Podstawy | Handel i Produkcja Patrician III Rise of the Hanse poradnik Patrician III: Rise of the Hanse
Ostatnia aktualizacja: 28 sierpnia 2019
Handel i Produkcja - Podstawy
Miasta i zapotrzebowanie na dobra
20 dostępnych w "Patrician 3" dóbr dzielimy na :
Pożywienie
Podstawowym pożywieniem biednych jest (od lewej) : zboże, piwo i ryby zaś mięso jest dla ludzi zamożnych i bogatych. |
Pożywienie gra tutaj specjalną rolę : jeśli nie ma go w mieście dłuższy czas, miasto głoduje - zapotrzebowanie na jedzenie rośnie gwałtownie a mieszkańcy umierają lub uciekają na wieś.
Dobra konsumpcyjne
Czyli wełna, skóra i drewno dla biedaków, płótna, tran i ceramika dla obywateli lepiej sytuowanych. Jest także zapotrzebowanie (ale raczej mniejsze) na konopie, sól i narzędzia. (W górnym rzędzie od lewej: wełna, płótno, ceramika i sól, poniżej - skóra, tran, konopie i narzędzia.) |
Dobra luksusowe
Wino, przyprawy, tran, skórki (od lewej patrząc) - głównie dla zamożnych i bogatych. Konsumpcja tych towarów zależy od wielkości grupy - jeśli w mieście jest tylko kilku bogaczy zapotrzebowanie na nie będzie stosunkowo niewielkie. |
(Ustawienie w opcjach poziomu trudności pod "potrzebami obywateli" determinuje jak wiele różnych dóbr ludzie potrzebują aby czuć się komfortowo.)
Dobra surowe lub Materiały nieobrobione (w wolnym tłumaczeniu)
Potrzebne są do stawiania budynków i produkcji. Chodzi tutaj o (od lewej) cegły, drewno, smołę i rudę żelaza. Smoła jest potrzebna do budowy i naprawiania okrętów. |
W zależności od miasta nasz "biznes" w nim (nasze "zakłady produkcyjne", manufaktury) może również potrzebować konopi, soli, rudy żelaza, narzędzi oraz wełny.
Produkcja i ceny
Każde miasto może produkować tylko niektóre dobra, inne trzeba importować. Ceny wszystkich dóbr dyktowane są podażą i popytem. Popyt to zapotrzebowanie ludzi na określone dobra oraz zapotrzebowanie manufaktur obecnych w mieście na materiały surowe. (Zapotrzebowanie manufaktur prowadzonych przez kupców (czyli nie należących do miasta) nie jest przedstawione na miejskiej Giełdzie.) Zapotrzebowanie na materiały budowlane (cegły, drewno, konopie, smołę i narzędzia) zależy od wielkości miasta oraz od "stopnia zapracowania" jego stoczni (tego jak wiele statków budują). Podaż to dobra zmagazynowane w mieście (ich zapas w osadzie). Im coś jest rzadsze tym będzie droższe. Wskazówką, że w mieście panuje równowaga podaży i popytu na dany towar jest to, że ceny kupna i sprzedaży tego towaru są prawie takie same.
Informacja
To, jakie dobra miasto produkuje i jakich w związku z ich produkcją samo może potrzebować, możesz sprawdzić klikając lewym przyciskiem myszy na kropce miasta (w widoku mapy morskiej) lub na pomniku (monumencie) gdzieś pośrodku osady (w widoku miasta). |
Giełda z kolei wyświetla ilość dóbr w magazynie (zmagazynowanych) oraz tygodniową konsumpcję towarów w mieście - da ci to pojęcie jaką ilość towarów możesz tu kupić lub sprzedać. |
Kliknięcie na ikonie "Statystyka" na górnej listwie (w widoku miasta) pozwala zobaczyć wykresy obrazujące wiele aspektów gry (np. Twoje własne postępy, postępy konkurencji, rozwój miasta, etc.) :
|
- "O mieście" to zbiór informacji o mieszkańcach, w jakim stopniu ich potrzeby są spełniane oraz o jakości życia we wszystkich miastach. Możesz tutaj również obejrzeć statystyki produkcji i konsumpcji dóbr.
- "Porównanie budynków" pozwala Ci porównać poszczególne obszary w rozwoju pojedynczych miast.
