Jednostki lądowe w Imperator Rome Imperator Rome poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 30 kwietnia 2019
W Imperator: Rome, możesz zrekrutować kilka typów jednostek wojskowych, które mogą zapewnić przewagę na polu bitwy.
Do rekrutacji niektórych typów wojsk potrzebujesz zasobów strategicznych, bez tego nie jesteś w stanie powołać jednostek ani też uzupełniać strat w oddziałach. Nadmiar zasobów strategicznych dostarczy bonusy dla danego typu oddziały wojskowego. Powołanie niektórych oddziałów nie jest możliwie, jeśli nie posiadasz odpowiedniej tradycji wojskowej np. tradycje barbarzyńców mogą powołać rydwany. Często, konkretne tradycje skupiają się na 1-2 typach jednostek wojskowych, dzięki czemu takie oddziały są silniejsze i lepiej walczą. Warto tworzyć armie w oparciu właśnie o takie jednostki, aby maksymalnie wykorzystać ich zalety i bonusy.
Każda nacja posiada takie same bonusy i kary dla jednostek wojskowych, ale cześć z nich ma unikalne modyfikatory, które wynikają z tradycji, handlu zasobami lub specjalnych wydarzeń. Dlatego zawsze jak zobaczysz jakiś typ wojsk, możesz się spodziewać praktycznie takich samych efektów co oddziały tego samego typu twojej nacji.
Jednostki różnią się kosztem rekrutacji oraz utrzymania. Niektóre z nich mają różna wagą jednostki, np. lekka piechota ma -50% a słonie 300%. Czyli, jeden oddział słoni bojowych "waży" tyle co 3 zwykłe jednostki. Jest to ważne przy zapewnianiu zaopatrzenia dla jednostek. Choć twoje armie mogą posiadać podobne ilości jednostek, to armia lekkiej piechoty może potrzebować mniej zaopatrzenia a zgrupowanie złożone z dużej ilości słoni bojowych, zużyje więcej punktów zaopatrzenia. Jednostki różnią się nazwą, zależnie od regiony, ale jest to różnica czysto kosmetyczna.
Wszystkie nacje mają dostęp do każdej jednostki wojskowej, jeśli mają odpowiednie surowce. Nazwy są inne dla każdej nacji, ale to tylko zmiana kosmetyczna. Na obrazku Rzymska lista jednostek.
W Imperator: Rome występują poniższe typy jednostek.
- Łucznicy (Archers). To lekkie jednostki, które sprawdzają się w walce z lekką piechotą, ale trochę gorzej radzą sobie z kawalerią. Są to najtańsze jednostki, które są dostępne bez żadnych dodatkowych kosztów ani surowców strategicznych.
- Wielbłądy (Camels). To szybkie jednostki, które skupiają się na walce z lekkimi jednostkami oraz łucznikami. Potrzebujesz wielbłądów do ich rekrutacji. Posiadają wysoki poziom manewrów, co czyni ich idealnymi jednostkami na flankach.
- Rydwany (Chariots). To silne jednostki, które mają duży bonus do walki z lekką piechotą, ale gorzej radzą sobie z resztą jednostek, zwłaszcza za z ciężka piechota i słoniami. Tylko niektóre tradycje mogą powołać ten typ jednostek.
- Ciężka Kawaleria (Heavy Cavalry). Jest to jedna z lepszych jednostek, ponieważ posiada bonus do walki prawie z wszystkimi lekkimi jednostkami, oprócz słoni bojowych. Potrzebuje koni oraz zużywa dwa razy więcej zapasów co reszta jednostek. Jest szybsza od jednostek piechoty oraz nadaje się do ataku na flanki.
- Ciężka piechota (Heavy Infantry). W krajach o tradycji greckiej lub italickiej są to podstawowe jednostki, które potrzebują żelaza. Posiadają przewagę nad wieloma jednostkami piechoty oraz ciężkiej kawalerii, ale słabo radzą sobie w walce z oddziałami konnymi.
