Menu okrętu | Okręty w Patrician III Rise of the Hanse poradnik Patrician III: Rise of the Hanse
Ostatnia aktualizacja: 28 sierpnia 2019
Menu okrętu
Kiedy wybierzesz jeden ze swoich okrętów na listwie po prawej stronie ekranu pojawiają się ikony. |
Pierwsza z lewej (beczka) to Ładunek jaki znajduje się w tym momencie w ładowni tego okrętu.
W lewym górnym rogu pod nazwą okrętu (na przykładzie "Danske Fraht") znajduje się nazwa portu przeznaczenia lub portu, w którym okręt aktualnie cumuje ("Lubeka"). Poniżej (pod symbolem węzła na linie) mamy prędkość statku, czerwone serduszko z liczbą to kondycja okrętu (na przykładzie w pełni sprawny). |
Pod ludzikiem mamy liczbę oznaczającą ilość członków załogi (gwiazdka oznacza, że na pokładzie jest również kapitan). Pod symbolem działa mamy oznaczenie siły ognia. W naszym przypadku równa się ona 11 (każda czerwona kula to 5 a czarna to 1, razem właśnie 11). Duża beczka z liczbami po jej prawej stronie to stopień wypełnienia ładowni jednostki - górna liczba to całkowita pojemność ładowni okrętu, dolna liczba 61 i całe żółte pole to miejsce jakie zajmuje uzbrojenie statku zaś środkowa liczba 15 i czerwone pole to miejsce zajmowane przez dobra. Pamiętamy, że 10 beczek towaru równa się jednemu pakunkowi.
Druga ikona od lewej (Łysol) to Załoga. Klikając ją otrzymujemy dane na temat załogi i kapitana jednostki.
Mamy tutaj liczbę marynarzy na pokładzie (20), ich tygodniowe wynagrodzenie a pośrodku liczbę kordelasów jakie mają do dyspozycji. Pod nazwiskiem kapitana mamy jego "współczynniki" - od lewej : żyłka handlowa (3 poziom), umiejętność żeglowania oraz umiejętność walki (poziom drugi). Pamiętamy, że każda z jego umiejętności może osiągnąć maksymalną wartość 5. Widzimy jeszcze opcję zwolnienia kapitana (nieaktywna jeśli jesteśmy na pełnym morzu) oraz uczynienia z niego pirata (działa po wypłynięciu w morze i kiedy okręt jest ukryty przed wzrokiem postronnych obserwatorów). |
Wyraz twarzy "łysola" obok liczby załogi informuje nas o morale tejże - uśmiechnięty "łysol" to załoga z dobrym morale, czerwona i wykrzywiona ze złości twarz oznacza marynarzy bliskich wszczęcia buntu na okręcie.
Trzecia ikona od lewej to Pokład z graficznym przedstawieniem rozmieszczenia uzbrojenia okrętu (więcej w rozdziale "Bitwy").
Następne dwie ikonki to Formuj konwój oraz Rozwiąż konwój (patrz niżej).
Ikona skrajnie po prawej to Automatyczny handel, o którym więcej w rozdziale "Handel i Produkcja".
Transfer załogi i broni pomiędzy dwoma okrętami
Pomiędzy dwoma Twoimi okrętami zacumowanymi w tym samym porcie możesz wymienić (tylko w widoku miasta) załogę, Kapitanów i kordelasy - wybierz jeden z nich a następnie kliknij prawym przyciskiem myszki na drugim. Pojawi się okno transferu załogi - możesz dokonać wymiany. |
Zablokowane okręty
W niektórych sytuacjach Twój okręt nie będzie mógł opuścić portu nawet jeśli dasz mu rozkaz wypłynięcia w morze. Kiedy jedna z Twoich jednostek znajdzie się w podobnej sytuacji (nie będzie mogła opuścić portu) na ekranie pojawi się okno informujące w czym tkwi problem. Oto sytuacje, w których okręt może być zablokowany : |
- nie ma wystarczającej ilości marynarzy na pokładzie
- okręt jest przeładowany
- statek jest w zbyt kiepskim stanie by wyruszyć w morze
- morale załogi jest zbyt niskie
- jednostka jest w tym momencie poddawana naprawom (możesz je przerwać - patrz wyżej)
- okręt jest patrolowcem lub "został oddelegowany" do blokady tego portu.
Zużycie okrętu
Długie morskie podróże nie pozostają bez wpływu na stan okrętu - podarcia żagli, połamane maszty, uszkodzenia kadłuba, przecieki, i tym podobny chleb powszedni wilków morskich. Nasza "łupinka" może ponieść szczególnie dotkliwe uszkodzenia jeśli napotka sztorm czy górę lodową a okręt, który już przeszedł swoje na morzu będzie nie tylko słabszy i mniej efektywny w bitwie morskiej ale również wolniejszy i mniej zwrotny podczas zwykłej żeglugi.