Forty i strefa kontroli w Imperator Rome Imperator Rome poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 30 kwietnia 2019
W grze Imperator: Rome możesz wznosić forty w każdym mieście, aby zapewnić bezpieczeństwo swoim mieszkańcom i spowolnić lub zatrzymać marsz wrogich armii.
Forty to unikalne budynki, które możesz stawiać bez pośrednio w miastach tak jak spichlerze czy rynki. Każdy fort posiada swój poziom murów oraz garnizon. Możesz zwiększyć obronność fortu przez podnoszenie współczynnika Lokalnej Obronności Fortu (Local Fort Defense) np. przez sprowadzanie kamieni do prowincji. Budowa fortu trwa dość długo, bo kilka lat i zużywa miejsce w prowincji. Możesz zburzyć inne budynki, jeśli chcesz zbudować umocnienie w danym mieście. Podbicie Fortów wiąże się z większa nagrodą w postaci niewolników oraz pojmanych mieszkańców, co działa zarówno na twoje miasta, jak i innych graczy. Każda stolica państwa posiada 1 poziom fortu, nawet jeśli nie jest fizycznie zbudowany.
Do zdobycia fortów musisz mieć sporą armię. Najczęściej trzeba rozpocząć oblężenie. Do poziomu pierwszego potrzebujesz minimum 5 pełnych kohort (5000 żołnierzy), aby utrzymać oblężenie. Jeśli ta wartość spadnie, armia nadal będzie w mieście z fortem, ale oblężenie zostanie wstrzymane. Każdy kolejny poziom fortów potrzebuję kolejnych 5 tysięcy żołnierzy do oblężenia. Warto zawsze mieć o 1 kohortę więcej niż jest to wymagana, ponieważ armie zawsze mają problem z wyczerpanie i utratą żołnierzy.
Forty można szturmować, dzięki temu szybciej zajmiesz takie miasto. Z drugiej strony, jeśli nie ma wyłomów w murach, armia oblężnicza najpewniej poniesie porażkę. Każde oblężenie ma swój pasek postępu, który zmienia się co 20-40 dni (zależnie od technologii, umiejętności dowódcy itd.). Każdy etap może zwiększyć szansę procentową na zajęcie fortu. Jest to wyznacznik, ile pozostało czasu, zanim fort upadnie.
Forty utrzymują kontrolę danego miasta jak i okolicznych miast. Fort blokuje drogę obcym armiom. Dlatego, wróg zawsze musi podbić najpierw miasto, które posiada fort. Co więcej, wszystkie okoliczne miasta są w obszarze kontroli fortu. Każda armia może wejść i zająć miasta, które prowadzą do fortu - nie mogą przechodzić z miasta do miasta, które sąsiadują z fortem. W ten sposób blokujesz dostęp. Strefa Kontroli nie tylko blokuje ruch wojsk wroga, ale również automatycznie zajmuje sąsiednie miasta, jeśli są pod kontrolą wroga. Nie musisz budować Fortów obok siebie, ale w odstępie 1-2 miast. W ten sposób stworzysz skuteczny "mur" wewnątrz swoich granic.
Gdzie budować forty i jak strategicznie wykorzystać?
- Świetnym miejscem na budowę fortów są przygraniczne tereny. W ten sposób zawsze będziesz przygotowany na atak wroga i spowolnisz ofensywę, podczas gdy sam przygotujesz wojska na odparcie ataku.
- Idealnym miejscem dla fortów są doliny i wąskie przesmyki górskie pomiędzy nieprzekraczalnymi łańcuchami gór np. w Alpach. W ten sposób skutecznie zatrzymasz pochód wojsk wroga.
- Buduj forty na wzgórzach, lasach, bagnach lub pustyniach. Takiego regiony zapewniają kary dla atakujących w postaci większego zużycia zapasów i/lub gorszych wyników podczas bitew. Wojska które przychodzą z odsieczą dla forty, są traktowane jak obrońcy. W ten sposób, łatwiej pokonasz armię oblężniczą.
- Nie buduj dużej ilości fortów wewnątrz granic. Zawsze staraj się zabezpieczyć stronę, od której możesz być zaatakowany.
- Nie buduj fortów koło siebie, chyba że masz nadmiar pieniędzy i zależy ci na silnym ufortyfikowaniu danego regionu.
- Warto tworzyć linie fortów, dzięki czemu będziesz miał pewność, że wróg nie najedzie twoich bogatych i zaludnionych prowincji.
Dzięki fortom jesteś w stanie zatrzymać pochód wrogich wojsk i zabezpieczyć swoje wewnętrzne terytorium przed podbojem i grabieżą wroga. Dobrze zbudowana sieć fortów jest w stanie powstrzymać większość armii na długi czas i pozwala zorganizować obronę lub przenieść kohorty z odległych regionów. Forty zapewnia bezpieczeństwo dla armii, które muszą uciekać z odległego miejsca bitwy. Wróg nie będzie miał możliwości ścigać takich wojsk, a armia będzie miał czas na uzupełnienie strat.