Handlowanie
Wybierz swój okręt lub konwój, następnie kliknij na jednym z dźwigów portowych (w widoku miasta) aby otworzyć okno handlu (ale nie na dźwigu doku naprawczego !). (Jeśli wcześniej nie wybrałeś okrętu po kliknięciu na dźwigu pokaże się okno bez opcji poniżej.) W oknie wyboru (po prawej stronie) wybierasz czy chcesz handlować z miastem czy przeładować towary do/ze swojego magazynu(ów). |
W oknie handlu z kolei widzisz u samej góry ikony obiektów, pomiędzy którymi ma się odbyć transakcja (magazyn, okręt lub miasto), pojemność okrętu zajętą przez aktualny ładunek/całkowitą (w baryłkach) oraz całkowitą ilość dóbr w mieście. Poniżej masz listę wszystkich dóbr, ich ilość i ceny kupna/sprzedaży jednego ładunku (lub baryłki) towaru. Jeden ładunek równa się 10 baryłkom (beczkom). Z kolei po prawej stronie masz ilości towarów, które masz aktualnie w ładowni okrętu (lub w Kantorze) oraz średnie ceny po jakich dany towar nabyłeś. Na samym dole - przyciski oznaczające wielkości dóbr jakimi chcesz operować (1,5,50, Max.). Zmiana wielkości zmienia również średnią cenę dobra. Handlujesz (kupujesz/sprzedajesz) klikając przyciski cen (kupna/sprzedaży) przy poszczególnych towarach. |
PORADY:
- Generalnie - kupuj tanio, sprzedawaj drożej !
- Średnia cena po prawej stronie pozwala się zorientować czy robimy dobry interes (sprzedajemy po cenie wyższej niż cena kupna, kupujemy po niższej).
- Im mniej danego towaru miasto ma na składzie tym jego cena jest wyższa dla Ciebie (jeśli kupujesz) ale również tym więcej miasto za niego zapłaci (jeśli sprzedajesz).
- Kiedy sprzedajesz dobra ich ceny maleją, gdy kupujesz - rosną.
- Spójrz na mapę morską a zobaczysz (obok nazw miast) ikony oznaczające, których towarów w danym mieście najbardziej brakuje - dostarczając je tam sporo zarobisz.
- Aby sprawdzić co w danym mieście jest produkowane kliknij lewym przyciskiem myszy na jego nazwie (w widoku mapy morskiej) albo na pomniku (w widoku miasta).
- Różnica w cenie kupna i sprzedaży może dużo Ci powiedzieć - mała różnica (poniżej 10 %) oznacza, że ten towar jest w mieście łatwo dostępny (jest go dużo) a tym samym możesz go w miarę tanio kupić.
- Jeśli zaś różnica jest duża lepiej nie kupuj ponieważ później będziesz miał kłopoty ze zbyciem tego towaru po jeszcze wyższej cenie.
- Sprawdzaj jakie dobra znajdują się w Giełdzie miasta, jak duże są ich zapasy. Jeśli wystarczy ich na kilka tygodni (tygodniowe zapotrzebowanie miasta na towar również możesz sprawdzić na Giełdzie) możesz je tutaj kupić po niskich cenach.
- Jeśli zaś starczy ich na zaledwie kilka dni nie kupuj bo ceny będą wysokie (wręcz przeciwnie - spróbuj taki towar znaleźć gdzie indziej po przystępnej cenie i sprowadź go do tego miasta a zarobisz).
- Średnia cena Twoich dóbr (które masz na statku), ta za którą sam je nabyłeś, może służyć Ci jako szybki punkt odniesienia - sprzedawaj te dobra powyżej tej ceny (jeśli zobaczysz, że miasto właśnie wyższą cenę kupna za nie oferuje) a na pewno zarobisz.
- Z dóbr, którymi chyba najbardziej opłaca się handlować - na wschodzie znajdziesz skórki, na północy tran, wino jest u Niemców, piwko m.in. w Szczecinie i Gdańsku, przyprawy uzyskasz wysyłając ekspedycje na Morze Śródziemne.
- Kupuj w mieście to co ono wydajnie produkuje (bo wtedy ceny będą niskie) a sprzedawaj w nim to czego nie wytwarza się na miejscu.
- Patrz co miasto produkuje i kombinuj. Jeśli np. wytwarza narzędzia to znaczy, że są tam kuźnie a te potrzebują rudy żelaza i drewna, jeśli miasto oferuje np. ryby to znaczy, że na miejscu jest kilka domków rybaka a te wymagają soli i konopi. Sprowadzaj więc do tych miast dobra wymagane przez pracujące w nich "zakłady" a zarobisz. Przejrzyj rozdział "Budynki" tego poradnika aby zorientować się jakich towarów potrzebują konkretne manufaktury.
- Aby zorientować się gdzie jakich dóbr potrzeba nie poprzestawaj tylko na obserwacji ikon na mapie morskiej ale od czasu do czasu zajrzyj też do Ratusza - znajdziesz tam zlecenia na dostarczanie towarów do różnych miast (na dodatek z zagwarantowanymi cenami). Spróbuj nabyć te towary po cenie niższej niż w kontrakcie i zawieź na miejsce.
Okręty i transport
Załogom swoich okrętów będziesz musiał płacić wynagrodzenie, okręt z każdą przebytą milą morską będą się zużywać i w końcu wymagać napraw, które też kosztują. Planuj więc podróże z uwagą bo puste (tzn. bez ładunku) i dalekie wycieczki kosztują ! Przemyśl również dobrze inwestycje w większe okręty bo ich utrzymanie również sporo kosztuje.