Rebelia i barbarzyńcy w Imperator Rome Imperator Rome poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 7 maja 2019
W świecie gry Imperator: Rome nadal znajdują się liczne obszary, które nie są zajęte przez osiadłe plemiona, republiki lub monarchie. Niektóre terytoria nadal są skupiskiem wojowniczych plemion barbarzyńców. Inne regiony skrywają piratów, którzy nękają twoich kupców. Natomiast, twoje wewnętrzne granice, mogą być narażone na rewolty lokalnej ludności.
Rebelie
Buntownicy w Imperator: Rome operują trochę inaczej, niż w innych grach ze studia Paradoksu, jak np. Europa Universalis. Bunt zawsze będą pojawiać się w sposób zorganizowany, czyli będą miały własnego przywódcę, rząd tymczasowy oraz określone granice. Z buntownikami każdy będzie mógł nawiązać relacje dyplomatyczne. Nigdy nie spotkasz samotnych armii, które po prostu plądrują i podbijają twoje miasta. Bunty zawsze skutkują rebeliami.
Każde miasto ma swój poziom niepokojów. Jeśli szczęście mieszkańca spada poniżej 50%, zacznie generować punkty niepokoju. Im większy niepokój w mieście, tym mniej podatków, zasobów ludzkich produkuje takie miasto. Jeśli poziom niepokojów wzrośnie do 10, nie będziesz mógł szkolić armii ani stawiać budowli w takim mieście. Jeśli 20% prowincji mieszkańców, które należą do obcych kultur jest nielojalnych wobec twojego rządu, to pasek "Zagrożenia rebelią" zacznie się powoli zapełniać. Pojawi się również ostrzeżenie na głównym ekranie gry.
Gdy pasek zostanie wypełniony, wszystkie nielojalne prowincje z mieszkańcami innych kultur przystaną do rebelii. Rebelianci zyskują swój kolor oraz wojska. Jest jedna bardzo ważna różnica, gdy walczysz z rebeliantami. W odróżnieniu od wojny z innymi nacjami, zdobyte miasta nie są okupowane, ale od razu asymilowane do twojego państwa. Tak samo postępują rebelianci, dlatego prowadzenie wojny z taką nacją jest niezwykle trudne. Pamiętaj, że możesz wykorzystać niepewną sytuację u swoich sąsiadów i stanąć po stronie buntowników. W ten sposób osłabisz gospodarczo i militarnie okoliczne nacje. Możesz też aktywnie przyspieszyć wybuch rebelii w innym państwie, gdy wybierzesz opcję wspomagania buntowników. Jeśli wybuchnie bunt, twoje państwo automatycznie dołączy do rebeliantów.
Barbarzyńcy
Barbarzyńcy to mieszkańcy różnych plemion, które nie są pokojowo nastawiono do jakiekolwiek nacji. Zamieszkają nieliczne tereny, które są niedostępne dla armii i nie można ich w żaden sposób zająć.
Każda siedziba barbarzyńców jest określona dwoma współczynnikami: Przyrost oraz Siła Barbarzyńców. Ten drugi znaczną ilość barbarzyńców w danej lokacji. Im wyższa, tym większe prawdopodobieństwo, że właśnie w tym rejonie powstanie horda barbarzyńców - armia, której celem jest łupić i plądrować. Natomiast Przyrost, wpływa na Siłę barbarzyńców oraz szybkość, z jaką będą formować nową armię. Możesz zredukować Przyrost Barbarzyńców, poprzez posiadanie miast w pobliżu ich siedziby z wysokim współczynnikiem poziomu cywilizacyjnego. Z czasem, barbarzyńców będzie przybywać coraz mniej, aż Przyrost osiągnie liczbę zero. Od tego momentu, barbarzyńcy nie będą stanowić zagrożenia w tym rejonie.
Horda barbarzyńców to specjalna armia, której celem jest siać zamęt i chaos. Wielkość armii zależy również od Siły barbarzyńców w ich siedzibie. Im dłużej dany region nie tworzy armii, tym większa będzie horda z którą przyjdzie się zmierzyć okolicznym nacjom. Jeśli barbarzyńcy podbiją choć jedno miasto, to możesz nawiązać z nimi relacje dyplomatyczne, choć ilość opcji jest ograniczona:
- Osiądź (settle) - możesz zachęcić barbarzyńców, aby osiedlili się w podbitych miastach. Otrzymasz mieszkańców w postaci członków plemion, w ilości zależnej do wielkości armii. Otrzymają kulturę i religię z regionu, w którym armia została stworzona.
- Stwórz państwo zależne (offer client) - zachęć armię barbarzyńców do stworzenia własnego państwo, które będzie twoim klientem. Takie państwo otrzyma plemienną formę rządów i będzie twoim poddanym.
- Zażądaj kapitulacji (demand surrender) - w ten sposób możesz zażegnać konfliktu i armia barbarzyńców zostanie rozwiązana, a wszystkie miasta wrócą do swoich właścicieli.
- Zapłać (pay off) - jeśli nie masz możliwość poradzić sobie z barbarzyńcami drogą militarną lub dyplomatyczna, zawsze możesz spróbować przekupić barbarzyńców, żeby wzięli sobie na cel inne rejonu niż twoje.
Każde miasto, które zostanie podbite przez barbarzyńców, nie tylko utraci mieszkańców, ale też poziom cywilizacyjny. Dlatego warto wznosić forty w okolicy lub trzymać armie, zwłaszcza jeśli współczynnik Siły Barbarzyńców jest wysoki. Inaczej stracisz postęp cywilizacyjny, który jest niezbędny do wygaszenia regionu z barbarzyńcami. Jeśli pokonasz hordę barbarzyńców, generał otrzyma złoto a twoje miasta niewolników.