Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin - poradnik do gry

Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Rok 1941 | Porównanie sprzętu | Combat Mission 2 Barbarossa to Berlin poradnik Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin

Ostatnia aktualizacja: 7 października 2019

Grając w CMBB nie będziemy mieli tej przewagi, jaką w rzeczywistości miały armie niemieckie w 1941. Na przeciwko nas będziemy spotykać przeciwnika o równej nam sile, dysponującego lepszym sprzętem pod względem grubości pancerza i kalibru armat. Jedynie obniżony poziom wyszkolenia strony radzieckiej w latach 41-43 (rosyjski "Veteran" = niemiecki "Regular") pozwala nieco wyrównać możliwości.

Czołgi lekkie

W dziedzinie "maluchów" przewagę pokazuje niemiecka myśl techniczna. Co prawda Pz II ma jedynie działko 20 mm, natomiast BT-5, BT-7 i T-26 posiadają działo kalibru 45 mm, jednak w konkurencji między nimi najważniejsza okazuje się szybkostrzelność automatycznej 20-tki. Wiele szybko następujących po sobie trafień okazuje się niszczące dla morale przeciwnika jak też dla jego optycznych celowników (co w grze zawiera się w kategorii "Gun Damage" na równi z przestrzeleniem lufy czy uszkodzeniem jarzma działa). Pz II ma szansę przebić pancerz przeciwników w swojej klasie z odległości poniżej 1000 m z każdej strony (z wyjątkiem T-26 E, który jest niewrażliwy na pociski 20 mm od frontu). Natomiast BT - 5 i 7 oraz T-26 pokonują Pz II od frontu z niewiele ponad 500 m, z boku z 2000 m.

Jeszcze gorsze dla sprzętu radzieckiego jest porównanie z Pz-38(t), który wersjach E i G jest dla lekkich czołgów rosyjskich od frontu nie do ugryzienia a z boku tylko z odległości poniżej 500 m. Z kolei dla działa 37 mm pancerz BT czy T-26 nie stanowi przeszkody. We wrześniu 1941 Rosjanie otrzymują na wyposażenie czołg T-60, nieco trudniejszy do zniszczenia, za to z armatką 20 mm nie radzącą sobie z pancerzem czołowym Pz II, a z pancerzem bocznym jedynie z odległości do 500 m.

Czołgi lekkie w 1941 w zasadzie nie mają szans nawiązać walki ze średnimi czołgami drugiej strony. Działa 37 i 45 mm mają pewne szanse odległościach powyżej 500 m przy strzelaniu w bok przeciwnika. Jedynie niemieckie czołgi z działem 37 mm mają teoretyczne szansę na penetracje wieży wczesnych T-34 z odległości poniżej 500 m. Szczególną cechą, na jaką trzeba brać poprawkę jest pewna skłonność szybkostrzelnych armatek 20 mm do powodowania Gun Damage, co nawet najcięższy czołg czyni prawie bezużytecznym.

1 - Rok 1941 | Porównanie sprzętu | Combat Mission 2 Barbarossa to Berlin - Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin - poradnik do gry
Przykładowy pojedynek zasymulowany w edytorze scenariuszy - polecenie Line of Sight podpowie nam, jakie szanse ma dany czołg w walce z wybranym przeciwnikiem - Rok 1941 | Porównanie sprzętu | Combat Mission 2 Barbarossa to Berlin - Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin - poradnik do gry

Przykładowy "pojedynek" zasymulowany w edytorze scenariuszy - polecenie Line of Sight podpowie nam, jakie szanse ma dany czołg w walce z wybranym przeciwnikiem. Na obrazkach: T-26E Ekranirowannyj przeciwko Pz-38(t)A.

Czołgi średnie czyli "Achtung T-34!"

Czołg T-34 w początkach roku 41 w zasadzie nie napotyka równorzędnych przeciwników. Jego armata 76 mm jest w stanie zniszczyć: Pz III F, G, H oraz Pz IV D, E - z dowolnego zasięgu, natomiast Pz III J, Pz IV F oraz StuG III - z ponad 1000 m. W drugą stronę, działo 50 mm L42 (tzw. krótkie) nie przebija od frontu ani górnego, ani dolnego pancerza kadłuba, natomiast wieżę z mniej niż 500 m (zależnie od wersji). Przy strzałach w bok sytuacja wygląda podobnie, chociaż najsłabszą częścią jest dolny pancerz kadłuba, który może się poddać przy trafieniu z ponad 500 m. Działo 75 mm L24 z Pz IV czy StuGa ma jeszcze gorszą przebijalność, dopiero w grudniu 41 otrzymuje ono amunicję kumulacyjną (Hollow Charge - HC) zapewniającą przebicie wieży i burt T-34 z dowolnej odległości. Również w grudniu pojawia się Pz III J z działem 50 mm L60 (tzw. długim). Działo to ma szansę przestrzelić od frontu pancerz wieży T-34 oraz pancerz boczny z odległości do 1 km, a przy użyciu pocisku Tungsten - nawet z nieco większej.

