Artyleria (Artillery) | Steel Division 2 Steel Division 2 poradnik, najlepsze porady
Ostatnia aktualizacja: 20 sierpnia 2019
W Steel Division 2 masz kilka opcji na bombardowanie pozycji nieprzyjaciela. Możesz wezwać ostrzał z poza mapy, za pomocą obserwatorów artyleryjskich albo sprawdzić oddziały na mapę, którym będziesz wyznaczał cele. Takie oddziały maja bardzo duży zasięg, powodują duży spadek morale na sporym obszarze. Mogą z łatwością zatrzymać atak dużej grupy piechoty, a nawet zatrzymać i zniszczyć czołgi. Unikalną zaletą takich jednostek jest stawianie zasłony dymnej, który jest niezwykle przydatna w różnych sytuacjach, np. podczas ofensywy lub odwrotu.
Zwróć uwagę na kaliber działa oraz amunicję, w jaką jest wyposażony dany oddział. Im większy, tym bardziej dewastujący efekt oraz pole rażenia. Na przykład moździerze mają pociski od 80 do 120 mm, działa artyleryjskie od 75 do 150 mm, a wyrzutnie rakiet nawet do 300mm! Najmocniejsze jednostki artyleryjskie posiadają naprawdę niszczycielską siłę ognia która potrafi pokonać lub rozbić duże zgrupowania wroga.
- Obserwator Artyleryjski (Artillery Observer)
- Haubice, mobilna artyleria (Howitzer, SP Artillery)
- Moździerz, mobilny moździerz (Mortar Team, SP Mortar)
- Wyrzutnie rakiet (MLRS)
Obserwator Artyleryjski (Artillery Observer)
Tutaj są dwie podkategorie. Część jednostek to zwykłe oddziały piechoty wyposażone w radio. Takich oddziałów użyjesz do namierzania celów dla pozostałych oddziałów artyleryjskich. Ostrzał na wyznaczone cele, będzie bardziej zabójczy przez szybsze rozpoczęcie bombardowania oraz celniejszy ostrzał.
Drugi typ oddziałów to obserwatorzy artylerii z poza mapy. Są to oddziały piechoty, samochody, ciężarówki lub pojazdy opancerzone (czasem uzbrojone). Mogą wezwać ostrzał specjalnych oddziałów artylerii z poza mapy. Nie muszą mieć kontaktu wzrokowego z celem, ale ilość wezwań do ostrzału jest ograniczona i musisz czekać na ostrzał wskazanego miejsca. Możesz wybrać też kilka rodzajów bombardowań, czy ma być to nagły ostrzał, chcesz postawić zaporę ogniową na danym terenie lub ostrzelać konkretne miejsce. Jest to jedyny typ oddziałów, który może wezwać na pomoc ostrzał np. z potężnych dział kolejowych 380mm! Z tego względu są to jednostki sytuacyjne, ponieważ czasem nie będziesz miał możliwości ich wykorzystać.
Haubice, mobilna artyleria (Howitzer, SP Artillery)
Działa artyleryjskie to podstawowy typ jednostek w tej kategorii. Nie muszą widzieć wroga, ponieważ mogą atakować każdy punkt na mapie w ich zasięgu. Są to oddziały holowane przez ciężarówki, które możesz ustawić w wyznaczonym miejscu na mapie. Mobilna artyleria ma te same wady i zalety co haubice, ale jest bardzo mobilna i zazwyczaj posiada pancerz. Im bardziej doświadczone odziały, tym szybciej atakują i posiadają celniejszy ostrzał. Ich amunicja HE jest przeznaczona do walki z "miękkimi" oddziałami, wobec których jest niezwykle silna i zadaje duże obrażenia.
Oprócz niszczycielskiej siły, szybką tłumią morale wrogich jednostek, zwłaszcza piechoty i lekko opancerzonych oddziałów wroga. Dobrym rozwiązaniem jest umiejscowienie obok ciężarówki z zaopatrzeniem, który będzie uzupełniać ich zapasy amunicji. Haubice rzadko będą zmieniać miejsce, a takie ciężarówki mogą holować takie oddziały. Warto dodać, że niektóre działa posiadają mały zapas amunicji AP, ale do ataku na wrogie jednostki opancerzone muszą "widzieć" cel. Poza tym, większość oddziałów artylerii może postawić zasłonę dymne, co przydaje się podczas ataku, obrony lub wymuszonego odwrotu.
Jeśli wyznaczasz cel ataku, ale wróg zniknie z pola widzenia, to artyleria i tak odda salwę w ostatnie znane miejsce pobytu przeciwnika. Możesz też sam wyznaczyć cel i nakazać ostrzelać wskazaną pozycję. Musisz uważać, ponieważ tor lotu pocisku jest zazwyczaj dobrze widoczny i można w łatwy sposób namierzyć pozycję twoich oddziałów artyleryjskich. Wykorzystaj to i oddaj salwę w podejrzane miejsce. W ten sam sposób możesz pozbyć i się jednostek przeciwlotniczych wroga, dział przeciwpancernych itp.
Moździerz, mobilny moździerz (Mortar Team, SP Mortar)
To lżejszy wariant dział artyleryjskich. Są to jednostki tańsze od zwykłych haubic, szybciej oddają salwy i nadal posiadają sporą siłę ognia. Ich największa wadę jest mały zasięg, który czyni z ich mało efektownym oddziałem w późniejszych etapach rozgrywki, zwłaszcza na dużych mapkach. Z drugiej strony, jest to świetne wsparcie dla twojej armii w fazie A. Ich cena i mobilność (drużyna moździerzy jest dostarczana zazwyczaj szybkimi jednostkami n pole bitwy) jest bardzo przydatna w pierwszych minutach gry. W tani sposób możesz przygwoździć oddziały wroga i przejąć inicjatywę już na początku gry.
Wyrzutnie rakiet (MLRS)
To specjalne oddziały artylerii, wyposażone w potężne pociski. Jednostki w tej kategorii, mają różny kaliber i wielkość, ale wszystkie mają potężny wpływ na przeciwnika. Nawet jeden pocisk tłumi wiele oddziałów na dużym obszarze, więc jest to bardzo przydatna umiejętność. Ich ostrzał można rozpoznać po pociskach, które pozostawiają po sobie gęstą smugę dymu. Możesz też określić parabolę lotu takich rakiet i czasem uda się ewakuować mobilne jednostki z spodziewanego obszaru bombardowania. Z drugiej strony, łatwo namierzyć pozycję takich jednostek.
Największą wadą wyrzutnie rakiet jest wysoka cena oraz szybkie zużycie amunicji. Zazwyczaj już po jednym ostrzale taka jednostka nie ma amunicji i musi skorzystać z wsparcia wozu zaopatrzeniowego. Największą zaletą jest siła ognia takich jednostek, gdzie na przykład celny ostrzał z katiuszy może rozgromić nawet całe drużyny piechoty, zabudowania czy zniszczyć lekkie i średnie czołgi. Jest to bardzo mocny oddział, ale ze względu na cenię przeznaczenie, nadaje się sytuacyjnych akcji w fazie B i C, np. do ataku na silnie ufortyfikowany las lub miasto.