Dyplomacja w Imperator Rome Imperator Rome poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 16 maja 2019
Dyplomacja jest jednym z podstawowych narzędzi w Imperator: Rome. Dzięki wielu akcjom możesz nawiązać różne relacje oraz umowy z pozostałymi nacjami.
W grze nie istnieje żaden korpus dyplomatyczny ani nie musisz wysyłać konkretnych postaci, które przekażą twoje interesy drugiej stronie. W zakładce dyplomacja, możesz wybrać interesujące państwo, aby zobaczyć jaką ma opinię o twojej nacji oraz wybrać jedną z wielu interesujących cię akcji dyplomatycznych. Spora ilość czynności ma swój koszt podany w punktach oratoryki. Tutaj możesz wypowiedzieć wojnę, prosić o pokój czy zawiązać sojusz. Możesz też wybrać inne nacje w tym podglądzie, aby zobaczyć ich sieć powiązań oraz zależności. Ważną rolę odgrywa dyplomatyczna reputacja (diplomatic reputation). Może zachęcić inne państwa do zawarcie umów i przystania na proponowane warunki. Wpływa też na proces integracji podległych państw.
Postawy dyplomatyczne (diplomatic stance) to twój ogólny stosunek do wszystkich państw. Każda postawa oferuje premie i jakieś ograniczenia. Na przykład postawa kupiecka (mercantile), obniża koszty założenia szlaków handlowych, zwiększa dochody z handlu oraz zwiększa opinię u innych państw. Z drugiej strony wojownicza postawa (bellicose) obniża opinię u sąsiednich państwa, ale obniża koszt zdobycia praw do prowincji (fabricate claim) oraz zmniejsza koszt podbitych terenów, który jest naliczany w wyniku wojny (war score cost). Zmiana postawy kosztuje punkty oratoryki i warto co jakiś czas zrewidować, czy nie lepiej będzie zmienić postawę, jeśli chcesz podbić okoliczne narody lub zwiększyć handel.
Relacje Dyplomatyczne (diplomatic relations) to limit, który nakreśla ile stałych umów dyplomatycznych możesz posiadać z innymi nacjami. W ten limit wliczają się sojusze, wasale oraz ligi obronne. Im wyższa ranga państwa, tym więcej relacji jest możliwych. Miasto-państwo może mieć 1 relację, a Regionalna Potęga aż 3 relacje. Możesz posiadać więcej, relacji niż twój aktualny limit, ale zwiększy to wszystkie koszty w punktach władzy (power points). Niektóre wydarzenia, prawa oraz zasoby handlowe mogą zwiększyć ilość relacji dyplomatycznych. Jest to bardzo przydatny czynnik dla każdego państwa - większa ilość sojuszników lub wasali zwiększy twoją siłę na arenie politycznej.
W grze istnieje wiele opcji dyplomatycznych Z czasem będziesz mógł zwiększyć ten zasięg. Wybierz zakładkę dyplomacja i zaznacz wybrane państwo Po wybraniu każdej akcji dyplomatycznej, musisz odczekać jeden miesiąc czasu gry, aby wysłać kolejnego dyplomatę.
Dostępne akcje dyplomatyczne:
- Wypowiedz Wojnę/Wystąp o pokój (Declare War/Sue for Peace). Po wybraniu tej opcji, możesz zobaczyć listę dostępnych powodów do wojny - casus belli. Poza tym zobaczysz kto stanie po stronie wybranego państwa, oraz jakie nacje przystąpią do wojny razem z tobą. Po wypowiedzeniu wojny, to pole zmienia się na "Wystąp o pokój". W nowym ekranie będziesz mógł zobaczyć, które miasta i prowincje możesz zagarnąć. Możesz też uwolnić podbite narody oraz zniewolić podbite nacje.
- Zaoferuj/rozwiąż sojusz (Offer/Dissolve Alliance). Możesz spróbować nawiązać umowę między wybranym państwem i brać udział we wspólnych wojnach, gdy zostaniesz o to poproszony. W ten sposób możesz zabezpieczyć się przed agresją większych lub silniejszych państw. Możesz mieć sojusze z państwami o tej samej randze, a Wielkie Potęgi (Great Powers) nie mogą nawiązywać sojuszy.
- Zaoferuj gwarancję (offer guarantee). Możesz zaoferować wybranej nacji protekcję. W ten sposób, każda nacja, która wypowie wojnę gwarantowanemu państwu, automatycznie będzie musiała walczyć nacją, która udziela gwarancji. W ten sposób możesz polepszyć opinię u wybranej nacji oraz zabezpieczyć swoje granice. Gwarantowane państwo, musi najpierw zrezygnować z tego statusu, aby wypowiedzieć wojnę twojej nacji.
- Zaproś/Wyrzuć/Opuść Ligę Obronną (invite/kick/leave defencisve league). Państwa o niskiej randze, czyli miasta-państwa i lokalne potęgi, mogą zawiązać ligę obronną. Taki typ sojuszu może zawierać wielu członków, ale nie jest używany do agresji na inne państwo. Uaktywnia się tylko w razie ataku na jednego z członków. Dzięki temu rozwiązaniu, małe nacje mają szansę sprzeciwić się większemu rywalowi. Liga obronna zajmuje 1 punkt relacji dyplomatycznych, niezależnie od ilości członków.
- Poproś/zaoferuj dostęp wojskowy (ask/give military ascess). Zawarcie takiej umowy, pozwala na przemarsz armii przez terytorium wybranego państwa oraz korzystanie z portów danej nacji. Przydatne, jeśli nie masz możliwości dotrzeć do państwa, z którym toczysz wojnę lub chcesz zaatakować z kilku stron.
