Poradnik do gry - System walki | Mortal Kombat - ciosy specjalne i kombosy Mortal Kombat - ciosy specjalne i kombosy poradnik
Ostatnia aktualizacja: 9 września 2019
System walki
Fatality
Fatality wykonywane jest na pokonanym kiwającym się przeciwniku, po okrzyku "Finish Him!", sekwencje klawiszy odpowiedzialną za wykonanie danego fatality należy wprowadzić w odpowiedniej kolejności i odległości od przeciwnika. Kombinacja klawiszy potrzebna do wykonania pierwszego fatality jest podana od samego początku, aby odblokować pozostałe należy wykonać odpowiednie czynności lub przynajmniej raz użyć nowego nieznanego dotąd fatality. W Mortal Kombat występują trzy rodzaje wykończeń przeciwnika, które można podzielić na pięć kategorii:
Podstawowe Fatality dostępne dla każdego zawodnika, kombinacja ciosów potrzebnych do jego wykonania jest podana i nie trzeba jej odblokowywać.
Sekretne Fatality dostępne jest dla każdego zawodnika, wykonywane jest tak samo jak podstawowe, jednak sekwencja klawiszy nie jest podana.
Klassic Fatality dostępne jest tylko dla Scorpion, Sub-Zero i Reptail, aby możliwe było jego wykonanie należy wygrać walkę jednym z trzech zawodników ubranym w klasyczny kostium.
Stage Fatality dostępne jest dla każdego zawodnika, jego animacja oraz odległość w jakiej należy je wykonać jest ściśle związana z areną na której toczy się dana walka, zazwyczaj wykonywane jest tuż przy przeciwniku. Areny, na których można wykonać Stage fatality to: Chamber of the Flame, Hell, Subway, The Dead Pool, The Living Forest, The Pit, The Street.
Babality jest dostępne dla każdego zawodnika, jego animacja uzależniona jest od pokonanego. Aby możliwe było jego wykonanie podczas pojedynku nie wolno zblokować ataku przeciwnika. Babality wykonywane jest z dala od przeciwnika, najlepiej jest je wykonywać w odległości odskoku od przeciwnika i dwóch kroków w tył, zazwyczaj jednak wystarczy odległość odskoku.
Miejsca trafień i blokowanie ciosów
W Mortal Kombat istnieją trzy różne strefy trafienia istotne dla systemu walki, animacja niektórych ciosów może wskazywać na zupełnie inne miejsce niż na to wygląda, ważne jednak jest to jak zostały zaklasyfikowane.
Niskie ciosy - w poradniku zostały skrótowo nazwane Low, trafiają w dolne partie ciała przeciwnika i są blokowane podczas kucania.
Wysokie ciosy - w poradniku skrótowo nazwane zostały High, trafiają w górne partie ciała przeciwnika i są blokowane w dowolnej pozycji, niektóre ciosy na High nie trafią w kucającą postać.
Pośrednie ciosy - w poradniku zostały skrótowo nazwane Mid, trafiają pomiędzy ciosy niskie a wysokie, blokowane są na stojąco.
Występują dwa rodzaje ciosów, których nie dotyczy strefa trafienia, gdyż blok nie ma na nie wpływu, są to chwyty i ciosy nie do zablokowania.
Podstawowe ciosy wspólne dla wszystkich zawodników
Podcięcie - jest ciosem na Low, wykonywane jest przez jednoczesne wciśnięcie kółka i kierunku w tył, zadaje średnie obrażenia i powala przeciwnika na ziemię.
Uppercut - jest ciosem na High, wykonywany jest przez jednoczesne naciśnięcie trójkąta i kierunku w dół, zadaje duże obrażenia i wyrzuca przeciwnika w górę, do czasu gdy ten nie spadnie, nie można wykonać żadnego ruchu.
Ukośny wyskok z pięścią - jest ciosem na High, wykonywany jest przez wciśnięcie trójkąta lub kwadratu podczas wykonywania ukośnego skoku. Taki atak ma mały zasięg i zadaje niewielkie obrażenia, ale po trafieniu w stojącego przeciwnika może stanowić początek kombosa.
Ukośny wyskok z kopnięciem - jest ciosem na High, wykonywany jest przez wciśnięcie kółka lub X podczas wykonywania ukośnego skoku. Taki atak ma dobry zasięg, zadaje średnie obrażenia i odrzuca przeciwnika do tyłu.
Pionowy wyskok z pięścią - jest ciosem na Mid, wykonywany jest przez wciśnięcie trójkąta lub kwadratu podczas pionowego skoku. Jeżeli taki cios trafi to przeciwnik zostanie podbity, co daje okazje do wyprowadzenia kombosa.
Pionowy wyskok z kopnięciem - jest ciosem na Mid, wykonywany jest przez wciśnięcie kółka lub X podczas pionowego skoku, taki atak zadaje niewielkie obrażenia i odrzuca przeciwnika.
Podstawowy chwyt/rzut - jest ciosem ignorującym blok, wykonywany jest przez wciśnięcie R1 (po rzucie przeciwnik znajdzie się za plecami wykonującego) lub jednoczesne wciśnięcie R1 i do przodu (po rzucie przeciwnik pozostanie po tej samej stronie wykonującego). Rzut za plecy (R1) można przerwać przez wciśnięcie kwadratu lub X natomiast rzut do przodu (R1 i do przodu) można przerwać wciskając trójkąt lub kółko, musi jednak to nastąpić tuż po rozpoczęciu chwytu.
Dash - jest to szybsze przesunięcie zawodnika w tył lub do przodu, wykonywane jest poprzez dwukrotne wciśnięcie tego samego kierunku.
Pasek energii
W dolnym rogu ekranu znajduje się pasek energii podzielony na trzy segmenty, służy on do wykonywania wzmocnionych ciosów specjalnych, breaker-a, ciosu X-Ray oraz korzystania z pomocy drugiego zawodnika w trybie gry dwoma zawodnikami. Energie otrzymuje się za wykonywanie ataków specjalny, otrzymywanie obrażeń i blokowanie ciosów.
Wzmacnianie ataków specjalnych wykonuje się przez jednoczesne wciśnięcie R2 i ostatniego przycisku z sekwencji wywołującej dany atak specjalny. Poprawne wykonanie takiego ataku jest najczęściej sygnalizowane rozbłyskiem zawodnika i wzmocnieniem ciosu specjalnego, pochłania to również jeden segment paska energii.
Breaker jest to specjalny rodzaj bloku, który służy to przerywania kombosy wyprowadzanego przez przeciwnika, wykonywany jest przez jednoczesne naciśnięcie R2 i do przodu (kierunku w stronę przeciwnika). Breaker zużywa dwa segmenty energii i odrzuca przeciwnika.
X-Ray jest bardzo silnym i widowiskowym atakiem zabierającym powyżej 30% paska życia przeciwnika, jego wykonanie zużywa trzy segmenty paska energii.