Przy ocenie zdolności bojowych pod uwagę należy też wziąć lepsze właściwości manewrowe T-34. Osiąga on prędkość maksymalną 34 mil na godzinę, podczas gdy jego przeciwnicy zaledwie 25 mph. Ważniejszy od szybkości jest nacisk na grunt, od którego zależy skłonność do zakopywania się czołgu w miękkim gruncie. T-34 charakteryzuje się naciskiem poniżej 10 psi, podczas gdy dla niemieckich czołgów średnich wartość ta wynosi ok. 14 psi a dla StuG-ów nieco poniżej 13 psi. Dzięki tym właściwościom gracz radziecki może stosować dość swobodnie rozkaz Fast Move, podczas gdy gracz niemiecki zapewne będzie bardziej wstrzemięźliwy w obawie przed niebezpieczeństwem zakopania własnych czołgów w błocie.

Czołgi ciężkie

KV-1 może sobie jeździć bezkarnie po polu walki, o ile nie dopuści do siebie Pz III J (z długą lufą) na bliżej niż 500 m z boku. Od frontu może się nikogo nie obawiać - tzn. żadnego innego czołgu, bo zaczajonej w krzakach przeciwlotniczej 88-mki jak najbardziej (i to nawet z 2 km). W sierpniu i wrześniu pojawiają się nowe wersje KV-1 M1941 oraz KV-1E, mające jeszcze grubszy pancerz. Z drugiej strony działo KV jest takim samym działem jak to w T-34 więc może zwalczać czołgi niemieckie dokładnie tak samo jak to opisano przy czołgach średnich.

KV-2 to mastodont jakby z innej bajki. Pancerz czołowy wieży grubszy od KV-1, no i to działo! Całe szczęście jego możliwości przeciwpancerne są ograniczone, teoretycznie czołowy pancerz Pz III J i Pz IV F powinien mu się oprzeć, z drugiej strony możemy też stracić czołg li tylko od bliskiego wybuchu pocisku 152 mm!

2 - Rok 1941 | Porównanie sprzętu | Combat Mission 2 Barbarossa to Berlin - Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin - poradnik do gry
KV-2 może robić wrażenie w 1941, ale później może z nim poradzić sobie świetnie nawet zwykły Pz III J - Rok 1941 | Porównanie sprzętu | Combat Mission 2 Barbarossa to Berlin - Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin - poradnik do gry

KV-2 może robić wrażenie w 1941, ale później może z nim poradzić sobie świetnie nawet zwykły Pz III J.

Podsumowanie

W 1941 strona niemiecka powinna opierać swoją taktykę na lepszej piechocie i działach przeciwpancernych, natomiast czołgami zagrywać ostrożnie, licząc przede wszystkim na zastawienie pułapki a nie na sukcesy w pojedynkach czołowych. Ponieważ morale radzieckie jest o poziom niższe, czołgiści tej strony mogą być nadspodziewanie wrażliwi na takie zjawiska jak strata dowódcy, częściowe penetracje, unieruchomienie czołgu lub strata działa, do tego stopnia, że mogą sami uciec z pojazdu, szczególnie jeśli ich czołg otrzyma w krótkim czasie wiele trafień (np. z działek przeciwlotniczych). W grudniu Niemcy otrzymują na wyposażenie pociski HC, nie tylko do czołgowych 75-tek, ale także do dział piechoty 75 mm i haubic 75 mm, stąd możliwości przeciwpancerne dział wspierających piechotę znacznie się podnoszą. Działa te powinny polować na odsłonięte boki czołgów KV i T-34 natomiast nie wdawać się w wymianę ognia na wprost.

Rosjanie mają w 1941 roku niezaprzeczalną przewagę w ciężkim sprzęcie. Można jednak ją zmniejszyć przy umiejętnym wykorzystaniu armat przeciwpancernych i przeciwlotniczych (szczególnie przeciwlotniczej 88-ki) oraz przewagi niemieckiej piechoty. W tym okresie to Niemcom sprzyja gorszy teren, natomiast odkryte rejony planszy najlepiej pokryć ogniem 88-ki lub dział przeciwpancernych. W zasadzie okres czerwiec-listopad jest zbyt nierówny dla gry ligowej. W grudniu, mimo wciąż wyraźnej przewagi sprzętu radzieckiego, Niemcy mają się już czym odgryźć. Jednak przy grze w tym okresie to gracz bardziej doświadczony powinien grać Niemcami.