(Prawy) Panel Systemowy | Interfejs na statku w Elite Dangerous Elite: Dangerous poradnik
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019
(Prawy) Panel Systemowy
Prawy panel (przywoływany klawiszem [4]) służy głównie do sprawdzania naszych statystyk, zarządzania podzespołami statku, zarządzania ładunkiem oraz konfiguracji pod-systemów. Podobnie jak lewy panel, ten również składa się z pięciu zakładek. Poniżej znajdziesz opis każdej z nich.
Status
W pierwszej zakładce znajdziesz szczegółowe informacje na temat swojego pilota. Najbardziej prominentną z nich są Twoje rangi w Federacji Pilotów, znajdujące się w lewej kolumnie. W Elite: Dangerous nie ma poziomów ani doświadczenia - rangi określane są stricte na podstawie Twoich poczynań w walce, handlu oraz eksploracji.
Jak pisałem wyżej, kolejne rangi przyznawane są po przekroczeniu pewnych (ukrytych) progów w każdej z dziedzin. Na dzień dzisiejszy nie posiadamy dokładnych informacji na temat wymagań, jakie musimy spełnić aby awansować, ale prędzej czy później gracze na pewno do tego dojdą i umieszczą tę informację w Internecie. Jedno jest pewne - aby osiągnąć rangę Elite w którejkolwiek z dziedzin, będziemy musieli pracować na nią miesiącami. Każda ranga to globalna statystyka, przypisana do konta gracza. Nawet wykasowanie naszego stanu gry z serwera (przypadkowe lub nie) nie wpłynie na naszą wspinaczkę po szczeblach kariery w Federacji Pilotów.
Rangi to nie tylko powód do chwały i lepszego samopoczucia. W momencie osiągnięcia rangi Elite, pilot zostaje automatycznie przyjęty do "organizacji wewnątrz organizacji" zwanej Federacją Elitarnych Pilotów. Zostanie przyjętym do tego elitarnego grona pilotów wiąże się z wieloma, bliżej nieokreślonymi na tym etapie przywilejami. Jednym z potwierdzonych przywilejów jest wolny wstęp do Układu Słonecznego. Bez takiej przepustki, wstęp do naszego układu będzie bardzo utrudniony. Piloci mogą wstąpić do Federacji Elitarnych Pilotów zanim osiągną rangę Elite, ale będzie się to wiązało z wieloma trudnościami oraz testami mającymi za zadanie udowodnić, że jesteśmy obiecującymi pilotami godnymi miana Elity. Wolny wstęp do Układu Słonecznego mają również wszyscy, którzy przed wydaniem gry kupili dostęp do wersji beta.
W tej samej zakładce, ale w prawej kolumnie znajdziesz wszelkie pozostałe informacje na temat swojego pilota. Między poszczególnymi pozycjami przełączamy się za pomocą przycisków prawo/lewo. Są to kolejno:
REPUTACJA - szczegółowe dane na temat twojej reputacji w danym układzie gwiezdnym oraz u głównych frakcji. Niebieska strzałka obok statusu oznacza tendencję rosnącą, a czerwona malejącą.
STATUS UKŁADU - szczegółowe informacje na temat wpływów każdej frakcji wewnątrz danego układu gwiezdnego. Niebieska strzałka obok statusu oznacza tendencję rosnącą, a czerwona malejącą.
FINANSE - informacje o stanie konta bankowego, wysokości ubezpieczenia oraz kosztu wykupu nowego statku (w razie "wypadku").
STATYSTYKI - cała historia dotychczasowych poczynań naszego pilota. Tu możesz śledzić swoje osiągnięcia finansowe, bojowe, podróżnicze oraz wszystkie inne, które można przedstawić w postaci liczb.
POZWOLENIA - lista uzyskanych "przepustek" do specjalnych, zamkniętych układów gwiezdnych (np. Układ Słoneczny).
Moduły
W tej zakładce znajdziesz wszystkie pod-systemy swojego statku - od uzbrojenia po system podtrzymywania życia. Każdy komponent ma przypisaną etykietę SYS (systemy), ENG (silniki) lub WEP (uzbrojenie) odpowiadającą ustawieniom mocy na panelu w kokpicie. Obok etykiety znajdziesz informacje na temat poboru mocy przez każdy z komponentów. Kolejną informacją (która jest również ustawieniem) jest priorytet każdego z komponentów. Zazwyczaj nie będziesz musiał się tym przejmować - wyjątkiem są sytuacje awaryjne oraz wyjątkowe przypadki, takie jak zamontowanie generatora zasilania, którego moc wyjściowa jest mniejsza niż moc pobierana przez wszystkie komponenty. W takich sytuacjach możesz zmienić priorytet mniej istotnych komponentów (np. zasilanie ładowni). Im wyższy numer, tym mniejszy priorytet komponentu. W sytuacjach podbramkowych (lub wynikających z obranej przez Ciebie taktyki) możesz też całkowicie wyłączyć dany moduł. Ostatnia informacja w tej tabeli to stan techniczny każdego z modułów.
Poniżej tabeli znajduje się wskaźnik generowanej oraz użytej mocy. Wskaźnik zużycia mocy podzielony jest na dwie części, odpowiadające priorytetowi poszczególnych komponentów (1 i 2). Jeżeli poziom zużywanej mocy zacznie zbliżać się do 100%, trzeba będzie pomyśleć o wymianie generatora na lepszy model.
Grupy Uzbrojenia
W tej zakładce możesz przypisać każdą z zamontowanych broni oraz wyposażenie do wybranego spustu oraz grupy uzbrojenia. Wybierz (1) aby przypisać broń do głównego spustu, lub (2) aby przypisać go do spustu dodatkowego. Aby przypisać broń lub wyposażenie do grupy innej niż podstawowa, przesuń kursor na kolejną grupę i przypisz spust. Możesz skonfigurować wiele niezależnych grup broni oraz wyposażenia. Domyślnie widoczne są tylko dwie grupy - aby dodać kolejną po prostu przesuń kursor na grupę oznaczoną plusem i przypisz spust.
Ładunek
Na tym ekranie znajdziesz listę ładunku jaki znajduje się na pokładzie twojego statku. Z tego poziomu możesz wyrzucić wybrany ładunek w kosmos, jeśli potrzebne jest Ci miejsce, lub jeśli ładunek jest nielegalny, a chcesz bezpiecznie wylądować na stacji kosmicznej. Jeśli posiadasz zamontowaną rafinerię, znajdziesz tutaj również listę jej zawartości.
Funkcje
Ostatnią zakładką w prawym panelu są funkcje. Z poziomu tej listy możesz włączyć lub wyłączyć wiele funkcji statku, a niektóre nawet skonfigurować. Większość z funkcji tutaj przedstawionych ma przypisane swoje skróty klawiszowe (patrz rozdział Sterowanie), a więc nie musisz tutaj zbyt często zaglądać. Wyjątkiem są takie funkcje jak tryb działania działek samobieżnych, intensywność podświetlenia interfejsu, sposób celowania, etc. Wszystkie specyficzne opcje zostaną opisane w rozdziałach ich dotyczących.