- Zażądaj wasalizacji plemienia (demand Tribal Vassal Status). Tą akcję można wykonać tylko na plemiennych formach rządu. Wybrana nacja musi mieć opinię +100 o twojej nacji i posiadać mniej negatywnych powodów, aby zaakceptować taki status. Ten status nie zajmuje miejsca w limicie relacji dyplomatycznych, ani nie bierze udziału w wojnach zwierzchnika (overlord). Każda plemię podnosi szczęście mieszkańców plemiennych w twoim całym państwie oraz zapewnia pewną część zasobów ludzkich co miesiąc. Takie plemię nie może zostać zintegrowane dyplomatycznie i może zrezygnować z tego statusu w każdej chwili.
- Zażądaj trybutu (demand tribute). Każda nacja może zostać wezwana do płacenia trybutu i nie zajmie miejsca w limicie relacji dyplomatycznych. Wybrane państwo, będzie płacić cześć sowich dochodów co miesiąc. Taka nacja może w każdej chwili zrezygnować z tego statusu i nie może być zintegrowana politycznie.
- Zaoferuj status lennika/państwa-klienta (offer feudatory status/client state). Możesz zaoferować taki status małym nacjom o tej samej kulturze. W ten sposób zyskasz nację pod swoją kontrolą, która będzie brać udział w twoich wojnach, będzie płacić cześć swoich dochodów oraz przekazywać cześć zasobów ludzkich co miesiąc. Lenników możesz zintegrować do swojego państwa. Państwo-klient posiada takie same bonusy i zasady przyłączenia, ale jest oferowane większym potęgom niż małe państewka.
- Interweniuj/zagroź wojnę i wymuś pokój (intervene in war/threaten war/enforce peace). Musisz być przynajmniej Znaczną Potęgą (Major Power) aby wybrać każdą z tych opcji. Interweniowanie pozwoli ci wziąć udział w wojnie, która jest już prowadzona, jeśli msz dobre relacje z wybranym państwem, które prowadzi wojnę. Grozić wojną możesz tylko wtedy, gdy masz jakieś roszczenia (claim) wobec docelowego państwa. Jeśli przeciwnik się zgodzi, otrzymasz dany teren pod swoją kontrolę. W wypadku odmowy, wybuchnie wojna. Wymuszanie pokoju działa na stronę w wojnie z którą masz dobre relacje. Skutkuje białym pokojem, czyli obie strony wracają do stanu przed wojną.
- Wspomagaj buntowników (support rebels). Do tej akcji potrzebujesz punktów militarnych, aby uaktywnić buntowników na terenie docelowego państwa. Działa tylko na mieszkańcach, którzy mają odmienną kulturę niż państwowa. Wybrane państwo zyskuje też powód do wojny, przeciwko tobie. Dlatego musisz uważać, ponieważ wspomaganie buntowników to obusieczny miecz. Jeśli wybuchnie bunt w docelowym państwie, automatycznie staniesz po stronie rebeliantów.
- Fabrykuj roszczenia (fabricate claims). Dzięki tej czynności możesz zdobyć prawa do ziemi zajętej przez inne państwo, które mieści się w granicach Zasięgu Dyplomatycznego (diplomatic range). W ten sposób zyskasz powód do wojny, który nie osłabi twojej stabilności oraz opinii na arenie międzynarodowej. Podstawowy koszt to 200 punktów oratoryki, ale prawa do danej prowincji zyskujesz natychmiast.
- Polepsz relacje (improve opinion). Jest to najprostszy sposób na poprawienie swojej opinii u drugiego państwa. Przez kilka miesięcy, twój dyplomata będzie poprawiał opinię aż uzyska maksymalny pułap. Potem opinia będzie stopniowo spadać. Możesz podnieść maksymalny poziom opinie przez technologie, wybór praw itp.
- Obraź (send an insult). Jeśli chcesz prowadzić wojnę z rywalem, ale nie chcesz mu wypowiadać wojny, możesz go obrazić. W ten sposób, przeciwnik zyska powód do wojny i będzie bardziej skłonny do nawiązania walki.
- Przekaż podarunek (send gift). Za pomocą złota, również możesz poprawić relacje z innymi państwami. Twoja opinia nieznacznie wzrośnie u wybranej nacji, ale jest to szybka i niezawodna metoda.
Jeśli chcesz poprawić relacje z drugim państwem, możesz spróbować zaprzyjaźnić się z ich przywódcą, co również polepszy opinię u danej nacji.
Niektóre z tych akcji wymagają, aby państwo docelowe lub prowincja były w Zasięgu Dyplomatycznym (diplomatic range). Im wyższa ranga państwa, tym większy zasięg dyplomatyczny, możesz też po prostu zwiększyć granice swojego państwa, aby Dyplomacja to bardzo przydatne narzędzie w rozwiązywaniu problemów lub zapobieganiu różnym zagrożeniom. Jest to też prosty sposób, aby zwiększyć siłę mocarstwa i zabezpieczyć się przed innymi potęgami.
Mądre korzystanie z dyplomacji, pozwoli ci przeżyć i osiągnąć sukces. Jeśli grasz małą nacją, koniecznie zawiąż ligę obronną przeciwko największej potędze w pobliżu. Jako duża potęga, obserwuj co się dzieje u twoich sąsiadów i korzystaj z opcji interweniowania, aby wpłynąć na losy innych nacji i dostosować wynik wojny do twoich interesów. Do wielu akcji potrzebujesz punktów oratoryki, więc zadbaj o pewien zapas tych punktów i wstrzymaj się z wprowadzaniem nowych praw i asymilacją poddanych.