Hackowanie (Matrix) | Porady i wskazówki | Shadowrun Hong Kong poradnik Shadowrun: Hong Kong
Ostatnia aktualizacja: 17 września 2019
Hackowanie (Matrix)
W każdej z serii Shadowrun występuje element hackowania. Polega on na tym, że za pomocą terminali możesz włamać się do sieci (Matrix), gdzie dany bohater wykonuje samodzielnie niezależne tury. Włamywanie się do systemu jest często jedną z dróg podejścia do rozwiązania zadań, możesz stamtąd odblokować różne przejścia, ominąć zabezpieczenia, a co ważne - zebrać wartościowe dane, które następnie mogą zostać sprzedane na giełdzie. Bohater (lub towarzysz) po włamaniu do systemu posiada inne atrybuty oraz umiejętności (programy komputerowe) i musi dotrzeć niezauważenie do wskazanych punktów. W niektórych pomieszczeniach stoją aktywni strażnicy (którzy zawsze cię zauważą i zaatakują) i będziesz musiał ich pokonać. W późniejszych etapach gry przeciwnikami będą mogli być również wrodzy hackerzy.
W grze taka osoba włamująca się do Matrixa nazywana jest Deckerem, i od tego atrybutu wszystko zależy (przede wszytkim to, czy będziesz mógł włamać się przez dany terminal). Dodatkowo umiejętność ta pozwala na zakup lepszego sprzętu (Cyberdeck).
Gdy jesteś w Matrixie możesz opuścić go w dowolnej chwili (jeśli nie jest aktywny alarm) naciskając przycisk zielonej strzałki na HUDzie. Podstawa to dotarcie do miejsc z danymi tak, by nie zostać zauważonym przez programy patrolujące. Jeśli taki potworek cię wychwyci, musisz go szybko zabić (te na szczęście nie odpowiadają ogniem). Jeśli go zgładzisz, nim zauważy cię następny, możesz szybko przedostać się do ukrycia za filarem lub poza obszar widzenia wroga.
Każde zauważenie przez przeciwnika wpływa na wzrost współczynnika "system tracking" widoczny w dolnym lewym rogu ekranu. Jeśli pasek się zapełni przybędą "oddziały specjalne" i nie możesz już opuścić Matrixa - zginiesz albo ty, albo oni. W niektórych zadaniach, w których może zostać aktywowany alarm, gdy zostanie on włączony w Matrixie, aktywuje się także w rzeczywistości.
Gdy dotrzesz do danych w systemie zobaczysz, że każde z nich zabezpieczone jest bramą o różnym poziomie trudności zabezpieczeń - czym lepszy Decker, tym łatwiej powinien sobie z nimi poradzić. Ostatecznie jednak zależy to od gracza. Cała mini-gra polega najpierw: na powtórzeniu sekwencji wyświetlanych cyfr, które przy pomyślnym powtórzeniu powoduje zwiększenie się ilości dostępnego czasu na kolejny etap zadania. Gdy jesteś gotowy wciśnij "next" - w następnym etapie w górnej części ekranu wyświetlane są znaki.
Musisz odnaleźć w zestawieniu poniżej wzór, który zawiera znaki takie, jak pokazują się w polu oraz na tych samych miejscach. Gdy znajdziesz dobry wzór - wygrywasz, jeśli zły - przegrywasz. Wszystko uzależnione jest właśnie od czasu, który zwiększysz zakupując lepszy Cyberdeck.
Przez bariery można dostać się także w inny sposób (tzw. "force") - nie musisz wtedy rozwiązywać mini-gry, jednak wzrośnie wskaźnik "tracking" i to o znaczną ilość (zawsze jest podana, często koło 50). W kilku przypadkach będziesz miał również trzeci przycisk umożliwiający wpisanie hasła, by ominąć zabezpieczenie.
W razie porażki działań w Matrixie tracisz część życia oraz postać przez chwilę może być otumaniona. Przy ponownej próbie dostania się do Matrixa (tą samą czy inną postacią) alarm dalej będzie aktywny, a wszystkie niezniszczone programy, dalej na swoich miejscach.