tego są ikony przekreślonych błyskawic. W tym wypadku nawet najlepsze starania mogą nie przynieść rezultatów.
Na koniec wspomnę jeszcze o ewentualnych negatywnych reakcjach Simów w stosunku do innych osób w wyniku podjętych przez nie czynności. Mowa oczywiście o Simach sterowanych przez sztuczną inteligencję, które mogą nieprzychylnie odnosić się do podejmowanych przez nas czynności. Dobrym przykładem mogą być próby flirtowania z innym Simem na oczach małżonka. Doprowadzenie do tego stanu sprawia, że Simy na pewien czas stają się sobie wrogie. Stan ten z czasem ulega poprawie, niemniej takich sytuacji należy unikać, starannie wybierając interakcje z innymi Simami.
Wpływanie na zachowania innych Simów
Możliwość wpływania na zachowania innych Simów jest bardzo ciekawą opcją "Osiedlowego życia". Zdecydowanie nie warto jej ignorować. Całość opiera się na dość popularnym mechanizmie, polegającym na spełnianiu zachcianek podległych Simów, obrazowanych w postaci znanych z podstawowej wersji "The Sims 2" ikonek. Spełnianie zachcianek pozwala naturalnie na podnoszenie paska aspiracji, a docelowo należy dbać o to, żeby osiągnął on najwyższy poziom, zmieniając swój kolor na biały. Kliknięcie na innym Simie owocuje tym, że odblokowane zostaje nowe drzewko akcji (screen).
Lista dostępnych czynności jest bardzo długa, ale tak na dobrą sprawę jedynie kilka z tych akcji zasługuje na uwagę. Zauważ, że każda z nich okupiona jest koniecznością wydania określonej liczby punktów. Bardzo przydatną akcją jest poproszenie innych Simów o wykonanie pewnych prac domowych, ze szczególnym uwzględnieniem dokonania napraw w uszkodzonych sprzętach (screen). Pozwala Ci to oszczędzić czas lub pieniądze, potrzebne na zorganizowanie pomocy ze strony profesjonalnego mechanika lub gospodarza danego blokowiska.
Z innych ciekawych czynności warto także wspomnieć o prośbach przygotowania i podania posiłku, posprzątania mieszkania czy wykonania pewnych prac w przydomowym ogródku. Pasek wpływu na inne Simy ma określoną długość (screen) i może być wydłużany tylko w jeden sposób - trzeba zawierać nowe znajomości, poszerzając swój krąg przyjaciół. Wszystko to działa według bardzo prostego i oczywistego schematu. Pozyskanie nowych przyjaciół zwiększa limit punktów, które można przeznaczać na wydawanie "dobrowolnych rozkazów".
Gesty
Gesty na pierwszy rzut oka mogą wydawać się jedną z mniej pożytecznych innowacji "Osiedlowego życia". W praktyce okazuje się jednak, że są one bardzo przydatne, szczególnie jeśli zależy Ci na szybkim nawiązywaniu znajomości. W grze dostępnych jest pięć rodzajów gestów, które wybiera się ze specjalnie przygotowanego do tego celu menu (screen).
Stosowanie gestów ma właściwie same zalety i żadnych wad. Wykonywanie tych akcji trwa zaledwie kilka sekund, a za każdym razem współczynnik stosunków z danym Simem powiększany jest o kilka punktów (średnio o dwa). Ponadto praktycznie nie zdarza się, że zastosowanie danego gestu spotka się z negatywną odpowiedzią z drugiej strony. Dochodzi tu zresztą do wielu paradoksalnych sytuacji. Może się bowiem okazać, że próba przyjacielskiego uścisku zakończy się niepowodzeniem, natomiast wybranie bardzo zbliżonego wizualnie gestu będzie pomyślne. Z gestów proponuję więc korzystać jak najczęściej, najlepiej na przemian ze standardowymi akcjami.
Nauka we własnym zakresie
Dosyć istotną innowacją "Osiedlowego życia" są nowe opcje kształcenia się we własnym zakresie. Mowa tu o pięciu zasadniczych tematach, dodawanych do znanych z podstawowej wersji "The Sims 2" list akcji. Skorzystanie z tych atrakcji możliwe jest jedynie w sytuacji, gdy dysponuje się biblioteczką (screen). Nowe tematy, o których mowa to: bezpieczeństwo przeciwpożarowe (zdecydowanie najważniejsza kategoria, szczególnie jeśli zależy Ci na utrzymywaniu Simów przy życiu w sytuacjach kryzysowych), zarządzanie gniewem, długowieczność, fizjologia oraz porady dla par.
Lokaj
Lokaj jest bez dwóch zdań najbardziej przydatnym Simem, z jakim do tej pory mogłeś mieć do czynienia. Od razu warto jednak zaznaczyć, że korzystanie z usług tej postaci zarezerwowane jest dla najbogatszych rodzin. Dzienny koszt utrzymania lokaja oscyluje bowiem w granicach 300 Simoleonów. Jak się jednak wkrótce przekonasz, postać ta jest niezastąpiona, a także pozwala Twoim Simom przeznaczać więcej czasu na własne rozrywki. Lokaja zamawia się przez telefon (screen). Co ciekawe, jeśli ma się już pokojówkę, to pojawia się propozycja jej zwolnienia. Z opcji tej zdecydowanie warto skorzystać, gdyż jednym z zajęć lokaja jest wykonywanie codziennych porządków w domu.
Jak już wspomniałem, lokaj jest postacią wielofunkcyjną. Główną zaletą wynikającą z jego zatrudnienia jest to, że praktycznie cały dzień spędza w Twoim domu. Lokaj zjawia się na Twojej posesji (niezależnie, czy jest to dom czy mieszkanie w bloku) około godziny siódmej nad ranem, a opuszcza ją po 20:00 (screen). Oznacza to, że przez ponad połowę dnia nie musisz się właściwie martwić o utrzymanie domu czy sprawowanie opieki nad najmłodszymi przedstawicielami simowego społeczeństwa.
Pozostając jeszcze przy wielofunkcyjności, do przykładowych obowiązków lokaja można zaliczyć między innymi sprzątanie mieszkania i naprawianie uszkodzonych sprzętów (np. zapchanej toalety). Co więcej, postać ta jest w stanie przygotowywać posiłki dla członków Twojej rodziny (screen). Musisz jednak uwzględnić to, że dania podawane są w konkretnych porach dnia, co może być niewielkim problemem, jeśli Twoje Simy mają inaczej ułożone godziny pracy. Jeśli jednak jest taka okazja, warto zaczekać, aż lokaj przygotuje dane danie, zamiast samemu się tym zajmować. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, gdy bardzo zależy Ci na rozwinięciu umiejętności gotowania swoich podopiecznych.
Naturalną funkcją lokaja jest przyjmowanie gości. Na szczęście nie musisz się tu zdawać na wyczucie tej osoby. Zawsze możesz kliknąć na lokaju i dokonać paru zmian (screen). Pozwoli Ci to na ustalenie, czy lokaj ma zawsze otwierać drzwi, witać gości i wpuszczać ich do środka, czy może nie powinien się tym w ogóle zajmować (albo odsyłać ich z kwitkiem). Z tej drugiej opcji warto korzystać szczególnie wtedy, gdy nie chce się, żeby inne Simy panoszyły się w naszym domu.