Ekonomia - podatki, budynki i polityka w Imperator Rome Imperator Rome poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 30 kwietnia 2019
Podatki to główny sposób na zyskanie pieniędzy i złota, które jest niezbędne do prawidłowego rządzenia każdą nacją w Imperator: Rome. Silna ekonomia, jest podstawą dla podwalin silnego państwa. Poniżej znajdziecie porady, które pomogą wam zrozumieć całą ekonomię w grze Imperator Rome. Nieustannie będziesz borykał się z finansowymi problemami i zastanawiał, jak zarabiać, skąd wziąć złoto, aby pokryć koszty dużej armii.
Lokalny Handel (Commerce) jest kolejny aspektem w każdym mieście, aby zwiększyć twoje zyski. Możesz również budować i ulepszać 4 budynki, które znajdują się w każdym mieście.
- Obozy treningowe (Training Camps) - zwiększają przyrost zasobów ludzkich oraz doświadczenie jednostek bojowych w tym mieście. Budowanie obozów treningowych najlepiej sprawdza się w miastach z dużą populacją wolnych ludzi lub członków plemion. W ten sposób zwiększysz przyrost zasobów ludzkich dla twoich armii.
- Forty (Fortress) - każdy poziom zwiększa siłę fortu. Pierwszy poziom odblokowuje efekty fortu na miasto. Forty mają znaczenie strategiczne, ponieważ mocno ograniczają ruch wojsk przeciwnika. Warto budować forty na terenach granicznych, pomiędzy górami lub szlakami transportowymi pomiędzy np. wyspami.
- Rynek (Marketplace) - ten budynek zwiększa dochody z lokalnego handlu (Commerce) o 20%. Najlepiej jest stawiać kilka poziomów takich obiektów, w miastach, które produkują towary oraz jest wysoki poziom handlu lokalnego. Taki plan rozbudowywu zwiększy twoje zyski.
- Spichlerz (Granary) - każdy poziom zapewnia zwiększy Wzrost Populacji, ale też zmniejsza niepokoje w mieście. Jest to bardzo ważny budynek dla dużych miast. Jest również przydatny, jeśli chcesz, aby przyspieszyć wzrost populacji w konkretnych miastach lub obszarach. Jest to dobra inwestycja dla małych państw.
Każde miasto ma 4 miejsca (Slots) na budynki. Każde miasto może posiadać wszystkie 4 typy budynków, o ile posiada odpowiednią ilość miejsca. Możesz podnieść poziom budynku, za każdym razem gdy populacja twojego miasta zwiększy się o 10 mieszkańców (Pops). Jeśli utracisz choć jednego mieszkańca w dowolny sposób (śmierć, zniewolenie przed podbój wroga, migracja), to stracisz jeden losowy budynek lub poziom budynku. Warto dbać o swoją populację, aby nie marnotrawić pieniędzy na ponowną budowę.
Wydatki
Na podatki, zyski z handlu oraz trybuty, możesz mieć wpływ poprzez zmianę polityk ekonomicznych dla zysków (Economic Policies for income). Dzięki temu możesz zwiększyć wpływy złota, kosztem innych dziedzin państwa np. przez wolniejszy rozwój technologii lub zwiększenie niepokojów w prowincjach. Jest to szczególnie przydatne w początkowych etapach gry, gdzie potrzebujesz dużej ilości pieniędzy. Jeśli zmniejszysz swoje dochody, otrzymasz bonus, który nadrobi straty finansowe np. mniejsze niepokoje społeczne w całym państwie.
Możesz ustawić też politykę wydatków, w której zdecydujesz ile będziesz wydawał na pensję urzędników, utrzymanie armii, fortów oraz flot. Wydatki mają głównie wpływ na lojalność wojsk oraz postaci, więc wprowadzaj zmiany ostrożnie. Warto obniżyć wydatki na wojsko w czasie pokoju, ale przywróć wydatki tuż przed planowanym wypowiedzeniem wojny. Dzięki temu, będziesz mógł błyskawicznie zaatakować wroga. Często inne nacje również mają obniżone wydatki w czasie pokoju. Możesz to wykorzystać i szybko pokonać nawet większe armie przeciwnika w pierwszych dniach wojny.
Polityki prowincji
Każdy region jest zarządzany przez gubernatora, który ustanawia konkretną politykę dla każdej prowincji. W ten sposób możesz zwiększyć zyski, lub uspokoić ludność w podbitych rejonach. Gubernatorzy sami wybierają polityki wobec prowincji, które uznają za najlepsze. Możesz jednak zmienić to w sposób manualny, kosztem punktów Civics.
Każda prowincji może mieć następujące polityki:
Aqusition of wealth, Bleed the dry, Encourage trade - te trzy polityki są skupione wokół zysków z podatków oraz handlu. W ten sposób zwiększysz stan swojego skarbca, choć niektóre polityki mają również negatywne konsekwencje.
Religion converstion, Cultural assmiilation - to polityki, które wzbudza niepokój społeczny w twoich prowincjach, ale pomogą zmienić religię lub kulturę, dominującą w twoim państwie.
Social Mobility, Civilization effort - jeśli posiadasz mała rozbieżność w klasie społecznej twoje prowincji, to wspomniane polityki będą kłaść nacisk na zmianę klasy twoich mieszkańców. Nie będziesz musiał inwestować punktów władzy w awans społeczny. Zwłaszcza Social Mobility wpłynie na zbalansowany podział klas, jest to jeden z nielicznych sposobów na zrzucenie mieszkańców na niższy poziom klasy społecznej.
Borderlans - posiada duży bonus do zasobów ludzkich oraz zwiększa siłę fortów. Ten drugi bonus jest bardzo przydatny w prowincjach przygranicznych z wrogo nastawionymi państwami. Dzięki temu, twoje forty będą dłużej opierać się oblężeniom.
Local autonomy - gdy podbijesz prowincję o bardzo niestabilnej sytuacji w miastach, warto wybrać właśnie tą politykę. Choć zyski i produkcja mieszkańców zostanie zaniżona, będziesz mógł utrzymać region przez uszczęśliwienie ich poprzez lekkie traktowanie.
Manualne zarządzanie politykami jest bardzo przydatne w początkowym okresie gry. Dzięki temu, będziesz mógł zmaksymalizować zyski i dostosować sytuację do swoich potrzeb. Później, warto nie ingerować w sprawy gubernatorów, chyba, że dany region jest bardzo ważny lub twoja interwencja jest niezbędna. Pamiętaj, że każda zmiana wymaga punktów Civics. Dlatego warto dobrze przemyśleć swoją decyzję, aby nie marnotrawić tych cennych punktów.