- Konni łucznicy (Horse Archers). Idealna jednostka do walki z lekką i ciężką piechotą oraz rydwanami. Z drugiej strony potrzebuje zapasów koni stepowych oraz
- Lekka jazda (Light Cavalary). Ta jednostka konnicy nadal posiada spore bonusy, podobne do ciężkiej kawalerii, ale bardzo słabo radzi sobie w walce z ciężką piechotą oraz słoniami. Jest za to szybsza i lepiej sprawdza się podczas manewrów flankujących, niż ciężka kawaleria.
- Lekka piechota (Light Infantry). Jest to jedna z najtańszych i najczęściej spotykanych jednostek. Słabo radzi sobie w walce z prawie wszystkimi typami jednostek, ale zużywa mniej zaopatrzenia. Posiada bonus, który zapewnia im dodatkowe morale i potrafią dłużej wytrzymać walkę.
- Słonie bojowe (War Elephants). Posiadają dewastujący bonus przeciwko wszystkim jednostkom piechoty. Dodatkowo, mają specjalną umiejętność, dzięki której otrzymują mniej obrażeń. Z drugiej strony to droga jednostka w rekrutacji oraz utrzymaniu, potrzebuje trzy razy więcej zapasów. Słonie często decydują o wygranej bitwie i nie raz potrafią pokonać liczniejsze armie wrogów.
Uwaga! Tylko łucznicy, lekka i ciężka piechota mogą brać udział w szturmie na forty, ale wszystkie jednostki liczą się podczas oblężenia.
Odpowiednia kompozycja twoich armii jest często kluczem do wygranej. Próbuj dopasować swoje oddziały do posiadanej taktyki. W ten sposób zyskasz nie tylko większy bonus, ale będziesz mógł łatwiej stworzyć odpowiednio dobraną armię. Warto mieć kilka zgrupowań, które będą posiadać różne typy oddziałów. Możesz wykorzystać poniższe schematy:
- W większości armii sprawdzi się kompozycja 2/3 piechoty, a 1/3 jazda, która będzie flankować wroga. Mieszanka lekkiej i ciężkiej piechoty, przyczyni się do zwiększenia efektywności armii przeciwko zróżnicowanym oddziałom wroga.
- Grając państwami śródziemnomorskimi, zawsze dobrym układem jest podział: 1/3 łucznicy lub konni łucznicy, 1/3 ciężka piechota, 1/3 lekka piechota/jazda. Jest to uniwersalny układ, który będzie świetnie radził sobie z lekkimi oddziałami.
- Jeśli grasz barbarzyńcami, to warto stworzyć armię, gdzie główny trzon to lekka piechota, a 1/4 to rydwany i łucznicy. Większość sąsiednich nacji, będzie opierać swoją strukturę na lekkiej piechocie, gdzie rydwany będą świetną kontrą.
- Armia złożona tylko z jazdy będzie szybsza i nadaje się do szybkich ataków oraz ścigania wycofujących się oddziałów. Z drugiej strony, może ulec silnym zgrupowaniom piechoty.
Unikaj tworzenia dużych armii z tylko jednego typu jednostek np. tylko ciężka piechota lub tylko słonie. Może się wydawać, że posiadają znaczną przewagę nad pozostałymi jednostkami, jeśli postawisz na jeden typ wojsk. Wystarczy przewagę odpowiedniego typu wojsk oraz dobrze dobrana taktyka i dowódca, aby pokonać armię złożoną tylko z jednego typu wojsk. Lepiej jest posiadać mieszaną kompozycje armii. Jeśli masz dostęp do koni, warto dodać do każdej struktury swojej armii kilka takich kohort. Flankowanie jest bardzo przydatnym manewrem każdej armii. W ten sposób, unikniesz pyrrusowych zwycięstw lub licznych klęsk.