Frame Shift Drive | Podróżowanie w Elite Dangerous Elite: Dangerous poradnik
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019
Frame Shift Drive
Frame Shift Drive (w dalszej części poradnika nazywany skrótem FSD) to najważniejszy komponent każdego statku. Jest to napęd umożliwiający poruszanie się z prędkością nadświetlną wewnątrz układów gwiezdnych oraz pozwala na podróżowanie między układami za pomocą skoku w hiperprzestrzeń. Ciężko sobie wyobrazić poruszanie się po naszej olbrzymiej galaktyce bez za pomocą innego środka transportu. Posługiwanie się tym napędem jest wielostopniowym procesem, ale już po pierwszym razie staje się dziecinnie proste. Należy jedynie pamiętać o zachowaniu pewnych zasad bezpieczeństwa, które omówimy w tym rozdziale. Jest również kilka rzeczy, które mogą spowodować wyrzucenie Cię z nadświetlnej i stanowią potencjalne niebezpieczeństwo. O tym również pomówimy poniżej.
Skok w hiperprzestrzeń
Aby móc wykonać skok, po pierwsze musimy wciągnąć węzły uzbrojenia, zbierak ładunku oraz podwozie. Kolejnym krokiem jest oddalenie się od obiektów o masie większej niż nasz statek na co najmniej 5km - inaczej będzie on poddany tzw. blokadzie masy. Po oddaleniu się od wyżej wspomnianego obiektu, kontrolka "mass locked" zgaśnie i dopiero wtedy będziemy mogli zacząć rozgrzewać FSD.
Następnie musimy wybrać docelowy układ gwiezdny w zasięgu naszego napędu (zasięg FSD możemy sprawdzić w prawym panelu interfejsu). Do tego celu wykorzystujemy zakładkę "nawigacja" z lewym panelu lub mapę galaktyki. Jeśli docelowy układ znajduje się za daleko, komputer poinformuje nas o tym fakcie. Z poziomu lewego panelu możemy od razu wybrać opcję "lock & engage hyperdrive" co spowoduje automatyczny rozruch napędu. Jeśli wybierzemy tylko opcję "lock destination" (lub wybierzemy ją z poziomu mapy galaktyki), trzeba będzie nacisnąć klawisz [J] aby rozpocząć procedurę skoku.
W czasie gdy napęd się ładuje, ustawiamy statek tak, aby nasz punkt docelowy widoczny był na środku ekranu. Jeśli masz trudności z ustawieniem odpowiedniej orientacji, rzuć okiem na kompas, który po wybraniu punktu docelowego pojawia się obok radaru. Ustaw statek tak, aby (pełny) niebieski punkt został wyśrodkowany na kompasie.
Kiedy orientacja statku będzie już prawidłowa, na ekranie pojawi się polecenie "throttle up to engage". Ustaw przepustnicę na 75% mocy silnika i poczekaj na odliczanie.
Kiedy odliczanie dobiegnie końca, statek znajdzie się w hiperprzestrzeni. W tym momencie nie można nim sterować ani zatrzymać. Pozostaje nam tylko podziwianie animacji, która jest swego rodzaju ekranem ładowania, ponieważ w trakcie skoku gra wczytuje docelowy układ gwiezdny.
Tuż po wyjściu z hiperprzestrzeni nasz statek znajdzie się bardzo blisko głównej gwiazdy docelowego układu. Natychmiast zmniejsz prędkość, aby uniknąć potencjalnie niebezpiecznego, wymuszonego przez grawitację wyłączenia FSD. Niektóre statki (np. Eagle) mogą prawie natychmiast stanąć w płomieniach (od środka oczywiście) znajdując się tak blisko gwiazdy.
Tryb Super Cruise
Następnym krokiem jest wybór punktu przeznaczenia wewnątrz układu. Jeśli nie wykonywałeś wcześniej skoku w hiperprzestrzeń i chcesz po prostu przejść w nadświetlną, powtórz pierwsze kroki niezbędne do uruchomienia FSD opisane powyżej. Podróżowanie z prędkością nadświetlną nazywane jest trybem "Super Cruise" i służy wyłącznie do przemieszczania się wewnątrz układu gwiezdnego.
Posługując się kompasem, ustaw cel lotu tak, aby znajdował się w samym środku celownika i zwiększ prędkość do maksimum. Kiedy cel będzie znajdował się już stosunkowo blisko (ok. 8-10 sekund), zmniejsz prędkość tak, aby wskazówka prędkościomierza znajdowała się w połowie niebieskiego obszaru. Jeśli od tego momentu nie będziesz zwiększał ani zmniejszał prędkości, komputer sam zacznie ją stopniowo obniżać w miarę zbliżania się do miejsca przeznaczenia. Oczywiście optymalną prędkość możesz ustawić od razu po uruchomieniu FSD, ale jak łatwo się domyślić, podróżowanie z taką prędkością od samego początku znacznie wydłuży czas lotu. Jest to jednak wygodna i bezpieczna opcja, jeśli w tym czasie chcesz np. zajrzeć do aplikacji mobilnej Elite: Dangerous.
