Podział na fazy i planowanie grupy bojowej | Steel Division 2 Steel Division 2 poradnik, najlepsze porady
Ostatnia aktualizacja: 13 sierpnia 2019
Steel Divison 2 to strategia czasu rzeczywistego, ale pozbawiona klasycznej rozbudowy bazy i produkcji armii, jak w wielu innych RTS-ach. W tej grze tworzysz swoją grupę bojową przed potyczką, następnie przyzywasz posiłki spoza mapy na teren bitwy.
Każda bitwa dzieli się na kilka faz:
- Faza 0, czyli rozstawienia wojsk. W tej fazie otrzymasz sporo punktów na przygotowanie swojej dywizji. Możesz wybrać dowolną ilość oddziałów, jeśli masz dostateczną liczbę punktów. Wybrane oddziały możesz ustawić w wyznaczone pole bitwy, ale zawsze będzie się zaczynać przy krawędzi mapy należącej do twojej frakcji. W tym etapie możesz wydać rozkazy, które zostaną odebrane i wykonane tuż po rozpoczęciu bitwy.
- Faza A, B, C - fazy bitwy. Każda faza trawa określoną ilość czasu (zazwyczaj jest to 10 minut). Po zakończeniu fazy A, przechodzisz do Fazy B, potem do C. Podczas planowaniu grupy bojowej zdecydujesz, które oddziały i w jakiej ilości będą dostępne w poszczególnych fazach. Zasada jest prosta, im późniejsza faza, tym więcej oddziałów jest dostępnych (ale masz mniej czasu na zdobycie punktów strategicznych).
Co minutę otrzymujesz pewną ilość punktów rekwizycji, które możesz wydać na wezwanie nowych jednostek z poza mapy lub samolotów. Ilość tych punktów jest uzależniona od wyboru "typu rozstawienia" (deployment type), których są 4 rodzaje:
- Balanced (100/140/170)
- Juggernaut (90/120/230)
- Vanguard (130/120/110)
- Maverick (120/160/80)
Liczby w nawiasie oznaczają przypływ punktów rekwizycji co minutę. Każda wartość odnosi się do następujących po sobie faz ABC. Czyli, w przypadku zbalansowanego rozstawienia, otrzymasz po 100 punktów co minutę w fazie A, 140 w fazie B oraz 170 punktów rekwizycji na minutę w fazie C. Dzięki temu, możesz dostosować swoją grupę bojową do kosztów i ilości oddziałów. Jeśli wolisz szybkie natarcie na wroga w pierwszej fazie, może warto wybrać doktrynę, która zapewnia najwięcej punktów w fazie A. Warto eksperymentować i sprawdzić, jaki styl rozgrywki najbardziej pasuje do osobistych preferencji oraz wybranej dywizji.
Planowanie grupy bojowej to dość przyjemne, ale i nie łatwe zadanie. Dywizje dzielą się na 3 typy:
- pancerna (nacisk na czołgi oraz mobilne działa przeciwpancerne).
- mechanizowana (liczne oddziały zmechanizowanej piechoty, spory wybór czołgów i dział przeciwpancernych).
- piechoty (bardzo dużo zróżnicowanych oddziałów piechoty, artylerii oraz lotnictwa).
Pamiętaj o rankingu dywizji!
Podczas wyboru dywizji, zwróć uwagę na ranking w głównym menu: mocniejsze dywizje mają ocenę A, a słabsze B i C. Nie znaczy to, że nie możesz wygrać lub prowadzić wyrównanej bitwy przy pomocy pozostałych dywizji, ale zgrupowania z oceną A mają zazwyczaj lekką przewagę w sprzęcie oraz wachlarzu dostępnych jednostek niż pozostałe dywizje.
W każdej dywizji masz do wyboru kilka kategorii wojsk, a każda dywizja posiada trochę inne oddziały w tych kategoriach. Głównym filarem twojego batalionu będzie piechota i czołgi. Są to najważniejsze jednostki, ponieważ biorą na siebie główny ciężar walk oraz właśnie te oddziały przejmują teren i przesuwają front. Niezbędny jest zwiad, który pozwoli tobie szybciej nawiązać walkę z przeciwnikiem i nie pozwolisz się zaskoczyć. Artyleria jest bardzo pomocna w niszczeniu umocnionych punktów obrony oraz rozbijaniu grup piechoty wroga. Działa przeciwpancerne są niezbędne podczas obrony i walki z pojazdami wroga. Lotnictwo pomogą neutralizować różne zagrożenia, od niszczenia samolotów przeciwnika po bombardowanie wiosek i lasów, aż po niszczenie rakietami wrogich czołgów.
Każda kategoria ma ograniczona ilość miejsc (slot) na oddziały w każdej kategorii, które jest uzależniona od typu dywizji. Każde miejsce jest warte określoną ilość punktów aktywacyjnych (activation points). Im więcej np. piechoty, tym więcej takich punktów musisz wydać. Niektóre dywizje mają wiele, tanich miejsc na oddziały np. dywizje pancerne mają nawet po 4-5 miejsc za jeden punkt. Warto nie inwestować zbyt dużo oddziałów poza specjalizacją dywizji. Lepiej jest skupić się na obszarach, które nie mają wysokich kosztów - zazwyczaj właśnie tam są najsilniejsze jednostki danej dywizji.
Podział na fazy ma wpływ na ilość wybranych oddziałów. Im wcześniejsza faza i bardziej doświadczone jednostki, tym mniej oddziałów możesz powołać na pole bitwy. Analogicznie, im późniejsza faza i mniej doświadczone jednostki, tym więcej oddziałów możesz wystawić. Warto podjąć zróżnicowane decyzje i nie stawiać wszystkich wyborów na jedną fazę, np. poprzez powołanie kilku doświadczonych Panter w fazie A. Pewnie będziesz dominował w fazie A, jeśli wróg nie zaleje cię tanią piechotą przeciwpancerną lub wyśle kilka samolotów, a z pewnością wykona zmasowany kontratak dużej grupy T-34/85. Balans, jest tutaj słowem-kluczem. Warto mieć niektóre oddziały w dużej ilości, ale kilka bardzo mocnych i doświadczonych jednostek może przeważyć na polu bitwy.