Podejście do wybranej stacji najlepiej rozpocząć od wewnętrznej strony jej orbity, ponieważ wszystkie stacje skierowane są frontem w stronę ciała niebieskiego wokół którego krążą. Gdy znajdziesz się w odległości <1Mm od celu podróży, nad skanerem pojawi się komunikat "safe disengage ready". Jeśli podejdziesz wyjścia z trybu Super Cruise ze zbyt dużą prędkością, w tym samym miejscu zobaczysz komunikat "slow down". W takim przypadku prawie na pewno "przestrzelisz" cel, przez co będziesz musiał obniżyć prędkość i zawrócić.
Bardzo pomocnym przy wychodzeniu z trybu Super Cruise narzędziem jest panel informacji o celu, znajdujący się po lewej stronie od kompasu. W trybie Super Cruise informacje o celu, które są domyślnie wyświetlane w tym miejscu zostaną zastąpione informacjami nawigacyjnymi. Najważniejsze trzy rzeczy jakie zobaczysz w tym panelu to "alignment", "distance" i "speed". Po pierwsze musisz pilnować, aby kontrolka "alignment" zawsze była podświetlona. Oznacza to, że twój statek ustawiony jest pod odpowiednim kątem do celu. Poniżej znajdują się wskaźniki "distance" oraz "speed", po których przesuwają się dwie wskazówki. Kiedy obie wskazówki znajdą się na niebieskich polach, będzie to znak, że możesz bezpiecznie opuścić tryb Super Cruise. W tym momencie możesz wyłączyć FSD (domyślnie klawiszem [J]), aby bezpiecznie "wyskoczyć" około 8km od punktu przeznaczenia.
Podczas podróży w trybie Super Cruise musisz zwrócić uwagę na zachowanie statku podczas zbliżania się lub oddalania się od ciał niebieskich, a nawet stacji. Grawitacja dużych obiektów powoduje nagłe przyspieszenie, jeśli lecisz w ich kierunku. Analogicznie, ta sama siła będzie Cię spowalniać, jeśli wytracisz prędkość lub rozpoczynasz lot w pobliżu takiego obiektu. Dzięki skanerowi będziesz mógł łatwo sprawdzić, czy znajdujesz się w obszarze działania "studni grawitacyjnej". Obiekty, które Cię "trzymają", wyświetlone są na skanerze w kolorze czerwonym. Po opuszczeniu studni grawitacyjnej obiektu, jego kolor zmieni się na niebieski.
Podróżując w trybie Super Cruise natrafisz niejednokrotnie na poruszające się w różnych kierunkach jaskrawe źródła światła. Spokojnie, to nie lecące na Twoje spotkanie komety ani UFO - to po prostu inne statki, również podróżujące z prędkością nadświetlną. Warto jednak rzucić okiem na skaner i sprawdzić, czy taki statek nie próbuje usytuować się za Tobą, ponieważ może to świadczyć o tym, że ktoś próbuje przechwycić twój statek za pomocą interdykcji.
Sytuacje awaryjne
Jeśli przypadkiem wciśniesz klawisz włączający/wyłączający napęd FSD podczas podróży, odpowiednie zabezpieczenia zapobiegną wyjściu z nadświetlnej w nieplanowanych okolicznościach. Na ekranie pojawi się komunikat ostrzegający o zbyt dużej prędkości na bezpieczne wyjście. Jeśli mimo wszystko chcesz awaryjnie wyjść z trybu Super Cruise, naciśnij przycisk dwukrotnie. Ostrzeżenie to pojawia się nie bez powodu - wychodzenie z Super Cruise przy dużych prędkościach skutkuje przegrzaniem systemów oraz ich uszkodzeniem. Zazwyczaj są to uszkodzenia w granicach kilku procent, ale warto o tym pamiętać.
Jedną z sytuacji, która powoduje awaryjne wyjście z Super Cruise to np. nadmierne zbliżenie się do gwiazdy lub innego ciała niebieskiego. Zabezpieczenie to chroni nas przed śmiertelną w skutkach kolizją. Takie sytuacje są najbardziej niebezpiecznie w pobliżu gwiazd z powodu ogromnych temperatur. Mimo, że statek zostanie na czas wyrzucony z Super Cruise i tak powinieneś jak najszybciej oddalić się źródła wysokiej temperatury. W innym wypadku statek może stanąć w ogniu. Wyjątkowo niebezpieczne są "białe karły", czyli gwiazdy o mniejszych rozmiarach, ale za to ogromnej sile grawitacji, emitujące znacznie więcej energii cieplnej.
Jeśli przegrzejesz statek do tego stopnia, że w kokpicie pojawi się ogień, sytuacja nie wygląda najlepiej, ponieważ nawet jeśli uda Ci się uporać z przyczyną przegrzania, statek nadal będzie otrzymywał obrażenia. Na uporanie się z pożarem są dwie skuteczne metody. Pierwsza to jak najszybciej przejść w tryb Super Cruise, ponieważ z jakiegoś powodu zatrzymuje on pożar - niestety tylko na czas trwania podróży. Najlepiej wyskocz obok najbliższej stacji i natychmiast dokuj po czym dokonaj napraw. Druga, nieco mniej karkołomna oraz bezpieczniejsza metoda to wyłączenie systemu podtrzymywania życia w kokpicie. Brak tlenu = pożar zażegnany. Aby wyłączyć system podtrzymywania życia otwórz prawy panel interfejsu, przejdź do zakładki "moduły" i wyłącz moduł "life support". O swoje zdrowie w takiej sytuacji nie musisz się obawiać, ponieważ każdy pilot ma zapas tlenu na co najmniej kilka minut, a "zduszenie" pożaru zajmie tylko kilka chwil. Oczywiście jeśli posiadasz zamontowany system wyrzucania radiatorów, to w mgnieniu oka obniży temperaturę statku praktycznie do zera.
Aby bezpiecznie opuścić okolicę, w której zostałeś awaryjnie wyrzucony z trybu Super Cruise, rozgrzej napęd SFD i odszukaj na kompasie cel o nazwie "escape vetor". Oznacza on jedyny kierunek pozwalający na bezpieczne przejście w nadświetlną.
Interdykcja
Innym powodem dla nagłego i nieplanowanego opuszczenia trybu Super Cruise jest interdykcja. Jest to mechanika, która pozwala innym graczom oraz postaciom NPC na przechwytywanie podróżujących statków - najczęściej w niezbyt przyjaznych celach (jednak zdarzają się wyrywkowe kontrole przeprowadzane przez władze). W momencie kiedy twój statek zostanie przechwycony, masz tylko kilka sekund na podjęcie decyzji czy podejmujesz wyzwanie, czy chcesz kontynuować lot. Jeśli dobrowolnie zdecydujesz się na postój, po prostu nie rób nic i skonfrontuj się z piratem lub panem władzą. Jeśli jednak nie chcesz ryzykować lub po prostu Ci się śpieszy, jest metoda na kontynuowanie lotu bez przystanków.
W krótkim przedziale czasu między zastosowaniem na twoim statku interdykcji a przymusowym wyskoczeniem z Super Cruise możesz skorzystać z "wektora ucieczki" o którym pisałem w przypadku awaryjnych sytuacji. Jak widać na powyższych obrazkach, ten sam "cel" pojawia się również w trakcie interdykcji - aby jej uniknąć, postaraj się utrzymać go w swoim celowniku do momentu, aż niebieski pasek widoczny na ekranie całkowicie się wypełni. Jest to nieco podchwytliwe, ponieważ statek wyrywany z Super Cruise wpada w niekontrolowane turbulencje, ale przy odrobinie praktyki jest to jak najbardziej możliwe. Jest to swojego rodzaju mini-gra - zatrzymujący musi utrzymać twój statek na celowniku, a Ty musisz mu się wywinąć. Im bardziej umiejętny przeciwnik, tym trudniej będzie Ci utrzymać wektor ucieczki w pobliżu celownika. Jeżeli z jakiegoś powodu punkt ucieczki znajdzie się poza twoim polem widzenia, ułatwienie stanowią trójwymiarowe elementy celownicze, które "wychylają się" w kierunku celu, niczym trójwymiarowy kompas.
Jeśli uda Ci się zachować odpowiedni kierunek lotu wystarczająco długo, wrócisz do niczym niezmąconego żeglowania (choć pewnie w tym czasie zboczysz znacznie z oryginalnego kursu), a na panelu informacyjnym pojawi się komunikat o uniknięciu interdykcji.
Interdykcję możesz również sam zastosować na innych statkach. Jest to idealne narzędzie dla każdego łowcy nagród lub pirata, pozwalające na "łowienie" również podczas podróży między stacjami. Podróżując w trybie Super Cruise niejednokrotnie spotkasz na swej drodze statki innych graczy lub postaci NPC. Widoczne są one tak na radarze jak i na ekranie w postaci czerwono-zielonkawych rozbłysków. Jeśli obcy statek znajduje się w zasięgu twoich czujników, możesz go zaznaczyć i lewym-dolnym panelu sprawdzić jego status.
Do wyrwania obcego statku z trybu Super Cruise będzie Ci potrzebny interdyktor FSD (Frame Shift Drive Interdictor), dostępny na większości stacji kosmicznych. W zależności od klasy tego urządzenia, zmienia się jego cena oraz zasięg.
Jeśli twój cel znajduje się w zasięgu interdyktora, wystarczy użyć go na zaznaczonym statku w podobny sposób w jaki używamy wszelkiego rodzaju skanerów. Przechwytywany statek może próbować zerwać się z uwięzi poprzez utrzymywanie kierunku zgodnego z wektorem ucieczki - czyli robiąc to samo co Ty możesz zrobić znajdując się w roli ofiary. Podczas gdy drugi statek próbuje umknąć, Ty musisz utrzymać go na celowniku tak długo, aż niebieski pasek widoczny na ekranie całkowicie się wypełni.
Jeśli twoje umiejętności utrzymania statku na celowniku okażą się wyższe od umiejętności ucieczki twojej ofiary, oba wasze statki zostaną wyrwane z trybu Super Cruise w bardzo małej odległości od siebie. Najlepiej od razu zwolnij aby uniknąć kolizji, lub przynajmniej zminimalizować siłę uderzenia. Teraz pozostanie Ci już tylko zrealizowanie celu, w jakim przeprowadzałeś interdykcję, a następnie powrót do trybu Super Cruise.
Zbieranie paliwa
Wykonywanie wielu skoków w hiperprzestrzeń może bardzo szybko opróżnić twój zbiornik paliwa, co jest szczególnie dotkliwe w przypadku bardzo długich podróży przez galaktykę. Można temu w prosty sposób zaradzić, unikając przy okazji przymusowych wizyt na stacjach w celu uzupełnienia zapasu paliwa. Wystarczy zaopatrzyć się w zbierak paliwa (fuel scoop). Jest to bardzo tanie urządzenie, które dostępne jest na większości stacji kosmicznych. Z jego pomocą będziesz mógł zbierać i kondensować wodór znajdujący się w pobliżu gwiazd, zamieniając go tym samym w paliwo dla twojego statku.
Aby rozpocząć zbieranie paliwa, musisz zbliżyć się do gwiazdy w trybie Super Cruise na tyle blisko, ja ile jest to bezpieczne. Optymalna odległość pozwalająca na zbieranie paliwa z największą wydajnością to ok. 1.50Ls. Proces zbierania rozpocznie się automatycznie po znalezieniu się w odpowiedniej odległości od gwiazdy - na ekranie pojawi się wskaźnik temperatury oraz napełnienia zbiornika. Szybkość zbierania podana jest w jednostkach na sekundę, widocznych z prawej strony paska oznaczonego etykietą FUEL, a jej maksymalna wartość dla niskiej klasy zbieraka to 30.00/s. Po osiągnięciu tej wartości nie ma sensu zbliżać się do gwiazdy jeszcze bardziej, ryzykując bardzo szybkie przegrzanie a nawet spalenie statku. Zbierając paliwo zawsze staraj się utrzymywać temperaturę statku poniżej 100%, a jeśli trzeba, oddal się od gwiazdy. Lepiej zbierać paliwo nieco wolniej, ale za to zmniejszyć ryzyko uszkodzeń.
Oprócz paska widocznego na środku ekranu, napełnienie zbiornika jest również odzwierciedlone na panelu znajdującym się w prawym-dolnym rogu pulpitu. Pasek głównego zbiornika paliwa miga podczas zbierania wodoru. Kiedy już całkowicie się wypełni, możesz spokojnie ruszać w dalszą podróż. Korzystanie z naturalnych źródeł paliwa to doskonałe rozwiązanie dla odkrywców, kupców, oraz każdego kto rzadko zagląda na stacje kosmiczne i nie chce przerywać sobie długiego lotu. Oczywiście inwestycja w zbierak paliwa wiąże się również z dużą oszczędnością kredytów, które trzeba byłoby wydać na tankowanie.
Prędkość zbierania paliwa zależy od klasy oraz wskaźnika wydajności i waha się od 30/s (klasa 1/wskaźnik C) do 120/s (klasa 4/wskaźnik D), ale uwaga: nie każdą gwiazdę można "wydoić"! Nie jest to możliwe np. w przypadku białych karłów. Podczas długich podróży bez przystanków warto mieć to na uwadze i dobrze zaplanować trasę. Informacje o klasyfikacji gwiazd znajdziesz oczywiście na mapie galaktyki, a poniżej znajduje się wykaz gwiazd "dobrych i złych":
Gwiazdy nadające się do zbierania paliwa | Gwiazdy nie nadające się do zbierania paliwa |
A | DA |
B | DC |
F | Y |
G | T |
K | L |
M | TTS |
O | Gwiazda Neutronowa |
S |